Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 14-utrustning
Läst 8727 ggr
bjaarka
1

Råd vid köp av hästtransport

Hej

Tänkte be om lite råd då jag skall köpa mig en begagnad hästtransport.

Blir helt snurrig då jag kollar annonser eftersom det finns så många märken…., skillnad på dem? Bättre el. Sämre ? (skall köpa en enaxlad ej äldre än årsmodell -90, är tanken idag…).

Har däremot fått lite mer tips om det "mekaniska" vad man skall tänka på…. tex. bakaxel osv.

Vore tackam för råd och tips !

Mvh Lotta (skall åka med mina två minisar Flört )

[lindatornerup]
0

Tips om du bor i Skåne , är att kolla på Boj i Klippan. Dom har även beg släp och där kan du få både tips och råd.

hermitage
0

köp en trane eller kylinge kärran

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

ThiffannyJ
0

Vi är supernöjda med vår Star Trailer. Vi har ett boggiesläp, nu när jag kört med boggie skulle jag aldrig köpa mej ett enaxlat släp.

Bekanta till oss köpte en bioggie som de vägde ner, de kör också bara två minisar. (Om du tänkte på vikterna).

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Hanna-D
1

Skulle absolut satsa på en boggie, mycket stabilare och säkrare om du t ex får punktering.

Kryp under och kolla golv, knacka med en skruvmejsel eller liknande, på äldre transporter kan golvet lätt börja ruttna, kolla bromsar - de krånglar ofta om släpet inte rullat regelbundet. Ventilation är nästan det viktigaste, för att uppnå en god naturlig ventilation bör ventilationsöppningar vara minst 20% av golvytans area.

Stall-Stjarna
0

Jag kan inte annat än att rekomendera att köpa en boggie vagn! Precis som 4# skriver så är det säkrare, bekvämare mm.

Jag tycker PERSONLIGEN inte om värmlandsvagnen, jag upplever dem som "skramliga", BOJ är min favorit men köper man en Boj så tror jag det var -98 de gjorde de nya säkrare/vattentåliga golvet så köper man tidigare än det så bör man kolla golvet. Trane har jag hyrt några ggr (enkelsaxlat) och tycker väll att det 'är ett trevligt släp att dra… Brenderup, tungt som attan men rejält, låg stadigt efter bilen, kändes säkert…

Det beror sig helt på i vilken prisklass du tänkt att köpa? Och om du kan göra nåt själv / med hjälp. Sätta in extra ventilation t.e.x är ganska "lätt"…

PetraJ
0

Jag har själv en värmlandsvagn (boggi) och är jätte nöjd.

AusaBausa
0

skulle m gå på boggie o hellre väga ner den..

min kompis fick punktering på bilen o enaxlad släp på..fick sig en tankeställare då!

Tur så var det ingen häst i denna gång men man vet ju aldrig..punka på 120 väg o man måste lasta ut hästarna..baaa..sådär kul!

seijsing
0

Jag har en värmlandsvagn också och tycker den är toppen. Håller med övriga - köp ett boggiebur om du har råd, så mycket säkrare. Här i kommunen har det hänt flera gånger att däcken från vagnarna helt en kelt lossnat, inte roligt om man inte har boggie.

Förmodligen startar jag upplopp nu Flört, men jag skulle inte tordas köpa ett umesläp. Vi lånade ett umeboggiesläp som endast hade nått år på nacken. Efter att ha kört ett av halvbloden tyckte jag golvet ändes konstigt - då hade den bärade golvbalken under lossnat. Det resulterade i en stor "grop" i aluminiumgolvet. När ägaren ringde till Umesläp lät det som att de inte var särskilt förvånade. När jag berättat detta för folk har jag fått höra att det händ anra med. Har även hört att Umesläp råkat ut för att hela "Kåpan" lossnat… 

Rykten eller inte, vem vet, men jag törs inte chansa.  =)

Stall-Stjarna
1

#8 Fy, vad läskiga händelser, kan ju sluta riktigt illa! Själv har jag ingen alls erfarenhet av UME… Men alla har ju rätt att tycka som dem vill ofta får man ett "första intryck" av en vagn och det stannar kvar länge (ofta livet ut nästan tror jag).

