Unghästvårtor?
Hej hej
Upptäckte idag att min häst har två jättesmå vårtor på mulen. När jag kollade närmare så såg jag att han även har vid ena mungipan. Kan det vara unghästvårtor? Han är fyra år. En annan häst i stallet har jättemånga vårtor på sitt ena ben och veterinären vet inte vad det är utan det har tagits prover som inte är klara än. Är lite rädd för att det kan vara något som har smittats över till min häst.
unghästvårtor får dom väl oftast upp till 2års ålder?! Min ena hingst hade det i höstas som åring, hur äckligt som helst. Som tur var så läkte det ut ganska snabbt.
Började med 2-3 stycken för att sedan blossa upp över hela mulen. Men efter ett par veckor var det helt borta.
Har dom en gång fått det så blir dom imuna har jag för mig. Kanske din häst aldrig haft det? Har ni fler unghästar i stallet?
Jag tror inte min har haft det tidigare. Har sett bilder på unghästvårtor nu när jag sökte på google. Ser ju jätteäckligt ut. Han har bara några stycken än så länge men det kan säkert komma fler. Tänkte ringa veterinären imorgon och fråga men jag blir ju lite rädd att den andra hästen kan ha något som smittar. Det finns en unghäst till i stallet men de går i olika hagar och den har inga än så länge.
Även äldre hästar kan få unghästvårtor om dom inte haft det tidigare. Förra sommaren var det två av fyra hästar i samma hage som fick dessa vårtor, en 2-åring och en 4-åring fick vårtor medan en 2-åring och en 5-åring klarade sig.
2-åringen hade jätte mycket vårtor som varade jätte länge, medan 4-åringen hade mindre vårtor och dom försvann på några veckor.
#2 det akn ju vara så att unghästen haft det utan att ni märkt nåt, för tydligen är det väldigt olika på hur mycket dom får.
Vissa får tydligen bara några få vårtor vilket kan vara lätt att missa, då vårtorna kan vara väldigt små.
När får ni provsvaaren på den andra hästen då? Du kan ju alltid ringa veterinär och rådfråga, men om hästen inte verkar dålig på ngt vis, så skulle iaf jag avvakta och se vad ni får för resultat på provsvaren.
Ideals vårtor varade ingenting, dom blossade upp över en natt, pyttesmå vårtor, sen försvann dom ganska fort. Men äckligt såg det ut iaf. Han fick klara sig utan pussar medans vårtorna fanns kvar, jag kunde knappt ta i honom. Yuack…

Det finns en sorts vårtor som är smittsamma med. Junior hade det fram på bogen men vi lyckades bli av med dem ganska snabbt. De smittar om de rivs sönder så att de vätskar eller blöder på nått annat.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Det finns andra virussjukdomar som ger vårtor eller vårtliknande utslag på huvudet, vet inte vad de kallas dock. Min unghäst fick det som tvååring och av det blev det en ink, eller inkliknande enkronestor vårta som sitter precis vid ena mungipan:(
Den ska opereras bort till hösten.
Med det inte sagt att dina har det samma men det finns ett antal fler typer av vårtor och utslag att välja mellan förutom unghästvårtor tyvärr. Min veterinär avfärdade vår unghästs utslag med just unghästvårtor,vilket det alltså inte var.

Ni som haft unghästvårtor på era hästar, hur lång tid har det tagit innan de försvunnit? Upptäckte idag vårtor på min åring o har aldrig haft det innan på nån häst. Ska ställa ut henne i Vartofta den 19/9 o vill helst att hon ska ha blivit kvitt det tills dess för jag tycker det ser äckligt ut. Vet om att man kan visa ändå.
Är det någon som vet hur lång tid det tar att "smitta" en annan häst?
Har en ettåring som just nu håller på att fullständigt blossa upp med vårtor över hela mulen och nosvingar
. Hon går med en tvååring som inte haft vårtor än och hon ska iväg på ett championat den 19/9. Är nu jätte "rädd" att hon ska hinna få det lagom till utställningen.
Det skulle inte vara så kul.
Så, nu fick jag svar på min fråga…
Idag har även tvååringen fått vårtor
.
Hej
Vårtorna på min häst gick som tur var bort efter några veckor.