[OT] Framkallning av bilder
Ni som tar bilder med digitalkamera (det gör väl de flesta numera), var "framkallar" ni era bilder?
Pris, leveranstider?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

extrafilm. snabbt smidigt o relativt billigt. många erbjudanden…
mailar in vilka bilder jag vill ha o sen tar det cs 2-3 dagar.. komemr dock inte ihåg priset riktigt men billigare ju fler man framkallar..
#1 samma här !!

#1 o 2: får ni hem dem i brevlådan då, eller hämtar ni ut dem någonstans?
/Cattis
#3 brevlådan :)
Har en fotoskrivare från Canon och köper även Canons fotopapper och skrivet ut själv!! Går snabbt och smidigt!
Jag fick ett gratis prov på ett billigare fotopapper, gillade det inte. Lägger gärna några extra kroor på bra fotopapper!
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag har en egen liten fotoskrivare, ser ut som en brödrost! Skriver ut bilder med riktigt bra kvalite´. Håller med #5 köper bra papper!
#5 Vad kostar en sådan maskin resp. papper?

Ok, men blir det verkligen lika bra som de man framkallar? Jag har ju en fotoskrivare själv, men det kanske beror på för dåligt fotopapper eftersom jag inte blir nöjd…
Men egentligen, så undrar jag mest för att jag vill göra förstoringar. Och min skrivare fixar iaf bara A4 - om man nu inte vill klippa o klistra vill säga. 
/Cattis
Min gör inga förstoringar, bara 10x15. Om jag ska ha förstoringar vänder jag mig till extrafilm.

jag har beställt flera förstoringar , den senaste är jääätte stor.. fel av mig men den blev 50x70 cm.. tur den är som minne av vår Loni.., den betalade jag 129 kr för, det är helt ok tycker jag

Jag beställer alltid från Postfoto. Jag laddar över dem via nätet.
De är jättesnabba, på 2-3 dagar ligger de i brevlådan. Skickade efter massor med förstoringar 20x30 cm för bara 9:-/st.
Sedan råkade jag också beställa en jättestor, den gav jag nog 69:- för.
Använder också Postfoto, billigt och jättebra!
Oj, jag vet inte vad vår kostade, 1500:- kanske. Pappret brukar jag hitta ganska billigt på Media Markt. Det heter Canon Photo Paper Plus Glossy (men det är för att jag vill ha blanska bilder.
Den kan göra mycket. Alla möjliga olika format och även skriva på CD skivor (och fungera som en vanlig skrivare)
Vår heter Canon pixima ip 5200
Okej, a tip from the pros (och då menar jag inte mig själv
Det är förvisso stället jag använder, men det är också stället som proffsfotografer använder, och tipset kom från början från min fotolärare som är välkänd actionfotograf):
Det absolut bästa stället (såvida man inte vill betala multum för att få varje bild specialgranskad) heter Crimson, de har butik på Söder (Zinken) i Sthlm men går också att få hemskickade. De är extremt billiga (från första bilden!), extremt bra och extremt snabba (sist beställde jag söndag kväll, de var klara tidigt måndag förmiddag), och believe me, I've tried a few. Har provat flera labb, och ingenting kan mäta sig på långa vägar.
Crimson.se är deras adress, dessutom är deras system för beställning jätteenkelt. De har också canvas inkl montering riktigt billigt. Att beställa från dem är betydligt billigare än vad det blir att köpa en skrivare, papper och färg, och kvaliteten är långt bättre än vad man får till hemma (i alla fall i de exempel jag sett).
Fast det är ju så roligt att ta en bild, skriva ut den själv och sätta in i en ram 
#14 Crimson anlitade vi till många Bröllops förstoringar, canvas mm när jag jobbade i fotobutik. Och de är riktiga proffs där man kan få bilderna omarbetade, retuchade mm.
#8 Idag med alla bra skrivare och papper blir bilderna lika bra som ett framkallat kort på traditionellt vis.
Livslängden på kortet däremot finns det inget som slår ett framkallat kort som gått genom kemi.
Dvs ett kort framkallat i ett fotolabb.

Vi beställer våra bilder från Crimson, de är överlägsna.
jag använder korthuset.se 0,99:- / foto.
Korten kommer med posten på ngn dag.
Går att göra mycket förstoringar. Få text på fotot mm.
För varje kort du laddar upp talar sidan om hur bra kvalitet det blir på kortet.
En mycket enkel "nybörjar" sida

Framkallat på lite olika ställen, nu var det ett tag sedan men sist framkallade jag på Elgiganten. Inte världens bästa kvalité precis, men jag betalade endast 19 öre/st så jag framkallade 1000 st för 190 kr! Går det att hitta billigare??

#19 Vad gör du med 1000 kort?????

#20 Det som alla gör med sina 1000 kort - tapetserar om! :-D
/Cattis

# 20 Jag brukar framkalla ca 1000 kort per år.. Sen jag köpte min kamera för drygt 2 år sen har jag fotat 32000 kort, och nååågra måste man ju framkalla… 
#22 Wow!! Önskar att jag kunde vara lika energisk. Du får nog ta bort två nollor om det ska stämma in på mig. 
Använder för övrigt Postfoto. Snabbt, enkelt och billigt.
#22 Jag är nog i samma liga som dej! Min sambo blir galen när han håller på med min dator och ska leta efter nått, det är 1 miljon fotomappar bara 
#24 ni har ju så himla bra motiv att fota, många vackra ponnyer…
I fredgas kväll satt jag och gjorde lite fotobeställningar på nätet för min skrivare gick sönder 
Jag kom i håg Linneas tips om www.crimson.se och tänkte prova dem. I måndags kom de första bilderna hem och i dag kom resten. Jag är verkligen GRYMT nöjd! Gjorde en förstoring på 50*70 cm (90 kr) på Proud Design från Riksen samt en huvudbild! (och så lite andra bilder när jag ändå beställde!)
Jag beställde matta bilder, för jag var lite rädd att det blir för blanka om man ramar in dem sen. Pappret var kanon och jag kan verkligen rekomendera er att beställa där i från! Billigt var det med! En förstoring på 30*40 (gjorde ett par sådana också) gick på 25:- helt ok tycker jag!

Jag beställer från http://www.fujidirekt.se/ det kostar 0.65 öre och man får ofta erbjudande på fritt porto m.m. portot = 29:- Bilderna kommer i brevlådan 3dgr senare! Billiga förstoringar en (A4 9:-), julkort m.m.
Kan varmt rekommendera dem!!

Vilken bra tråd! Nu blir man ju framkallningssugen! har själv oxå en canon fofskrivare helt okej, men jobbigt när färgen tar slut.. tips på billig färg till sådan?