Spara icke godkänd hingst?
En fundering till er som vet… jag ska visa min hingst på wången i augusti (min första shettis) och trodde att det bara var att kastrera honom direkt om han inte får minst 40p. Men så såg jag ikväll en annons på hästnet att en avelsvärderad hingst, klar för avel såldes. När jag kikade på honom i webstamboken hade han fått 35p på värderingen. Hur funkar det? Får man ha hingstar som får under 40p i avel? Om min tex inte når "hela vägen" utan får 39p men går igenom vet. checken, kan man då fundera på att använda honom i avel? (såklart lite beroende på kritiken). Tacksam för guidning!
Du får avla på en hingst oberoende poäng bara den är veterinärt godkänd och har alla papper i ordning. Sen kan man diskutera om man BÖR göra det.

Ok, men om min då får säg 39p på värderingen… bör jag då kastrera honom ändå? (han har fått 40p på 2 utställningar)
#2 - det beror på vad du själv har för målsättning med din avel, hur viktigt det är för dig att han är godkänd enligt rasvisa krav och vad han fått för kritik av nämnden - iblan säjer de att de skulle vilja se hingsten igen ett år senae för att se om han utvecklats som de tror att han skulle kunna göra..
Vissa av oss använder enbart hingstar som godkänts enligt rasvisa krav på avelsvärdering medan andra litar mer på sitt eget omdöme och inte bryr sig så mycket om vad de fick för kritik på avelsvärderingen - om de alls visats där. De får ju användas i avel även utan att vara visade numera, det enda som krävs är att de är dnatypade och att man sköter språngrulleredovisning enligt konstens alla regler. Inte ens kravet på veterinärbesiktning finns kvar…

Jag skulle ALDRIG använda mig av min unghingst om han inte får 40 poäng och blir godkänd enligt rasvis krav. Då ska han kastreras och säljas som valack.
Tycker inte man BÖR använda en hingst som inte uppnått 40p på avelsvärdering. Men de är min åsikt.
Håller med #4. Det finns så mycket RS-hingstar i olika storlekar, färger och stammar, ser ingen anledning till att använda en som inte uppnått RS.
Jag tycker inte heller man skall använda en hingst som inte uppnår 40p på en avelsvärdering. Men man kan ju alltid visa en gång till året efter, om man tror att han har förutsättningarna att bli godkänd.
Hingsten du menar som används i avel och bara fått 35p, om det är samma hingst som jag tror så är han godkänd i annat land innan han importerades.
Det är nog ingen dålig hingst om den har fått 39 poäng.

Det kan också vara så att han får 39 poäng och att nämnden hoppas att du vill återkomma med honom senare. Lyssna på kritiken och vad de säger om din pålle. Poängraden är inte allt.

OK, tack för era åsikter! Det är mycket att tänka på… =) Jag får helt enkelt hålla tummarna att han blir godkänd.
Har ni erfarenhet, då han nu fått 40p 2 ggr på utställning - är då chansen ganska god att han går igenom, eller är det en helt annan grej med en värdering?

