Brun + fux
någon som vet vad det kan bli för färg om man betäcker ett brunt sto med en fuxhingst?

Brun, fux eller svart
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
för att det ska kunna bli fux måste den bruna ha röda anlag också. Glöm inte det.

stoet är efter en fuxmamma som e i alla fall 3 led backa fuxar fast pappan där är svart
#3 då kan det bli fux också… God Jul!

Följdfråga, om jag får…

Rival är ju rödblackskäck, han kan ge blacka, skäckiga eller fuxfärgade avkommor. (Och blandningar av dessa.) Stoet jag har köpt är brun, efter en mörkbrun mamma. (Och en isabellfärgad pappa, men det spelar ju ingen roll eftersom stoet inte har något gulanlag i sig vad vi vet.)
Kan deras avkomma, alltså rödblackskäck + brun, bli svarta? Minns inte vad mormor till stoet har för färg, men morfar är mörkbrun. Om jag förstått tråden rätt så kan de INTE bli fux? (Förutsatt att stoet inte har något fuxanlag.)
Usch, jag har fått i mig alldeles för lite glögg för att pyssla med såna här krångliga uträkningar! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#5 Om stoet som är brunt inte är homozygot för svart så kan det även bli fux. Om du skickar mig stammen så kan jag kolla vad det kan bli. ;)

#6 Jag kom på att isabellpappan är väl röd i botten - borde inte mitt sto kunna ge fux då, om hon inte är homozygot för svart förstås, som sagt. Skickar stammen, det är alltid kul att få veta alla tänkbara kombinationer!
www.stuteriprecious.se
#7 klart hon kan ge fux om hon är heterozygot. Isabell är ju en blekt färg på röd. Däremot kan det inte bli gult i fölet om inte maman är gulbrun.

#8 Nej, precis, det var det jag kom på. (Flera glögg senare…)
www.stuteriprecious.se