FINAL CALL
Vi har inte fått ihop så mycket folk som behövs för att hålla priset på Hollandsresan nere. Det är flera som dragit sig ur och detta gör att det blir dyrare för oss andra.
I nuläget är det så att det kommer kosta ca 3400:- inkl buss, transfer, färja, hotel 3 nätter, 3 frukostar samt 2 middagar, istället för 2700:- som det skulle ha blivit om vi var fulltaliga.
Hotel och buss måste bokas ganska omgående. Kommer alla ni som skrivit upp er på listan att åka med trots höjningen av priset?
Vi behöver svar omgående om detta.
/Anne och Ben
Hmm, 3400, måste diskuteras, Återkommer under morgondagen…

Har precis fått information från Anne att hon tror att resan blir av,
och till ett bättre pris än 3400 kr.
Hur många är vi som ska med? Vi är 2 st
Anders
Jag räknar med att åka!!

kanon då blir vi tre
Vi är två då blir vi fem

Jag har anmält mig via mail, men jag säger väl till här med då. :-)

Har anmält via mail, 2 pers till, då blir vi 10 då
Jag har också anmält mig via mail till Anne men "hojtar" väl till här också då.
Amor vincit omnia 

då har vi fått ihop en liten buss med tackräck
# Vem ska åka på takräcket?
Kan vi inte hyra en större buss så att vi kan ta med en kock som fixa lite gott till………………..
.
Någon som har en portabel DVD? Jag har en del bra filmer i hyllan vi kan roa oss med…

jag vet inte vad Anne planerat men när shetland syd åkte till danmark hade vi smörgåstårta med öl och gammeldansk.
kanske ett alternativ till egen kock, då får det plats ännu en som är intresserad av hingstarna.
# 13 Jag litar på dig

#12 jag hoppas vi har en riktig DVD på bussen ,
annars har vi en 7" och då får vi se filmerna 2 och 2.
Hoppas någon har filmkamera med sig och är duktig på tekniken så kan vi se se utställningens bästa på hemvägen .

Hur är klimatet i holländska ridhus? Som här?
#16 Ganska kallt där också, varm tröja rekommenderas!
Vilken tur att jag fick en ny varm jacka i födelsedagspresent av maken då
.
Räknar vi med Anne och Ben så är vi 13 nu! Eller hur var det med kockens plats??
#18 Kolla med Anders, det ligger på hans bord

Kylan är inga problem,då man kan köpa öl och snaps.Kocken behöver vi inte där nere , där serveras fantastisk korv och pomfrites. Jag hoppas vi är fler än 13.
#20 Hrm, fantastisk korv vet jag inte om jag kan skriva under på… :-)

#21 Men där var bra service
#22 Det stämmer däremot 
Vad var det vi åt på den gemensamma middagen? Jag har alldeles glömt bort vad det var… Vi chansade ju vilt innan vi fick veta vad det var.
#20 Visst bjuds det på majonäs där nere istället för ketchup och senap!? Tror det var där jag åt det en gång på 90-talets tågluff… Hoppas oxå vi blir fler än 13.
#24 Majonäs och pommes. Korven får man köpa till om man vill ha det 

#16 Nu i veckan var där väldigt behagligt och jag klarade mig utan långkalsonger! Man kan alltid försöka knö sig in i cafeterian bland alla holländare som sitter och röker och tittar på visningen! Där är varmt och rökigt men mycket god stämning!
Middagen i januari kan man nog knappast uttrycka i ord! Det var ingen Nobel- middag precis! De holländska specialiteterna var bl a något fläskkött i sky och potatisrätter. Och en mörk korv…Och någon kyckling- tror vi! Och surkål förstås! Men jag har färska nyheter från föruttagningen! Där var en hygglig buffé denna veckan så vi får hoppas att den serveras i januari! Annars var favoriten bacon, sallad och någon sås i hamburgerbröd!
Har precis kommit hem efter en fantastisk vecka på föruttagningen. En dag för varje storlek! 60- 70 hästar varje dag! hade ju också glädjen att se I learned from the best få premie, vilken får vi höra i januari! Grattis Ella och Thiffany! Han såg härlig ut även om jag saknar Thiffanys visning! Holländarna gör det ju på ett annat sätt….
Övrigt svenskt skvaller; 3 st e Perigeux visades men ingen gick hela vägen. En "Elvis" e Borax v Silbersee u. Norrhaga Pepsi gick inte heller igenom. Träffade Anne och Ben och nu tror vi verkligen på bussresan! Anne kommer med färska nyheter om någon dag men hon förhandlar friskt om priset! Många holländare vet om vår resa så kanske får vi lite speciell uppmärksamhet…. Men hon hade fixat DVD- filmer som vi ska titta på i bussen….Så nu får vi hålla ihop så att det blir av! /Kristina
#26 Låter som du haft en spännandevecka!
Filmtoken som undrar; Vet du vilka filmer Anne pratade om???

