Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 5566 ggr
SofieN
0

Alsikeklöver

Halloj!

Är det någon här som vet något om alsikeklöver eller har erfarenheter av det?

Jag stötte på en sida om det igår och hade ingen aning om att det kunde vara skadligt..

Hur orolig bör man vara om man hittar det i hagar? Vad kan man göra åt saken?

SannaHolmgren
0

Ställ samma fråga på Trädgård-ifokus. Bjornen (medarbetare) brukar kunna väldigt mycket om sådant där.

Annette
0

Undrar om inte Anna Norling har erfarenhet av detta.

runas
0

Vad är Alsikeklöver för någotSkäms?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

SofieN
0

#3 Det är en klöversort som har vitrosa blomma, gröna blad och som grenar ut sig. Hästar kan bli sjuka av den, men kor äter den utan problem.

Som jag uppfattat det kan det finnas svamsporer på dom som gör att hästar blir förgiftade och blir uv-känsliga och kan få fel på levern och till och med dö. Om hästen insjuknar får den inte vistas utomhus på ett tag osv..

[Anna-N]
0

#2: Stämmer bra det.
Jag kan skriva lite senare om det. Iaf en växt som man bör se upp med och vara försiktig med. Kan finnas även i hö och är då mkt farlig om den är torkad.

Stallmima
0

Någon som har bild på denna får gärna lägga ut

SofieN
0

#5 Det vore intressant och se vad du har att skriva om saken! :)

Josefina-Aslund
0

Nu har jag googlat på Alsikeklöver och fått upp en del, har själv en del klöver i mina hagar och en häst i år som fått symptom som stämmer bra överens med de som skrivits. Har aldrig hört talas om detta tidigare, och nu måste klöversorterna studeras…Obehagligt!

Josefina-Aslund
0

Är det bara jag som har ett långt blankt inlägg av Anna ?

runas
0

#10  Nej, samma här…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

[Anna-N]
0

#10 och #11: Det är långt, vet inte vad som gick fel….Förvånad

Ska berätta lite om mina erfarenheter av alsikeklöver. För ett par år sedan fick vi flera hästar sjuka. De insjuknade en och en med feber, hosta, snoriga näsor…efter en dag blev de hastigt sämre med vinglighet, hög feber (upp mot över 41 grader) osv. Vi misstänkte naturligtvis något virus eftersom förloppet påminnde mkt om kvarka. Ett av de äldre stona blev mkt dåligt. Hon fick symptom på förlamning och det blev akut till Strömsholm där hon hade mycket dåliga värden. Diagnosen var hyperlipemi eftersom leverväderna var dåliga, men det visade sig senare när flera hästar blev sjuka (dock inte lika) att det var ngt annat. Prover togs på både influensa och kvarka och allt var okej. Vi började misstänka förgiftning och bytte hagar men det blev inte bättre. Vi hade precis då börjat ge nytt hö och det gicks igenom och det enda vi kunde se var att det innehöll en del klöver och efter lite forskning av växtexpert så visade det sig att det var alsikeklöver. Detta är tydligen inte helt ovanligt att det finns i grovfoder och på betesmarker där det vistas kor då de öht inte är känsliga för klövern. Den kan också spridas med luften och rota sig i betesmarker. Den bli mkt giftig i torrt tillstånd!
Denna gång gick det bra och ingen av hästarna fick några problem av det men jag har aldrig sett en sådan sjuk häst och veterinärkostnad på nästan 50 000 :- och en fölunge på 3,5 månad som vi fick ta hem för stoet var för dåligt att ha kvar sit föl. Efter detta är vi MYCKET uppmärksamma på foder att det inte innehåller alsikeklöver. Det ser man ganska tydlig skillnad på vit, röd och denna sort av klöver.
Runt 30 hästar per år dör av alsikeklöver och stånds i Sverige!

Maddengen
0

Är det bara när den är torkad den är giftig? Har en del i mina hagar tror jag, men hagarna har varit så sen 02 å det har alltid gått hästar där…. Bör jag göra nåt åt det????

[Anna-N]
0

#13: Vad jag hörde då, blir den giftigare i torkat tillstånd.

Maddengen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hm, jag tar ju inget hö på dessa täckter utan endast bete… skickar med en bild

Josefina-Aslund
0

#15 ja sådana där har jag tyvärr också, fina att se på, och doftar starkare än vanlig klöver, har haft en första häst dålig i år, men konstigt så har det gått hästar på de betet flera år och ingen annan har insjuknat. Hon som var/är lite dålig fortfarande är bara 1 år så hon kanske inte har vett att undvika dem ?