Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 725 ggr
Fiona
0

nosgrimma

mni shettis gapar så när jag kör.funderar på att sätta på henne en nosgrimma men eftersom hon går och gapar måste de ju vara nått fl och då känns de dumt tt tvinga igen munnen på henne!har någon nån ide om vad de är som irreterrar henne? jag har bettskivor för bettet är lite stort ska testa att ta av dom.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

jullan
0

Prova att ta hem en vetrinär som kan kolla tänderna på henne. Hon kanske har en ful tand som gör ont!

VeronicaP
0

en del gapar ändå faktiskt , har fått det som en ovana eller är det en unghäst som inte är van osv osv man kan sätta en nosgrimma , men tänk på att inte sätte den för hårt och har du en Achen grimma så tänk på att den översta remmen inte sitter för hårt för då trycker ju den och det är den som kan göra att din ponny gapar.

Milla
0

#0 innan du gör något alls så rekomenderar jag dig att byta till ett mindre bett och prova, det kan vara så att din häst viker upp bettet i gomen och därför så går den och gapar. För stora bett skadar mycket mer än ett mindre bett.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

eller för tjockt bett..

Fiona
0

#4 men det borde vara skönare för hästen att han ett smalt bett eftersom de inte tar lika stor plats?! men ska testa;P

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

AnnaLundin
0

Ett smalt bett i lagom längd är vad ovanstående rekommenderar! :D Jag bara håller med!

Börja med att kolla tänderna och är Det okej, sätt dit en remontnosgrimma som gör att ponnyn inte kan gapa hur mkt som helst… Det brukar få dem att föstå…

VeronicaP
0

#5 jag menade att hon skulle kolla att inte bettet var för tjockt, kanske otydligt skrivit av mig…

Tyvärr ser man ofta kötbulle bett i munnen på våra små

Ahnna
0

Prova ett tredelat bett om du inte redan gjort det, det fick mitt fullblod att sluta gapa! Lillgrabben däremot har gapat varenda gång han haft bett i munnen sen han var 2 år, oavsett hur tänderna sett ut. Har provat både 2-delat, 3-delat, två olika körstänger och lite annat, men han gapar ändå. Hingstar är ofta lite "pyssliga" i munnen och tycker om att leka med bettet, och av någon anledning så har min buse aldrig slutat med det, trots tillsägning.

Det finns tydligen en åkomma som ger hästarna sår på insidan av kinderna, av vad vet jag inte men det har med tänderna att göra. Ultuna i Uppsala har en "tandläkare" som kommer in någon gång i månaden och behandlar hästar mot sånt, och annat tandrelaterat. Bor du i närheten så kan du ju ringa dit och boka tid, jag funderar själv på att göra det.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se