Jag köpte ett par filmer (om shettisar givetvis) på hingst premieringen. Men det hade iofs också varit kul att visa någon riktigt bra film, komedi eller thriller. Några förslag??? Jag menar … vi ska sitta på bussen en ganska låååååååång stund
I dagsläget skulle vi behöva ytterligare 2 stycken för att priset 3100:- ska hålla. Men jag tror inte det blir något problem. Jag kommer att ge namn och adress till bussbolaget och dom skickar ut en faktura till er. Se till att betala så fort som möjligt när ni får fakturan.
Låter bra Anne!
Kollade i hyllan: Seabisquit, Davinci-koden, Sagan om ringen-trilogin, Fantomen på operan, Ciderhusreglerna, Mannen som kunde tala med hästar…
Något av intresse???

Nä, ni borde ju titta på The Ring eller ngt :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#30 ALDRIG! Ingen skräckis för mig. Då GÅR jag hellre till Holland! Allvarligt alltså, jag får mardrömmar och kan inte sova, får fortfarande ångest när jag tänker på "Mumien vaknar" med Boris Karloff, som jag såg för 20 år sedan…
Någon som hört något mer?? Annars får jag försöka ringa Anne ikväll.

I morgon skickar jag in alla adresser på alla anmälda till buss arrangören. Dom skickar därefter ut en räkning som ska betalas snarast.
Okidoki! Då slapp jag ringa

#33 Säg till om du vill låna The Ring att visa för dem. Det kan bli en överraskning. Du säger att det är Shrek, men ta da! :-)
/Cattis

Hehe ….lockande
Fast jag har sett den, tyckte inte den var så himla bra

Jag har kürning med shettis på DVD, en liten snutt iaf.

#36 nej, men creapy var den iaf. Usch. Vill se tvåan, men har inte vågat än. Har du sett den?
Men visst, kör "Exorcisten" istället, eller "Emily Rose" :-)
/Cattis

#38 Usch, hur kan ni se sådana filmer? Såg The Ring på bio när vi var på Lucia Movienight en gång och det var inte ngn film för mig. Satt med jackan över huvudet och höll för öronen… Tycker Sonjas förslag är bättre då :-)
Håller med #39, Sonja, den vill jag också se!

Lyckostar som får åka…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

#26: Då min sambo är holländare så känner jag väl igen maten du beskriver (bl.a. "stampod" = potatismos med kött/korv och sky). 
Annars är ju deras snabbmat främst krocketter, frikandeller samt pommes frittes med majonäs. Min sambos favorit är pommes frittes orlog (= krig!), kallas oftast också för pommes frittes special, vilket innebär pommes frittes med majonäs, ketchup och jordnötssås)! 
Jag önskar er en riktigt trevlig och givande hollandsresa i januari!
Hoi!