Premiering och utställning är två helt olika saker.
Över lag är det lättare att få högre poäng på utställning än på premiering.
Jag skulle heller aldrig använda en hingst som inte fått sina 40p eller mer på värdering, dom går bort helt för mig.
Däremot skule jag inte kastrera min hingst det första jag gjorde bara för att han inte skulle lyckas få godkänt resultet som 2-3åring… Har han fått OK poäng med jämn fördelning och inga "dippar" i raden och om JAG tror att han skulle kunna växa på sig bättre och ha chanser som 4-5åring, ja då sparar jag honom tills dess och ser hur det utvecklas.
Skulle dock aldrig använda honom i aveln INNAN han fixat sina 40(+) poäng
Jag kastrerade min 38-poängare, trots att väldigt många tyckte jag skulle spara och visa igen. Efter en del funderande kom jag fram till att jag inte trodde han skulle bli så mycket bättre att han skulle godkännas, dessutom mådde han inget bra av hormonrusningarna som hingst. Så numera är han valack och pussgurka hos en bekants dotter…
#9 Om hingsten har 40p och kanske mer på flertalet utställningar, men sen får 39p på premiering så skulle jag försöka igen året därpå.
Kanske fråga domaren om det är stammen som sänkt poängen? Det gör de tydligen oftast på andra delpoängen, ("huvud, hals o bål"). Kolla raden!
Jag håller inte på mes shetis avel, men jag anser att får man 38-39p så kan man ju ändå godkänna honom med vet etc. Får de högre på utställning och får guld och kanske är bra tävlingshästar så kan man ju spara dem för framtiden (som de inte är för hingstiga då, men då ska de ju inte vara i avel över huvud taget) och se hur det artar sig.
Min ena Welsh Mountain hingst har på alla utställningar anordnade av Senska Welsh Föreningen fått guld, både på riksutställningar och på lokalutställningar. Han blev 3:e bästa WM hingst på hingstutställningen förut i samband med införande i kvalitetsbok. Och på ponnyutställningar han han också fått guld med upp till 44 p av norsk dommare och blivit res. BIS.
Han har även innan han kom tillbaka till oss igen visats på premiering 2 ggr och fick då 34 (eller om det var 35) och 36p. Och sissta gången han visades (då kvalitetsboken istället hade införts) fick han 37p.
Det roliga var att det var 2 dommare som dömde honom - Håkan Ström och Morgan Johansson.
Strömmen hade tidigare gett honom guld både på ponny utst. och på Welsh riksen… Men när det kommer till premieringen så drog alltså morgan ner så pass mycket…
Det är så himmla olika på vad dommare anser som "rstypiskt" eller vad som är viktigt. Om de gillar en smäckrare modell eller en lite grövre - och det kan vara het avgörande.
Utöver det segrar min hingst L:A hoppning (116 cm hög) och går fint i dresyr.
Så kommer det någon som inte tycker om det ena eller det andra, och ska då de bestämma att vi inte får använda den fina och duktiga hästen bara för att en person säger nej och 10 andra ja?
Om du tycker atthästen förtjänar att gå vidare i avel för du tycker han bra meriter utöver poängen så tycker jag du ska använda honom i.af. Det är faktiskt inte bara utseende som ska vara avgörande i om en hingst är lämpad för avel eller inte om jag inte har helt fel?
Så helt enkelt vill du använda honom i avel och han har kvalitéer du vill åt så gör det på dina egna ston. Vill någonannan använda honom så kanske dom kan få göra det i mindre utsträckning tillls du ser hur avkommorna verkar se ut. Men sedan är det ju faktiskt upp till stoägarna att välja om de vill använda din hingst eller om de vill ha en som fått de "magiska" 40 poängen.
Hakuna matata!
Det är faktiskt inte bara utseende som ska vara avgörande i om en hingst är lämpad för avel eller inte om jag inte har helt fel?
Utställning är en skönhetstävling, där dagsformen avgör - avelsvärdering är en helhetsbedömning där både härstamning, meriter och exteriör avgör poängen. Så på avelsvärdering bedöms alltså hästen efter mer än utseendet ;-)
Att säga att en hingst som fått högt på utställning men lågt på premiering är bra att ha i aveln tycker jag inte riktigt går ihop, eftersom de två inte kan jämföras rakt av.
Okej härstammning visste jag inte att man bedömde (vem är det som bestämmer vad en bra stamm är eller inte…? Olika uffödare kan ju inte alla s samma blod? o.O)
Men när jag var dit så är det ju ett bruksprov som ska dit och utsällningen + vet.
Men när han bara får guld överallt annars, gått igenom vet. och dessutom segrar L:A hoppning (och vi därmed inte ens behövde göra bruksprov då det var en merit som tydde på att hästen klarade ridning…). Dagsformen kan ju givetvis skilja hur bra de visar sig osv, men alltid guld på utst. och alltid (lågt) silver på prem. och just när en av dommarna tom var det smamma.
Men som du säger att dtt de kanske inte lämpas för avel om de bara fått bra på utsällning det förstår jag, men om en häst har andra meriter som man själv vill åt så tycker jag det är lite konstigt… Hittills har min "silverkille" producerat guldavkommor som ser riktigt lovande ut som hopphästar (vi har endast använd honom till våra egna ston). Men hos tidigare ägare har han givit väldigt duktiga tävlingshästar.
Och så är det så "roligt" att jag sett flera welsh hingstar vara toppstammade, godkända och champions av alla de slag i england och här blir de istället "petade" för att de inte ser ut som en viss dommare tycker en t.ex welsh ska se ut, när det är meningen det ska finnas 2 modeller av varje variant - lite smäckrare och lite grövre, inte bara det ena eller det anra.
Hakuna matata!
#16 Avelsvärderingsnämnderna för repektive ras är väldigt kunniga på härstamningarna ;-) Hur man avgör om stammen är bra eller ej? Som sagt, premieringsnämnden har stor kunskap om hur stammarna förvärver sig, de tittar på massor av hästar varje år. På så vis kan man under årens lopp bilda sig en mkt bra uppfattning om vilket blod som lämnar bra avkommor, sk "förvärvningssäker stam" :-)
Så om man importarar ett sto med "okänd" härstammning för dommarna och försöker få igenom en hingst efter detta sto så går det inte~?
Måste faktiskt säga att jag tycker stammen inte är den viktigaste egenskapen hos en häst. Det är väll hur den presterar, psyke och det exteriöra.
Vi hade en liten diskussion ang liknande saker på Welsh ifk. där hingsten som blev bäst på premieringen (eller som vi har kvalitetsbok) är efter en hingst som inte gick igenom premieringen utan endast fick 39 p.
Man kan ju inte tänka att man tar den hingst som gått bäst och fått bäst över allt uten det som passar till stoet - som hingsten i detta fall gjorde och fick en exeptionell avkomma?
Men visst jag förstår dem som inte skulle betäcka med en hingst som min då han inte fick bra på premieringen (även om han har toppstamm med vilket vi inte dömmer :P) men när det gäller i.af 39 p så tycker jag det är en "petitess"
Hakuna matata!
#18 Stammen på en häst måste vara prio 1 eftersom du skall känna till om individerna nedärver defekter, vet du inget om stammen famlar du i blindo. Sen att var och en har lite olika åsikter om vad som är bra stam beroende på vad man eftersträvar det är helt i sin ordning.
Veritas odium paretFörvånad
Defekter ska väll i.af inte få avlas på över huvud taget? o.O
Hakuna matata!
#20 Nej. Och vet du inget om stammen så vet du inte heller om det förekommer.
Men jag menar om en häst har en defekt som anses vara ärftlig så går den ju inte igenom veterinärt över huvud taget…? T.ex exem, bockhov, pipljud, hjärtfel osv.
Hakuna matata!
#22 det finns ju flera defekter som inte nödvändigtvis syns, men som hingsten/stoet kan vara anlagsbärare av.

