Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: föl
Läst 7326 ggr
HanniBunni
0

Grimma på föl. Hur gör ni?

Jag håller på att vänja mina föl vid att hanteras med grimma och det funkar fint , och undrar lite hur ni brukar göra?

Vilken ålder? Hur ni börjar ect, ect?

exitingsvillemo
0

Sätter på grimma ganska fort, första veckan om allt annat funkar bra.

Jag gör ingen stor grej av det. Man brukar märka ganska snart vilket temperament det är på ungen, om den är lite räddare i typen eller tuff och framåt, så det blir ju olika på olika föl

AnnicaL
1

Har bara haft ett föl här, än. Hon fick prova grimman ganska snabbt. Men det bekom henne inte det minsta! Hon tyckte dessutom inte att man behövde följa mamma när man skulle gå till hagen, så det blev att leda henne i grimma och grimskaft med mamma redan efter några dagar… En självständig liten fröken!

Kanske har fel, men ju fortare dom får vänja sig, ju mer naturligt känns det som det borde bli för dom.

polgara
0

Jag brukar sätta grimma på ganska tidigt, årets föl ville inte alls följa mamma ut till hagen så det blev grimma på andra dagen

Pheobe
0

Jag vänjer fölungarna vid mej först. Får dom handtama utan en massa grejer. Sen sätter jag på grimma. Brukar bli vid två månaders ålder eller så. funkar hur bra som helst utan att stå med grimman redo då stoet fölar Glad

[Teddy]
0

Mina föl får grimma på sig dag ett. Själva grimman brukar aldrig vara problem, däremot att ledas! Eftersom de går till och från hagen varje dag är det naturligt att följa mamma, men det kan ändå bli lite rabalder. Däremot grimma i hagen - nej det har jag inte.

Hanna-D
1

Har ingen brådska, de brukar hinna blir någon/ett par månader innan grimman åker på - oftast till första hovslagarbesöket.

Cattis
0

Samma som #6.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

ThiffannyJ
0

Samma som #6. Ser ingen anleding till att ha på en grimma innan fölis knappt hunnit ut.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

fuxar
0

Samma som #6 har heller ingen brådska! Måste jag leda den av någon anledning, tar jag en stor grimma och trär nospartiet över halsen, spänner nackremen under buken. Ringen som man spänner grimskaftet ska vara på ryggen (ungefär vid manken) vipps så blir det en sele. Man slipper dra dom i huvudet om man ska leda dom. Vi fick det tippset på stuteri när mamma var och bet. varmblod./Gunilla.

PP
0

Mina föl har alla fått bekanta sej med grimma snabbt. Lixom att bli borstade, få lyfta på benen och bli pillade på över hela kroppen. Jag vill gärna hantera dem så mycket som möjligt så det inte blir för många intryck att ta in den dagen hovslagaren eller veterinären kommer.

Fast visst, jag kan erkänna att jag gärna pysslar med fölisarna för att jag helt enkelt inte kan låta bli dem… Skäms

Men det är praktiskt att vänja dem vid grimma när de är små - då kan man stå bakom dem när man sätter på grimman. Det stoppar dem från att backa undan (vilket ofta är det logiska i deras värld) eftersom de har rumpan mot mina ben. Sen växer de så snabbt att jag inte når fram med grimman bakifrån, men då är de redan vana.

När jag jobbade på stuteri i min ungdom fick jag lära mej att lägga armen eller ett grimskaft runt baken på fölis när man leder för att kunna "putta på" om det blir motorstopp. Då behöver man inte ens tänka på att dra fölet i huvudet.

achibaldsminiatyrer
0

mina föl har fått grimma på sig vid 2 månaders ålder ungefär, brukar inte ha på de grimma ihagen, dock har vi gjort ett undantag på ett litet föl som idagsläget är mer vilt än tamt, de blir sånt tjafs när grimman ska på och av så hon har den på i hagen. fölen är nu 2 1/2 månad och har smått börjat ledas i grimma..

JennyR
0

Jag gör som #10 :-) har aldrig varit några problem :-)

exitingsvillemo
0

#10 #12 samma här. Oftast är fölen så tama vid en veckas ålder att dom inte ens bryr sig om en grimma.

bea28
0

har bara haft två föl hittills, men dom har fått grimma på sig så fort som möjligt.. Nu är lille killen både ledtam och man kan både lyfta fötter m.m ytan några större problem.. trots att han bara är knappa två månader. Hade jag väntat längre med den hanteringen anser jag att det varit svårt att lära honom det nu, då han är mkt bestämd och stark. :P

[lindatornerup]
0

Gör också som #10 , dock är lilla Delfie en mycket bestämd dam, men hon är jätteduktig ,både när hovslagarn kommer och när hon ska tex lastas, så man får bara ha tålamod och ge henne lite tid ,ibland.