Jag kan ju tillägga att jag bara kört värmlandsvagn som vart enkelaxlad och den gilla jag inte… boggie är ju stor skillnad så jag kanske skulle bli förvånad idag om jag låna ett nu ;-) hehe.

bjaarka
0

Hej

Tack för alla svar !

Har hyrt boogie ett par gånger, tycker de är väldigt stadiga men svårare att backa…. , kanske beror det på att jag är så dålig på det(hyrde ett nästan nytt bojsläp, med högre takhöjd och extra bred, -min lilla häst försvann nästan inne i släpet Flört).

De är oftast också betydligt dyrare, har tänkt mig lägga mig på max 20 000:-., har svårt att motivera mer för min man Flört

Har tittat på flera värmlandsvagnar finns många sådana till salu och jag tycker spontant att många är väldigt fula utvändigt, blekta, väggar i dåligt skick trots att årmodellerna varit 97.99…

UME tycker jag spontant ser lite fula utCool  Tycker om Boj släp men de är oftast lite dyrare.

Ja, inte lätt det här….

Det är så roligt att höra olika åsikter. Har snart kollat på varenda annons som finns…., men det kommer ju in nya hela tiden.

Många häls Lotta

Anna-karinS
0

Jag har ett enaxlat tranesläp av 93ans årsmodell. Den tycker jag är jättebra. Vi har satt på stödben utifall man skulle behöva byta däck eller bara för att stadga upp när man är på utställning.

[lindatornerup]
0

#8 Har också en bekant med Ume släp, det samma har hänt med det!  Köpte en helt ny Värmlandsvagn för 6 år sedan och har väl varit nöjd med det när jag hade stora hästar, men det finns få reserv delar att få och färgen blir fort ful+ att man får vara vaksam på golvet, blir lätt vätt emellannväggar och golv. Jag fick lägga spån där och byta den ofta..dyng sur! Annars kanon att köra och backa med( var en boggie). Jag bytte in den för en månad sen till ett Boj släp, med plats för 3 st på "tvären".  öppnings bara fönster i lagom höjd framför hästarna , dubbla takluckor , sparkdörrar mm. Visst jag fick betala för det, men det är värt varenda krona, och det är nära till Klippan härifrån om det skulle vara nåt. Och på deras nya vagnar medföljer en servicebok, som innebär att vagnen ska in på " service efter viss tid, och då kollas bla bromsar , drag osv.  Jag kör mycket med släp och har provat en del ,och jag tycket att det är viktigt att man kollar och hör sig för bland de olika märkena , så man får ett som passar ens behov (och plånbok!)  Mitt lär jag väl få ha tills det är dax för pension , så jag får ta hand pm det välFlört

Kimpa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 men annars är det ju bara att lacka och stripa om släpet så blir det braSkrattande!
Denna transport såg inte mycket ut för världen när jag köpte den. Det var hål i taket på två ställen, gamla dekorer som satt på och riktigt matt och rackig i färgen.
Lagade taket och sprutlackerade den med båtlack, samt stripade om den. Simsala bims: Ser ut som ny!

Hovgarden
0

Jag har en kylingekärran med fronturlastning vilket jag värderar enormt! Nu kör jag ju både små och stora ponnyer men kan man få det är det ett stort plus. Som någon sa kolla golvet. Sadelkammare om du vill ha det så kan det ju vara bra o kolla efter. tänkte inte själv på det när jag köpte min och det hade varit ett ytterliggare plus :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

SofieN
0

#13 Jag är lite nyfiken på vad det är för årsmodell på din transport, den ser verkligen ny ut. Jättefin! :)

Kimpa
0

#15 det är en -92