Tycker Ekshira har många intressanta synpunkter! Men det är verkligen som att svära i kyrkan att uttala dem. 
Men de kan ju inte ha blivit anlagsbärare av det om inte någon av deras föräldrar har haft det och ändå fårr användas till avel? o.O De kan ju inte bara få anlag för något rakt taget ur luften utan det måste ju komma någon stans ifrån isf, och om hingsten själv har defekter så är det ju direkt kass för avel…?
Kan någon ta och förklara det här med systemet på stammar förutom att en häst är prem. Elit osv, utan vad har de att göra med sjukdommar? =S
Förlåt att jag kanske låter okunnig, avlar ju själv inte shettis men tycker detta verkr mysko o.O Säkert jag som fått något om bakfoten bara och att jag missuppfattat saker.
När vi "premierar" dvs visar för införande i kvalitetsbok gör alla en veterinär besiktning, ett ridprov (som innebär att hästen bara ska vara sittbar i proncip och löshoppas), och en exteriör bedömning. Får du under 40 blir hästen fortfarande godkänd (på samma sätt som ett vanligt vet. betyg kan få din hingst godkänd hemifrån) och får den sina 40 p så är det som ett litet extra pluss i kanten.
Om hästen bara precis hantera att ah en ryttare på ryggen eller om den gått Nationell tävling spelar ingen roll.
Har hästen några defekter enligt SHAF defektlista så är det kass som gäller.
Hur fungerr det då för er?
Hakuna matata!
Jag har också fuderat över det här med stammar. Varför hästar med "den rätta" stammen går bättre och ska dom egentigen värderas högre enbart pga stammen?
Ska vi fortsätta tänka så allt för länge så komme vi snart inte att ha en enda ponny som är obesläktad med ngn annan.
Lite nytt blod är ju aldrig fel, bara det finns fakta om blodet att inga defekta fel kan nedärvas.
De förärvningssäkra stammarna ska givetvis tas till vara på, inget snack om det, men ändå bör man ju kunna få fram fler (nya) förärvningssäkra stammar på sikt?!
Så förr i tiden använde man alltså hingstar med defekter "lagligt" i aveln eller? :S
Så hur gör då de som importerar sin hingst kanske, bara för att man inte vet något om den ska han alltså få neddrag på kritiken trotts att man kanske i det landet inte tillåtit avel med osunda djur? Bara för att stammen är okänd? En topphingst kan lika väl lämna dåliga avkommor med ett dåligt sto, lik som ett bra sto och en komplterande (kanske inte klass 1 häst) hingst kan få en bra avkomma.
Man kan ju inte bara gå efter föräldrars meriter för att se om en avkomma är bra eller inte, 2 topphästar kan ju få en sk*t avkomma de med och att bara hålla sig till en blodslinje är inte sunt det heller, ju mera friskt blod ju sundare hästar får vi (förutsatt att inga defekter ligger i generna och dessa hästar borde ju inte få avlas på över huvud tget)?
Hakuna matata!
#27 var det där riktat till ig eller?
Isåfall har du nog missförstått mitt inlägg lite
Om stam har så stor betydelse (vilket jag inte motsäger) borde inte denna ha en egen poäng… så man ser vad som är vad? Så att man verkligen kan utläsa av poängraden vad som är verkligt utseende, vad som är meriter och vad som är stam etc.
Jag tycker att det är lite tokigt om en hingst med en egentlig 8 på sidan får en 7 eller 6 för att stammen är okänd/anses mindre värd. För vissa linjer blir det ju en nedåtgående trend (pappa fick 7:a istället för 8:a pga stam, sonen får en 6:a för att men "vet" att den stammen är ju inte bra osv.)
Eller varför inte ha en "extra" bokstav eller poäng t.ex. visad med 40p E (extra värdefull stam/få individer av denna stam), 40p F (förvärvningssäker stam) osv…. Spånar bara ;-)) men visst känns det som om vissa stammar prioriteras för att ??? Vad händer (som tidigare nämnts) med helt nya "okända" stammar hos t.ex. importer? Vad dessa nya stammar gör i kombination med våra "svenska" hingstar/ston är det ju ingen som vet - men hejja hejja den som vågar!
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Ja precis, att stammen ska bli inblandad i den exteriöra poängen tyker jag verkar helkonstigt… o.O Alla saker ska väll ändå bedömmas för sig men jag tyker inte att det ska kunna hänga på stammen om en häst är godkänd eler inte. Självklart ska individen väll ha känd härstamming men att den ska innehålla vissa linjer osv som ett mer eller mindre måste verkar ju helt fel enligt mig…
Bedöm exteriöra, ridbarhet och vet för sig och sätt en extra bokstav för stammen, det är ju faktiskt upp till var och en vad man vill använda sig av för blodslinjer…
Tycker bara att det är orättvis för de som vill sattsa på bytt och föra aveln framåt istället för att stå kvar och stampa på smma ställe.
Hakuna matata!
# 30 Menar du att vi som väljer att använda hingstar som är godkända enligt rasvisa krav i Sverige inte vill föra aveln vidare utan står och stampar på samma ställe?
#29 precis!
#31 det ar inte så #30 menade, om jag förstod henne rätt.
Det hon menade var att om man använder samma blodslinjer hela tiden och aldrig vågar prova ngt nytt, så hmnar vi tillslut i en återvägsgränd.
Stammen ska väl inte påverka poängraden… Har hingsten god exteriör har den väl rätt till sina poäng även om den har en "icke känd" stam.
Eller ska en hingst, om den har känd stam få högre poäng på typen, än en hingst med mindre känd stam? Fast dom ser exakt likadan ut…
Vart ngnstans står det i rasvisa kraven att hästen måste komma från en viss stam?
Om man vill tillföra sin avel nya linjer och funderar på att köpa in något från Sverige eller utomlands är det väl bara det absolut bästa som är intressant.
