Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 5283 ggr
PP
0

Stelkrampsvaccination

Efter att ha läst på hemsidor att åringar fått sin tredje stelkrampsvaccination, känner jag mej lite fundersam… Min veterinär säger att det nya stelkrampsvaccinet ger fullgott skydd efter två vaccineringar, alltså att hästen räknas som grundvaccinerad och därefter vaccineras vart tredje år.

Tidigare (fram till 2000) krävdes tre vaccineringar (andra sprutan efter 4-8 veckor och tredje efter 6-8 veckor efter den andra). Men från 2002, har han alltså menat att den tredje är onödig.

Vaccinet som används är Schering Ploughs Equip T. Undrar nu vad ni har fått för information från era veterinärer vad det gäller grundvaccinering.

Ellinor Johansson
0

Det beror på vilket vaccin du väljer. Vi  har vaccinerat med Tetanus det kräver tre vaccineringar

VeronicaP
0

Jo man ska bara ge 2 st grundvaccinationer på stelkramp .

Nästa spruta med stelkramp ska de ha om 36 månader.

kan vara så att vissa ger en 3;e spruta med A2 och de 2 första är kombinerade kanske , annars så ger man den 3:e stelkrampssprutan helt i onödan

AusaBausa
0

Har vacc min föling en gång o ska vacc han om 4-5veckor igen o sen om ett halvår och där efter har han fullgott skydd o ska sen vacc vart 3:e år.

Kommer tyvärr inte ihåg vad vaccinationen heter..men tror det var samma som ditt.

RC71
0

#2 Det är precis som #1 skriver. Beror helt på vilken typ av vaccin som används.

PP
0

#2 När jag vaccinerat mot A2, har det även där bara krävts två sprutor för grundvaccinering (och därefter varje år).

Vaccinets namn Equip F (Equip FT = kombinerad), oxå från Schering Plough.

Kris_J
0

Veritas odium paretFörvånad

PP
0

Googlade på veterinärfass och hittade detta om "mitt" vaccin:

Egenskaper

Efter vaccination med Equip T vet. så stimuleras hästens immunsystem till produktion av antikroppar mot den i vaccinet ingående tetanustoxoiden. Immunogeniciteten av tetanustoxoiden är förstärkt då toxoiden är adsorberad till aluminiumfosfat (adjuvans).

Maximal immunitet uppnås cirka två veckor efter den andra vaccindosen. Revaccination bör, efter de inledande doserna, ske med 36 månaders intervall.

Så då hade min veterinär rätt ändå. Och jag kan slappna av. Skrattande

VeronicaP
0

Är ni riktigt säkra eg för jag har läst på olika vaccinationer stelkramp och det står likadant på alla nämligen , är ju så att det ändrades för några år sedan och vet att alla inte riktigt hänger med i ändringarna .

Vet att många veterinärer menar att det skyddar luka bra på hästar som på oss människor och håller lika länge och vi vaccinerar ju oss inte så ofta

VeronicaP
0

#7 Yapp och varför använda de sämre vaccinen som kostar lika mycket per spruta och du får vaccinera mer ;-).

[Billan]
0

Tetanusvaccin vet. så här står det i fass vet.2008.

Dosering

En dos = 1 ml ges som intramuskulär eller subkutan injektion. Omskakas.

Grundvaccination:

Från fyra månaders ålder ges två vaccinationer med fyra-sex veckors intervall. En tredje vaccination ges efter sex-tolv månader.

Föl undan otillräckligt vaccinerade ston kan vaccineras tidigare och därefter vid fyra månaders ålder samt enligt ovan. Dräktiga djur vaccineras i andra eller tredje trimestern.

Revaccination:

Med tre års intervall. Om vaccinationsanamnesen är okänd revaccineras dessutom snarast efter en större sårskada, sticksår, hovböld eller djupa mjukdelsinfektioner .

Kris_J
0

Det står bla också att:

Egenskaper

Skyddande antikroppstiter nås hos de flesta djur fyra veckor efter den första vaccinationen. En immunitet är fullt utvecklad omkring två veckor efter den andra injektionen och varar i minst tre år.

Bara en liten reflektion…

VeronicaP
0

#11 Precis och jag tror att vi vaccinerar för mycket , därför använder bara jag tetanus vaccin som behöver bara ges 2 grundvaccinationer.

[Billan]
0

Det är väl just därför man rekommenderar att ge den tredje sprutan för att fånga upp dom som inte  skaffar sig immunitet på två vacc.

Det är därför exempelvis man rekommenderar två rabies vacc, med fyra veckors intervall på hund, för att en del får inte tillräckligt med antikroppar av en inj. Annars är en vacc fullt tillräckligt.

Annette
0

Jag hade missat påfyllnadssprutan efter tre år på vår ena ponny. Jag trodde jag skulle få börja om med grundvaccinationen, men det var inte alls nödvändigt, utan det räckte att hon fick en spruta.

