Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 1022 ggr
Ahnna
0

Vitblack - bild nån?

Söker efter bilder på vitblacka shettisar, finns det någon här som har en? (Bild alltså.) Hörde att det eventuellt kommer visas en hingst nästa år som är det, men det är hörsägen.

Som följdfråga; hur uppstår färgen vitblack? Jag har glömt den exakta kombinationen som krävs…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Asagard
0

Finns en tråd om detta sedan tidigare. Dock kom vi fram till att det inte finns några vitblacka shetlandsponnyer.

http://shetlandsponny.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=a892c4ca-e934-4c12-b87b-c7e6e31ca202

Ahnna
0

Det var det värsta, den har jag missat. Men jag HAR hört talas om vitblacka shettisar, utomlands. Men å andra sidan var jag inne på en brittisk sida igår där de skrev att de hade ett flertal shettisar med silveranlag - hmmm!

www.stuteriprecious.se

Cattis
0

#2 Alla de som VILL ha silverfärgen i sina flockar lyckas tydligen också fixa det. Det finns ganska många som hävdar att de har shettisar som är silver. Men ingen har hittills kunnat bevisa at tdet är ngt annat än isabeller eller fuxar med annan nyans.

Var har du sett vitblackar på brittiskasidor? Länk?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Norrgarden
0

Visst finns det vitblacka shetlandsponnyer! Om än väldigt få…

En brunblack häst med gulanlag blir vitblack. Ser vanligtvis ut som en väldigt ljus brunblack.

Asagard
0

Hm, uttryckte mig nog tyvärr lite dåligt. Jag menade att vi kom fram till att det inte finns några vitblacka shettisar i Sverige, trots att det finns (fanns) en registrerad med denna färg.

Cattis
0

#4 Men, de är väl egentligen genetiskt då gulbrunblacka, eller hur.
Vitblack är väl bara ett namn som hänger kvar, precis som många av oss fortfarande använder oss av benämningen bork.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

AnnaLundin
0

#4 Det är faktiskt så att den korrekta benämningen på den gulbrunblacka ÄR vitblack, hur inkonsekvent det nu än är…

Ahnna
0

Det finns rätt många som är felreggade, har jag märkt, inte minst på den blacka sidan. Ulan t.ex. stod som ljusbrunblack, men han är brunblack och inget annat. De flesta fjordingar (alltså de som är GULA) är ljusbrunblackar, de mörkare nyanserna benämns brunblack och mörkbrunblack. Men han är bara ett exempel. Rödblackarna tycker jag borde ha samma system, alltså typ rödblack, ljus rödblack och mörk rödblack, men så vitt jag vet så har de inte det. Men de har ju helt klart olika nyans, från ljust cremefärg till eldigt fuxröd. Jaja…

www.stuteriprecious.se

kacka
0

Vinns det ingen bild på en shettis som är vitblack?