Det klagas allt på att det är ungefär samma linjer i alla framgångrika ponnyer. Det finns många fina hingstar med dokumenterad god förvärvning att köpa utanför Sveriges gränser. Problemet eller i alla fall mitt problem är att de kostar mycket pengar. Jag tror inte att man för aveln framåt genom att köpa och använda en enklare hingst bara för att han har andra linjer och var billig i inköp.
#33 det är väl ingen som har påstått att man ska köpa hingst bara för att den är biligare?
Eller att man inte ska använda sig av det bästa. Men genom användning av nytt blod, öppnas fler möjligheter att föra aveln framåt. Självfallet ska man inte ta vilken hingst som helst, bara för att den har en annorlunda stam, det har jag aldrig påstått.
Generellt anser jag det är bra att det ställs höga krav på hingstarna, som kan få så många avkommor. Vill man bevara bredd och spridning så ha man det i stona på ett helt annat vis, eftersom varje sto får färre avkommor och därmed blir inte "blodet lika" på samma sätt som om man har hingstar ur samma linjer.
Sedan vet jag nämnden ser till detta också, om släpper "igenom" hingstar med ovanlig stam som DOM anser kan tillföra ngt till stometerialet. Det är alltså inte bara minus för ovanlig stam utan även plus. Likaså om en hingst ligger på gränsen och har en jättevanlig stam där det kanske finns både en och två helbröder godkända, så kan dom sänka honom just för att blodet finns i så stor utsträckning ändå.
Vad man inte får glömma när man pratar avelsvärdering av hingstar är att nämnden OCKSÅ lägger stor vikt vid STOMATERIALET! Nämnden godkänner de hingstar som de anser passa till de ston som finns i Sverige idag!
Elshira: Du kan inte hävda att Morgan J har dömt ner hingsten på premiering för att Håkan S har gett honom guld på utställning! det är INTE samma sak, som du fått förklarat för dig så ser man på andra saker vid en premiering.
För övrigt och angående defekter: Hur ser DU på welshavelns förhållande till defekter, när en mkt stor andel av hingstarna som visas har problem med roterade testiklar, vilket kan påverka fertiliteten????
Som systemet är idag kan man som uppfödare pröva sin egen hingst i mindre skala om man inte håller med nämnden vilket jag tycker är en fördel, för dom kan ju ha fel, men man skall vara medveten om att man gör en chansning och "förkastar" den stora kunskap som premieringsnämnden har.
Ang roterade testicklar osv. Har de en roterad så går de igenom MEN % på dräktigheten hålls koll på dessa hästar och börjar den sjunka till en mivå som är mindre än normal så utreds det och hingsten kan då ev bli kass. Har han normal fertilitet så får han då fortsätta vara i aveln, dock endast om de är 180 grders vridning.
Jo precis det är det jag gör med min egen hingst, han är inte till för allmän avel och vi har honom endast till ett av våra ston då de kompleterar varandra väldigt bra. Men hittills har han gett fina avkommor både "lagligt" och sedan tidigare ägare "olagliga" avkommor.
På åra "premieringar" är det endast det exteriöra som spelar roll (och vet.) och ridningen, men där är det också bara ett "pluss i kanten" om det går bra.
Och ang. nytt blod, självklart ska man inte använda en hingst bara för att den har ny stamm, utan jag tänkte mer på om man importarar en hingst som i sitt land anses vara av mycket god kvalite och sedan kommer hit och folk säger "skär honom, skär honom". Detta gäller oavsett ras. Personligen strävar vi efter den "gammla" modellen av Welsh Mountains och vår hästar brukar främst få mycket lovord av engelskmän som även har poängterat att den vackra rastypen och med våra huvuden är det inte ofta man ser idag. Medans de i sverige oftast anses "föråldrade" och gammalmodiga.
Tycker att ett eller kanske 2 poäng självklart kan variera på dommare till dommare men tycker det är synd många inte accepterar att kan vill ha lite olika modeller (självklart ska inte en Welsh Mountin se ut som en Welsh och vice versa), tittar man i england så ser man att de maffiga typerna går bäst och tittar man i sverige så är det de mer slimmade som går bra. Men ja smaken är ju som baken.
Men jag tycker att just det med stammen är lite lustigt med tanke på att en panghäst kan komma från en lite sämre fader och tvärt om.
Men också som nämndes ovan är att om samma linjer används om och om igen kommer snrt en form av "återvändsgränd" komma och jag tycker därför att nytt blod inte ska vara ett hinder.
Hur som helst jag tror jag fått det mesta av vad jag ville med detta sagt och jag förstår nu hur stammar påverkar bedömmningen osv.
Hakuna matata!
#29 an kanske vara så att en ponny står och väger mellan två olika poäng och då tror jag att stammen kan få lov att ha betydelse. Kanske får ponnyn 7p på typ, en stark 7a… kanske vill man ha in denna stammen i avel och då sätter en 8a och hoppas att ponnyn bättrar på sej aningens. vissa ponnyer väger ju ganska mycket mellan två olika poäng och då är det ju svårt veta hur man ska göra.
Flera hingstar är ju visade med guld på utställning och sedan får dom "usla" poäng på premiering… Har ju sett en hingst få 39p på utställning och samma år 33p på premiering. Kanske är lite väl stort hopp men visst är det ju så att det faktiskt krävs lite högre poäng på utställning för att kanske nå hela vägen fram på avelsvärderingen
#35 #37 tack för svaren, nu är jag med lite. Jag förstod det så att enbart de hingstar med mindre käd stam kunde få nedslag enbart pga stammen, men så var det alltså inte =)