[Anna-N]
0

Tidigare var det ju fem år mellan påfyllningen men sen gjorde de om detta. Enligt vet var det inte så precis på datumet med dessa 3 år (om det skulle missas)
Här får våra Equip T. En spruta sen med påfyllning efter en månad. Sen en tredje inom 1 år och så vart 3:e år.

Angel
0

#14 Vilket vaccin använder du? Och hur lång tid gick det innan ponny fick sprutan? Jag har nämligen också missat en vaccination, funderar nu på om jag kan slippa att börja om från grunden..

Kris_J
0

Sladdar lite…jag själv är vaccinerad mot pneumockocker, den dosen skyddar 5-10 år, vilket inte säger så mycket egentligen…

[Billan]
0

I fass står det om Equip T vet.

Egenskaper.

Efter vaccination med Equip T vet. så stimuleras hästens immunsystem till produktion av antikroppar mot den i vaccinet ingående tetanustoxoiden. Immunogeniciteten av tetanustoxoiden är förstärkt då toxoiden är adsorberad till aluminiumfosfat (adjuvans).

Maximal immunitet uppnås cirka två veckor efter den andra vaccindosen. Revaccination bör, efter de inledande doserna, ske med 36 månaders intervall.

Dosering

Häst: 1 dos = 2 ml.

Administrering: Vaccinet omskakas före användning och injiceras djupt intramuskulärt.

Grundvaccination: Två vaccinationer med fyra till sex veckors intervall.

Boostervaccinering: Revaccination bör, efter de inledande doserna, ske med 36 månaders intervall.

Effekten av den aktiva immuniseringen mot tetanus hos unga föl påverkas av halten antikroppar från modern. Denna varierar mellan olika individer p g a många olika faktorer, t ex stoets immunstatus, om fölet fått tillräckligt med kolostrum etc. Endast då mängden maternala antikroppar understiger skyddande nivåer, kan vaccination ge optimal effekt.

Vanligtvis kan Equip T vet. användas från 3-4 månaders ålder.

Annette
0

#16. Våra är vaccinerade med Tetanus.

Det gick 3 år och 7 månader mellan de två sista sprutorna.

VeronicaP
0

#17 *ler* .. Själv är jag stelkrampsvaccinerad på 80 talet och har inte behövt göra om det sen dess även om man haft en del skador och sytts sen dess ;-)

Annette
0

#20. Jag blev illa kattbiten 1974 och då fick jag stelkramsspruta i ryggen. Inte skönt. Sen fick man väl en gång i skolan på 80-talet.
Det är allt.

Ja, vad skall man säga? Man är ju åtminstone noggrannare med djuren än med sig själv :)

Pheobe
0

Förstår faktiskt inte varför man använder sej av tetanusvaccin vet då det finns equip T. Equip är lika kostsamt (billigt) och ges bara två gånger medans tetanus ges tre. Obestämd

Annette
0

#22. Jag har fullt förtroende för min veterinär och låter honom avgöra vad som är lämpligt.

Pheobe
0

#23 Låter faktiskt som dina har fått equip t

Annette
0

#24. Enligt både fakturan och etiketterna i passen har de fått Tetanus.

Pheobe
0

#25 så länge du är nöjd är ju det det viktigaste Flört

Ove-D
0

#22 Tetanus är väl inte ett vaccin (?) utan Tetanus är det latinska namnet på stelkramp!

Men olika tillverkare finns det ju säkert som tar olika betalt…

[Billan]
0

# 22

Vad jag kan se kostar Tetanus vet. 10 doser 488 kr och Equip T vet 472 kr. Så det blir betydligt billigare med det sistnämda som bara krävs två inj.

Däremot vill man ha equip FT vet som är mot influensa och tetanus blir priset 1184 kr.

Kimpa
0

Har också gett stelkramp vart tredje år, men nu sist sa vetten att det är ändrat till varannat år.
Någon mer som hört/läst det? Eller är det också beroende på vaccin?
Nu pratar jag inte grundvacc.

susanne-s
0

#29 frågade faktiskt distriktarn härom veckan och denne sa vart tredje

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

[Billan]
0

På samtliga tetanus vacciner står det revaccination vart tredje år i Fass vet från 2008. Det är nog de senaste rönen. Det gäller då man grund vaccat sina först.

Equip F vet ( influensa ) däremot är revaccinering med 1 års intevall.

[Billan]
0

ALLA kan gå in på FASS VET och läsa. Sök på Fass och gå sen in på djurläkemedel.

