Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1505 ggr
AnnaLundin
0

Rätt ston i avel?

I går i Bjärsjölagård fällde Morgan en kommentar om gallstona (svarta ringen) att det var synd att just dessa stona var gallston, att de var så bra att de borde föla varje år. (fritt återgivet) Detta följt av nån kommentar om att det är lite överskott på shettisar av båda könen, men sen hörde jag inte riktigt vad han sa - kan ju bara gissa…

Nåja, det satte igång tankeverksamheten hos ubdertecknad. Jag vet ju själv att jag inte betäcker fler ston än att jag vet att jag har plats att låta avkommorna växa upp här sen. Zandra kommer jag nog låta föla varje år så hon hinner få några avkommor innan hon är för gammal, men det övriga gänget får nog stå över åtminstone vartannat år.

Hur resonerar NI när ni bestämmer vilka ston som ska betäckas och vilka som ska få stå över?

Och i lite större perspektiv - är det rätt ston som används i avel idag? Och rätt ston som står över? Är det kanske till och med så att det är så väldigt hög klass på stomaterialet generellt idag så att det inte gör något om några bra ston går tomma några år?

Spåna gärna lite runt detta!

Ahnna
0

Jag har ingen stor mängd ston och jag har i dagsläget ingen möjlighet att betäcka flera varje år. (Ungston!) Men min spontana tanke är att man som stoägare och uppfödare måste tillåta sig att experimentera, inte bara betäcka det material som redan har visat att det är bra. Eftersom jag själv går mycket på känslan så vill jag gärna göra verklighet av mina bra känslor gällande ett sto och en hingst. Att jag tror på kombinationen, även om det är oprövade individer, betyder mer för mig än att bara använda stomaterial som har fått höga poäng och kanske ett gäng bra avkommor.

Det finns ju rätt många (båda ston och hingstar) som är besläktade med samma linjer och många av dem har visat sig vara starka nedärvare. Sånt är ju jättebra, men jag vill hålla en dörr öppen för nya linjer och nya förmågor också. Jag kan tänka mig att många bra men oprövade individer får stå över, till fördel för de individer som redan har bevisat att de har nåt bra att nedärva. Avel på bra förärvare är ju inte fel på något sätt, men jag tror att rasen vinner på att man även inkluderar de oprövade individerna som ser ut att passa ihop med varandra.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Minsanne
0

Jag tror att gallstona används i lika stor utsträckning som dom andra. Men att dom visas fram just då dom är gallston (slippa ha med små föl vid sidan) Vi visar rätt sällan sto med föl vid sidan, utan väljer att låta dom som gått gall få visa framfötterna i utställningsringen istället.

En hel del ston som går i gallsto klasserna har faktiskt fölat samma år, men mist sitt föl, och en hel del har säkert också blivit betäckta under säsongen. Det kanske man inte heller har med i beräkningen.

Så utlåtandet känns lite konstigt i mina öron.

Våra äldre avelsmärrar betäcker vi varje år.
Dom tar en paus själva och går gall när det behövs. Det är min erfarenhet.
Rent generellt tycker jag vi har en hög klass på avelsstona i Sverige.

sanne
0

kan hålla med ovanstående till viss del.

det är ofta många gallston som visas på div utställningar varje år, det är trist att inte dessa betäcks, men som #2 sa vissa kan ju ha misst sina föl.

Tyvärr enligt mitt tycke finns för många bra ston som går tomma o många som inte riktigt håller ett bra mått betäcks varje år.

vi försöker betäcka de äldre stona varje år, om dom inte vill så tar dem sig inte. de yngre stona kommer vi ta några föl på o sen kanske låta dem ha ett år i mellan, men det sägs ofta att gallstona ska vara i avel osv.. men det kan ju finnas flera anledningar till varför de går tomma ! vi har ett sto som inte kan få fler föl, men ska vi strunta i att visa henne ?? nej, det kommer vi göra om hon är i skick.

sen är ju även frågan om ston som går tomma flera år, verkligen mår bra ? dom blir stora, "lite tjocka" o då har de lättare att få fång o svårare att ta sig!

hoppas fler visar fram sina fina ston med föl vid sidan !! så svårt är det ju inte.

BoelH
0

Missförstå mig inte, jag var i samma ring och blev väldigt glad över Morgans kommentar, men jag håller inte på med avelsverksamhet, visst kan jag tänka mig att ta ett föl efter min häst, men jag anser att det måste finnas någon möjlighet att rent praktiskt hantera också. Jag har exempelvis inte möjlighet att ha en hingst, då måste det finnas en marknad också, om man utgår från att det blir en fin hingst som man inte vill kastrera.

Helt enkelt är det således inte. Men därmed inte heller sagt att det inte går ett föl här hemma om ett tag. Flört

Ahnna
0

#3 Varför skulle de bli tjocka för att de inte är dräktiga varje år? Sånt reglerar man väl med foder och eventuell motion?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Charlotte-Aveback
0

#4: Jag är inne på samma linje som du:

Har själv valt att inte betäcka mina ston i sommar för att jag känner att jag uppnått min "kvot", rent praktiskt och ekonomiskt.

Att sedan flera av våra ston säkert skulle kunna göra stor nytta i shetlandsaveln är en annan fråga. Håller nog med om att det inte alltid är rätt ston som man låter bli att betäcka om man ser på shetlandsaveln generellt. Men aveln i sig är ju inte "centraliserad" utan var och en fattar sina beslut och får ta sitt ansvar.

Det är bara att hoppas att mättnaden på marknaden släpper så småningom så att man kan kosta på sig att ta fram fler föl om möjligheten finns att man kan sälja dem man väljer att inte behålla, även om det skulle vara svarta unghingstar. Flört

VeronicaP
0

Vi betäcker inte våra ston varje år och ja jag står över att betäcka även de bästa stona .

Då marknaden är som den är s.

I år har jag tex valt att betäcka de som har tävlat på travet i stället för kanske de bästa stona även om båda de stona är GULD belönade ;-)

Jag kan nog hålla med om att det ibland avlas på fel ston en del skulle kanske inte vara i avlen utan användas som bruksponnyer i stället ;-)…

Men sen behöver de ju inte bli feta och tjocka för att de inte går i avlen även om det är lätt att de blir det , man får försöka ha de i en hage med mindre näring eller motionera dem i stället :-)

AnnaLundin
0

Jag har ett sto som sväller upp till elefantformat på sommaren, när hon inte har något föl vid sidan. Och man kan liksom inte ge dem mindre att äta än "ingenting"… Obestämd Dvs en hårt nerbetad gräshage och hon är ändå smällfet…

Hoppas verkligen att hon fullföljer dräktigheten nu.

Hanna-D
0

Jag betäcker inte alla mina ston varje år av den anledningen att jag vill kunna behålla avkommorna i ett par år för att visa på ett par utställningar, talangjakt/treårstest, premiering samt gärna köra in dem. Sen kan jag börja fundera på vilka jag kan tänka mig att sälja men som marknaden ser ut nu har jag ingen lust att producera massa föl. Grundtanken när jag betäcker ett av mina ston är att avkomman ska vara till för mig, sen kan saker på vägen förändras men jag betäcker inte för att sälja direkt.

Sen behöver vissa ston ett sabbatsår för att hämta sig kroppsligt, man kanske vill köra/rida sitt sto eller matcha den för utställningar. Jag ser många fördelar med att spara stona ibland men samtidigt håller jag med om att många "titelplockare" kuskar runt på massa utställningar istället för att för aveln framåt och användas i avel men det är ju upp till var och en hur man vill ha det och vad som är viktigast! Glad