Oj nu blir jag inte lugnare, jag är ju inte hemma på detta som sagt. Men jag tror att min hingst har en, inte så vanlig stam!? Han är efter Östertorps Illuster… så jag vet inte om jag förstår… kan det då alltså potentiellt vara en nackdel, för att den inte är vanlig?
#39 - det har inte med vanlighet att göra utan hur stammen har förärvt sig tidigare. Vet man att en hingst/hingstlinje/stolinje har lämnat många avkommor med svag rastyp så kan detta vägas in i avkommans typpoäng, eftersom man kan anta att avkomman också skulle kunna nedärva det vidare. Vet man att en hingst lämnat många med fantastiska travrörelser så kan detta vara det som höjer poängen, om den ligger på gränsen mellan t.ex 7 el 8, för att man kan anta att avkomman kan nedärva det vidare.
Jag har själv visat fram en hingst med en inte alltför vanlig stam och fått den godkänd. Pappan var iofs välstammad, men sparsamt använd (tyvärr), medan mödernelinjen var tämligen medioker. Och när jag nämnde vad morfadern hette för en av AVNs ledamöter några månader innan visningen så visste h*n inte ens om att det hade funnits en avelshingst med det namnet… 
# 40 Men hur bedöms linjer som "saknar adekvat underlag" - det går ju kanske inte att sia om avkommornas förväntade typ eller gång om linjen är ny i landet (svårt att sia om hur denna hingst skulle passa nämnda svenska ston) eller som linjen använts mycket sparsamt i sverige/utomlands?
Jag ifrågasätter inte den omfattande kunskapsbank som nämnden är - det jag funderar kring är främst "utomståendes" (läs t.ex. stoägare utan ingående kunskap i ämnet) rätt att lätt se/förstå vilka poäng som sätts och varför, och om inte en viss likriktning sker. Det är ju matematiskt "enklare" att "säkert" bedöma matadorhingstar som använts till många ston än de hingstar/linjer som använts sparsamt. Finns inte risken att " alla använder x-hingsten som med y-ston ger bra bedömda avkommor = säkert kort så det kör alla på"… så fortsätter det om och om igen.
Som stoägare skulle jag hellre se en extra poäng som tydligt visar vad nämnden tror om hingstens förväntade avkommor. Så kan jag ju sedan välja om jag vill ha en hingst med toppoäng med plus för förväntade avkommor, eller en hingst med toppoäng med osäker förväntad förvärvning.
Jag menar… vaddå passa svenska ston ;-)) gränserna är öppna och jag kanske inte enbart har svenska ston i stallet? ;-) Och om då nämnden bedömer upp/ned en hingst baserat på det svenska stomaterialet….
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#41 - det är egentligen upp till den som anmäler hingsten för avelsvärdering att ta fram underlag för nämnden att ta ställning till. Sen är nog nämnden väldigt mycket mer inlästa på stammar, både svenska och utländska, än vad de flesta andra är. Det är väl delvis därför de är utvalda att avgöra vad som är lämpligt att avla på och inte.
Sen är det nog egentligen så att stammens betydelse för slutresultatet nog mest är det som kan fälla avgörandet i slutänden, om det blir ett poäng extra eller inte så, att den magiska gränsen passeras eller inte. Jag har svårt att tänka mig att det har större betydelse än så, för inte ens en toppstam kan höja en individ hur mycket som helst. Och är individen inte "bra" själv så ska den väl heller inte vara i avel - det kan vi väl vara överens om, även om man sen kan diskutera om vad som är bra eller inte.
(och jag har inte sagt något om "det svenska stomaterialet", så det uttalandet tänker jag inte försvara eller förklara…)