Elshira
0

Ja dels är det ju oliak på vilket vaccin man har…

Men sen har jag funderat på då det är nästan samma sak för mäniskor som djur med stelkrampen… Folk som vaccinerades i lumpen på den "gammla goda tiden" skulle ha ett fullgott skydd 30 år framåt och läkarna ifrågasätter inte heller att det inte skulle fungera. Men idag ska vi vaccinera oss var 5:e eller om det är vart 10:e? Hästarnas vaccinationer räckte ju i 5-10 år utan problem förr i.af medan de idag ska ha vart och vart annat år…?

Hakuna matata!

[Billan]
0

Det är lika hållbarhet på ALLA tetanus vacciner. 3 är om man grund vaccinerat rätt. Sen kan ju veterinärer ha olika åsikter, men så står det i fass vet.

Att man tidigare grundvaccinerade och sen gav man vid bhov, skada eller annan orsak. Det fungerar lika idag, sker en större skada ger man vaccin även om de fått för två år sedan ( för ex ). Sen att man kan klara sig i massor av år om ingen skada sker är en helt annan sak. En del vaccinerar ju inte sina hästar alls.

På oss människor ges ju också påfyllnad om en skada sker, åtminstone har det varit så åt mig och mina arbetskamrater när vi fått katt eller hundbett, eller skadats av djur.

Elshira
0

#24 Ja precis v vaccineras lite stup i ett, både grund och vid skada  - men de som är vaccinerade när de gjorde t.ex anses ha ett fulgott skydd och klarar sig utan yttligare vaccinationer 30 år - utan påfyllnad vid skada. Jag har frågat både läkare och veterinärer som säger att det inte var skadligt på något vis med "30-års sprutorna" och ingen av dem förstår varför dessa tagits bort xD

Hakuna matata!

[Billan]
0

för att vaccinationen ska räcka i 30 år krävs en uppvaccination efter ett visst mönster på människor.

.http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1825

Elshira
0

Ja men så vitt jag vet ges inte det vaccinet/det mönstret idag och kan kan inte förstå varför? xD

Hakuna matata!

Ahnna
0

Jag har grundvaccinerat mina åringar med Equip FT, de har fått 3 sputor var. Först 4-6 veckor mellan spruta 1 och 2, sen 5 månader mellan spruta 2 och 3.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Billan]
0

Med Equip FT behövs tre injektioner, med Equip T behövs två inj. för grund immunisering.

Equip FT fylls på varje år medans Equip T fylls på vart tredje år.

Egenskaper

Vaccination med Equip FT vet ger upphov till en skyddande immunitet mot equin influensa (typ A1 och A2) och mot tetanus. Den skyddande immuniteten består av ett humoralt och ett lokalt antikroppssvar samt av ett cellmedierat immunsvar.

Lokal och cellmedierad immunitet: Immunogeniciteten av influensadelen i vaccinet påverkas av den i vaccinet ingående ISCOM-vehikeln (Immun Stimulerande COMplex). ISCOMer har visat sig utlösa såväl ett cellmedierat som ett humoralt immunsvar. Efter vaccination med Equip FT vet kan det utöver antikroppar i blodet således också påvisas lokala antikroppar (IgG) i sekret från luftvägarna. En cellmedierad immunitet har också påvisats hos hästar som är vaccinerade med Equip FT vet genom en förhöjd CTL-aktivitet (Cytotoxisk T lymfocyt), samt en signifikant ökad T-cellsproliferation .

Hästar som ej tidigare vaccinerats: En månad efter den andra vaccinationen hade samtliga hästar SRH nivåer > 100 mm2 (nivån som anses nödvändig för skydd mot klinisk sjukdom) för samtliga tre antigen. För Newmarket 1/93 var nivåerna > 150 mm2 (nivån som anses ge ett total skydd mot infektion). Efter den tredje vaccinationen steg antikroppsnivån initialt för A2, för att därefter långsamt falla till ca 80 mm2 SRH, där den kvarstod i minst 12 månader.

Hästar som tidigare är vaccinerade med andra influensavacciner: Vid boostervaccination av hästar som tidigare är grund- och revaccinerade med andra influensavacciner ses likaledes en markant serokonvertering och antikroppsnivåer som är högre än HAI log10 1,8 i minst 6 månader efter vaccinationen.

Korsimmunitet mot andra stammar av hästinfluensa typ A2: Equip FT vet har genom bestämning av SRH-antikropparstitrar visat sig ge upphov till skydd mot andra stammar av hästinfluensa typ 2 som påvisats i Europa under åren 1989 - 1995, bland annat Newmarket 2/93. Challengetest med heterolog ”amerikansk” stam (A/equi 2/Newmarket 1/93) visade en minskning av kliniska symtom samt en reduktion av virusutsöndring.

Tetanus: Två veckor efter grundvaccination erhålls antikroppstitrar mot tetanus toxin på mellan 2 - 20 IU/ml. Tre år efter vaccinationen är titrarna fortfarande över den nivå som anses nödvändig för skydd mot klin