I nuläget är vi 24 stycken, för det har hoppat av några till. Resan blir av så var inte oroliga, men det hade varit bra om vi fick tag i 3 till. Kan vi med gemensamma krafter försöka och ragga ihop dom sista?
Den där snabbmaten dom har är ingen höjdare tycker jag. I synnerhet inte när man delar på dom så kallade kroketterna och ser innehållet. Blää …
Men annars är den "vanliga" maten mycket god

#43: Nej, man skall nog inte försöka ta reda på vad som finns inuti kroketterna och frikandellerna …
Fast med lite dijon-senap på kroketterna eller majonäs, ketchup och lök till frikandellerna så smakar det helt OK! 
Ann, jag skulle behöva veta när bussen går på kvällen från Jönköping
#45 Går inte bussen på morgonen från Jönköping.
Amor vincit omnia 
#45,46 Ehh, kl 22 på onsdag, hoppas jag. Inte på onsdag morgon då vet jag inte hur jag ska komma med eftersom jag jobbar till 16…
Flera bud ..måste veta säkert för jobbet gärna NU

Tänkt är att bussen skulle iväg vid 22.00 på onsdagen

Om det är av intresse har vi den nya dvd:n Spirit of the Shetland.
Den är väl kanske inte den mest intressanta men ändå..
Är så glad, jag KAN ÅKA!!! Det har fixat sig med "hästpiga" idag!
Känns som världens julafton!!!
Just ja, ska man försöka vara "stadd i köpkassa" hmm? Om det finns fina shettissaker att shoppa där, någon som vet?
Skulle ju vara liiiite kul med något snyggt!!

# 52
Jodå, det finns allt hästgrejer att köpa på plats, så ta med den stora plånboken
# 53 Då blir det till att skyndsamt skriva till tomten: ÖNSKAR BARA STORA SEDLAR

Hej Anne , Fått några danska intressenter?
Hur många blir vi? Behöver lite info för frukosten
Kan du skriva en enkel rese beskrivning? det hade varigt
toppen. har plockat fram passet.

Inga danskar har hört av sig och dessvärre så är det några fler som hoppat av i sista minuten. I dagsläget vet jag inte exakt hur många vi blir. Inget vidare när folk anmäler sig att du vill åka och sen struntar i det. Egentligen skulle dom få betala iaf.
Vad är det för info du vill ha om frukosten? Jag förstår inte riktigt frågan (månne det vara den sena timmen)*trött*
Resebeskrivningen har jag egentligen ingen, men vi avgår från Jönköping klockan 22.00 på onsdagkvällen. Sen kör vi E4 ner och plockar upp er i skåne. Sen bron över och vidare till Rödby. Vet inte var vi kommer o rasta på för ställen på vägen ner.
Jag har fixat ett stuteribesök på stuteri Ellernbrook som vi antingen tar på torsdagen eller söndagen. Det är ett av dom största ministuterierna i Tyskland.
Förhoppningsvis kommer alla bussdeltagare få hingstkatalogen redan i bussen på väg ner. Ben har förhandlat fram ett kanonbra pris på katalogen inclusive inträde, tror det var på 6 Euro per person.
Vart i Holland ligger premieringen??

#57 Den ligger i Marienheim, som ligger en liten bit utanför Raalte. Det ligger norr ut, ganska mitt i.

Jag undrade om antalet då vi tänkte bjuda på smörgåstårta ,dansk öl och gammeldansk. Vad händer med priset ? Är vi över 20 st i dagsläget? Vi har inte fått något inbetalningskort men jag hoppas det kommer.

Hej
Längtar Längtar såååååå efter resan :)
Vart i Jönköping kommer bussen hämta upp oss. Är det Euro som gäller i Holland?

har precis hämtat posten och där var inbetalningsavin till resan
#60 ja, de har euro
Vad spännande med stuteribesöket och få se och vill säkert haaaa mer minisar!
Tråkigt för Ann att folk hoppar av fast de meddelat att de ska med!
Ojuste med tanke på allt jobb som det innebär för att genomföra detta! Handpenning hade inte varit fel iaf.
Noop, ingen faktura i min brevlåda, om nu inte tomten kom förbi och hämtade den förståss 
Hit kom fakturan i torsdags. Nu känns det på riktigt!!!
Amor vincit omnia 
#50 Ta med filmen, klart den måste vara intressant!
#59 Vad omtänksam du/ni är 

ingen faktura här än :/ Men den kommer säkert på onsdag då.
ska bli så kul att få se hur holland ser ut. Bara man inte blir köpgalen för då får pappa nog slänga ut alla sina verktyg ur källaren