Hur gör de då om det inte finns många avkommor i sverige. Min hingsts mamma tex importerades, fick 4 avkommor (varav en exporterades direkt) och exporterades sen till ett annat land. När jag skulle bifoga släktingars meriter kunde jag ju inte få fram något alls på mammans sida. Hur gör nämnden då? kollar de upp den linjen på nått sätt eller är det "my loss"? och finns det isåfall något sätt jag skulle kunnat få tag i dem på? (hon kom från England tror jag).
#43 Jag tror att det ligger på sitt ansvar att ta fram all info om den hingst du ska visa. (Meriter och avkommor och deras meriter)
Själv hade jag tänkt att visa min hingst, hans pappa är från Holland. Jag fick hjälv av en vän med att få ut avkomme listor samt meriter på avkommor på hingstens pappa, han hans föräldrar samt fick dem översatta. Hon mailade till stamboks ansvarig i Holland.
Om jag var du skulle jag maila till importlandet för att eventuellt kunna få lite hjälp med någon form av avkommeförtäckning/meritförtäckning.
Delad glädje är dubbel glädje :)
# 41 OM du läser inlägg 35 nogrannt så ser du att jag skriver:
"Nämnden godkänner de hingstar som de anser passa till de ston som finns i Sverige idag!"
Dvs alla de ston som verkar i svensk avel oavsett var dom är födda!
Så alla ston i sverige ser likadana ut idag? (A)
Hakuna matata!
#46 Nästan alla (kanske tom alla) i AVN dömer mängder av utställningar och sto/unghästpremieringar runt om i landet, jag tror att man då kan bilda sig en ganska bra uppfattning om stomaterialet ;-)
Jo visst det kan väll finnas en "röd tråd", men alla ston har sina för och nackdelar och kan ha lite olika drag. Inte sjutton ser alla ston likadana ut och att alla hingstar som är godkända skulle kunna betäcka vilket sto som helst.
Hakuna matata!
#48 Men AVN gör väl en generell bedömning, sedan är det liksom upp till stoägaren att läsa på om blodslinjer och stammar, och utifrån detta välja en hingst som man tror passar sitt sto :-)
Det finns ju avelsrådgivning om man känner sig osäker, jag vet att bla Morgan finns tillgänglig för detta.
Den här diskussionen känns som att den kan fortsätta i evigheter, men för mig så känns det som att gränsen måste dras nånstans gällande vilka hingstar som blir gdk enl rasvisa krav ;-)
Avel är ju lite av ett lotteri, men sannolikheten att man ska lyckas med sin avel är betydligt större om man selekterar sina avelsdjur, och tillåter sig att vara självkritisk.