Denna kommentar har tagits bort.
Elshira
0

Ja vi brukar börja med det efter att par dagar här =) De går adrig ut utan grimma men vi har ju dock grimskaftet runt halsen som stöd inte grimman.

Och till alla er med små bebisr kan jag vermt rekomendera hundgrimmor till fölen! Hållbara och lagom stora ^^

Hakuna matata!

Mmia
0

Samma som #6

[Teddy]
0

#17 Går aldrig ut utan grimma, skriver du. Har du grimma i hagen på små föl?

murkla
0

Som # 10 skrev. När han var ca 1 månad så fick han gå med grimma o grimskaft till o från hagen. Funkar bra!  I de stallet så var de nära till vägen så därför.

Elshira
1

#19 Ja så länge grimman sitter som den ska och inte är så stor att de kan få in en ~hov och fastna osv, ska de vara ute länge en hel dag eller så så får de dock vara utan lite i början men sedan får de fortsätta att ha den på sig hela tiden. Våra hästar går endast ute dagtid (eller ja vissa går ute nattetid med men inte i regel).

Tycker det är bra att de får vänja sig vid grimma men över huvud taget att bli hanterad. Sedan kan vi inte heller ha dem gå lösa efter mamma dels för att vi bor precis vid en väg det det med jämna mellanrum kör förbi massa stora lastbilar och dels för att våra brukar vara så äventyrliga redan efter ett par veckor att de inte bryr sig om mamma går ett par hundra meter bort.

När de är 2-3 månader brukar jag kunna stå oh hålla dem i grimma/grimskaft på gången och kratsa hovarna själv så länge mamma är synlig därifrån. De blir mycket mer tåliga och vänjer sig vid "konstiga" saker redan från början och lite väldigt mycket på mig. Förstår inte vitsen med att låta dem gå lösa efter mamma så länge som möjligt eller inte bli hanterad. Grannen har sina föl på bete i kanske 2-3 månader innan något särskillt görs med dem, och de undrar alltid hur sjutton jag får så snälla ungästar när de hat fullt sjå med att få dem att stå stilla och bli verkade senare (A)

Men som sagt ang. grimman de första 2-3 veckorna har jag aldrig något stöd i grimman utan den bara "hänger" där. Så grimskaftet sitter för visso fast i grimman som extra sökerhet, men det är halsen som tar trycket om de försöker springa iväg. Sedan en hand på/bakom rumpan så de inte slår i backen. Normalt sett på större hästar gåt man ju med armen runt halsen men på så små som mountains och shettisar får man rygskott efter 50 meter om man gör på detta viset! xD

Hakuna matata!

[Teddy]
0

Jag tycker inte om att ha grimma på häst i hagen ö h t.
Att ha grimma på föl är rent förkastligt, tycker jag. Dessutom är det ju själva momentet att ta på grimman som är lärande för fölet. Att gå med den på är inte speciellt "utbildande". Jag tar på och av grimman dagligen nu på mina tre föl. Men att låta dom ha den en hel dag i hagen, nej tack.

Mossedal
0

Vi har alltid gjort som #10. Förvisso har vi haft större fölisar (från D-ponny till halvblod) och med dessa "jättar" är det mycket lättare att "ta fighten" innan de blivit allt för stora.

Jag ser inte något självändamål i att "låta en häst vara". Jag vill att mina små ska lita till 100% på mig, och tycka det är helt OK (t.o.m. mysigt/spännande/roligt) att hitta på saker tillsammans med matte.

Så för mig är det självklart att inte göra någon stor grej av grimman, hovkratsandet eller vad det nu är som ska göras… och om man introducerar allt tidigt i små naturliga mängder brukar det sällan bli något tjafs att tala om.

Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.

Må väl,
Maria

Trollbusa
0

En av våra hästar (Nordsvensk) fick föl i juli. På tredje dagen "smekte" vi på grimman i boxen. Den satt på i 5 min medans jag satt inne hos föl och sto. Vi tränade så i 3 dagar, för att lätt och smidigt ta promenad till hagen, DÄR INGEN GRIMMA SKA VARA PÅ.

Vi var tvingade att lära fölet grimma ganska snabbt, då vi har en bit till hagen och hon är väldigt nyfiken på ALLT.