#44 Tack för tipset! Jag kontaktade ShetlandPonyStudBookSociety och undrade om de kunde hjälpa mig få fram meriter till mammans släktingar, men de sa att de inte har något sådant register… kan det verkligen stämma? Eller förklarade jag dåligt kanske?
Nog borde väl alla länder ha nått slags register på meriter? Nån som vet?
#50 Oj, jag vet faktiskt inte… I Sverige har ju ju Webstamboken, och i Holland tycker jag de är väldigt duktiga på att skriva upp alla egna meriter, som man får ta del av. Det gick jättefort att få ta del av pappret, gjorde likadant när vi skulle stamboksföra en av våra ponnyer som är från Holland, som hade avkommor där. Tog kopia på det och skickade med anm blanketten.
Man kan ju tycka att någonstans borde det finnas något slags register på hästarnas avkommor samt egna meriter…
#50 Du får leta i resultatlistorna från olika shower.
Under de senaste åren har man på SPSBS hemsida kunnat se poängställningar i de sk show shetland scheme, där samlar man poäng på individ, fader och moder.
Se mer här:
http://www.shetlandponystudbooksociety.co.uk/shows/results.aspx
Individer
http://www.shetlandponystudbooksociety.co.uk/downloads/reports/118.pdf
Hingstar 2008
http://www.shetlandponystudbooksociety.co.uk/downloads/reports/117.pdf
Ston 2008
http://www.shetlandponystudbooksociety.co.uk/downloads/reports/116.pd
Det finns även listor för ridning och körning.
På denna sida kan du hitta ännu mer:

#53 Oj tusen tack!! Jag ska verkligen kika där och se vad jag kan hitta…

Nu kan jag glatt meddela att jag inte behöver fundera på att snöpa min lille kille… för idag blev han godkänd på Wången!!!!!!!!!!!!!
Vad säger man - mamma mia vilken dag!!!
Grattis!!! :D
Hakuna matata!
#55 Grattis! Bild, poäng kritik mm? Nyfiken…..
#55 Grattis!
#57 Är lika nyfiken jag!
Hade ingen aning om att att det var hingstpremiering i dag! Vilka mer var anmälda, någon som har fått en katalog och vill skriva det här kanske?!
Här finns deltagarna:
#59 Tack, någon mer som var där och har mer resultat?
Om jag får gnälla lite är det lite trist att bara skriva att man blev goskänd, och sen inge mer?! 

#60 haha… point taken!
Nu har jag kikat på filmen så nu har jag lite mer resultat…
katalog# 1,11 och 12 var strukna och # 15 gjorde endast bruksprovet om jag förstod det rätt
Nordsvenskar
#2 Bill Silver 67787 =35
#3 Prim 87888= 39
#4 Viktig 88789=40
Tinker
#5 Nolbackens malachy 87747=33
# 6 Stef 87788=38
#7 Monroe 88788=39
Gotlandsruss
#8 Ljungens Krabat 79888= 40 (men tyvärr var han för hög)
#9 Ulf 77788=37
#10 Löndalas Vilde Bill 88876=37
Shetlandsponny
#13 Påninas Casanova 88798=40
Dartmoor
# 14 Ranas Orkan 41p (missade tyvärr raden då min kameraman sprang ut) =)
#61 Tack för resultaten!
Grattis igen! Antar att P. Casanova är din! Kul med en 9 på skritten!

Min Casanova Gick då igenom vet. checken ua, 83cm, 13 skena och 120kg =)
… och kritiken löd:
Välproportionerlig hingst av god rastyp
Vackert huvud, välliggande bog, bra överlinje, välmusklat skankparti
Välbenad från sidan
Bra markerade ledgångar, korta skenor (på ett bra sätt) =)
naturlig, taktmässig och vägvinnande skritt
Lätt, taktmässig trav
Det negativa var att han var tåvid båda fram
och så avslutade de med orden "roligt att se en sådan liten sund häst"

#62 Ja se på rackarn… jag reflekterade inte över att det var skritten han fick en 9:a på.. han har fått det på traven förut så så fort jag hörde nio så tog jag för givet att det var på traven hahaha….

Grattis!
Han ser jättetrevlig ut på bilden, hoppas jag har möjlighet att se honom live någon gång.
Lycka till med honom i framtiden!!

#65 Jättegrattis , han ser jätte trevlig ut och Lycka till med honom i framtiden :-)

Tusen tack! Så glad jag blir att ni tycker han ser trevlig ut…
Grattis, vad roligt att han gick igenom =) Jättevacker liten kille =)
Grattis!

Det måste kännas jättekul att få igenom en hingst! Grattis!

Grattis till godkännandet!
Grattis!
Grattis, kan fortfarande (stolt) hålla fast vid mitt inlägg #7
Hej Katarina !!
Såg ditt inlägg…., som jag skrev i mailet igår, Jätte Grattis !!
Tycker han är så vacker och jag hoppas att lilla Vanilla kan få träffa honom i framtiden
Kramar till dig från Lotta
Å så roligt!!!!! Jättegrattis!!!!!! :-) :-)

Tack för alla grattis… de värmer!
#74 - Vilken tur att du fick rätt! 
#75 - Lotta, såklart han ska få träffa din lilla vaniljpudding! Han kommer bli stormförtjust över en sådan liten böna! Och lycka till med Faxe på utställningen - jag håller tummarna!!!

Jag kikar in här ibland för att vara lite uppdaterad. Stort GRATTIS till dina och Casanovas framgångar Katarina!!!Vilken läckerbit han vuxit upp till. Du må tro att Linneá är stolt över honom och dig. Kika in på nyheterna på hennes hemsida så får du se
/Sarah (Linneás syster) ,Överkalix

Men Halloj Sarah! Tackar!!! Ni har ju också en stor del i att vi har en så fin hingst idag!!! Bra gjort ni med! Jag kikade in på Linnéas hemsida - oj så roligt
vilken reklam!
Men jag såg att det gick jättebra för dig med ditt welshföl också - Jättegrattis, så roligt!

#64 Grattis! Så kul att han gick igenom
Lycka till!