foder
jag vet att denna fråga har kommit upp många gånger men skriver ändå ;) Om ni hade en shetts på 15 år, i lagom hull och pigg. Som rids 2ggr i veckan (40min) och blir körd 2 ggr i veckan (60-70min) vad skulle ni ge då? på sommaren, coh sedan på vintern när den kommer in på kvällen i ´box? vad och hur mkt av det olika fodret skulle ni ge? Hö, vi utgår från att det är en bra hö.
Mvh Hanna*
Hej Hanna! Om jag hade ett bra hö skulle jag inte ge något annat foder. Lite mineraler och selen bara. Hälsar Ulrika Gindemo
Det finns bra färdigfoder tex Dodson& Horrell.s "Safe& Sound" eller "Leisure MiX", som är till bla shettisar( även till fångbenägna hästar) . Det står på, hur mycket du skall ge. Men jag ger mina ett bra , sent taget hö, vitaminer& mineraler+ lite betfor. Ger dom också "carron oil" eller linolja vår och höst +loppfrö (några dagar i sträck / månad). Och om jag får säja det själv, så är dom jättefina i hullet och i hårremmen
. Men tex min valack(som var hingst när han kom, och rätt tunn) fick ett avels foder av märket ovan, och det tog han sig på bra. Men man bör vara noga med mängden , och gärna dela upp utfodringen på flera gånger / dag. Ett bra hö tycker jag är A o O . Du kan ju kontakta en foderrådgivare, om du vill ha exakt vad du ska ge just din ponny..ingen dum ide.

I första hand bra grovfoder o om det inte räcker till proteinmässigt så skulle jag ge Lusern. Undviker kraftfoder i möjligaste mån

Happy hov ska jag ge min shettis i vinter ska vara bra för just shettisar.

med ett bra grovfoder ska du inte behöva ge något annat. kolla noga upp om det verkligen behövs mineraler/vitaminer innan du lägger till det i foderstaten; tyvärr är det ofta så att sånt ges "för säkerhets skull", vilket inte nödvändigtvis behöver vara särskilt bra eller nödvändigt för djuren.
medarbetare på djurskydd.ifokus

Utan analys på höet så går det inte att säga vad som behövs i kraftfoderväg. Man kan gissa sig blå i ansiktet, men vet man inte vad fodret innehåller så vet man heller inte vad hästen får i sig. Är grovfodret riktigt bra och hästen inte tränas så hårt så behövs troligen inget tillskottsfoder, men det vet man som sagt inte utan analys. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag skulle inte ge annat än hö, så länge hästen är i gott hull, lagomt pigg och fin i pälsen!
Jag har lärt mig att räkna foderstater förut och vet att det kan vara väldigt svårt att få till en riktigt bra foderstat beroende på hö-kvalitet. Men VEM eller HUR har man räknat ut hur mycket en häst egentligen behöver i energi och protein osv? Man går ju alltid efter samma "normer" på varje häst, sen uträknat på hur den arbetar, ålder osv. men hur har man kommit fram till dessa siffror, och hur vet man att det är rätt? Förstår ju att det har med forskning osv att göra, men kan man verkligen lita på att dessa värden verkligen stämmer oavsett ras och storlek m.m.?
Tack så sjukt mkt för alla svar! Fick mig en tankeställare!
Har ni hört talas om "vitafor Solid" ? Det är vitaminer för hästar.
Vitafor Solid
Vitafor Solid är ett komplett mineralfoder som passar till de allra flesta hästar. Mineralfodret innehåller samtliga mineraler, spårämnen och vitaminer som hästen behöver. Pelletsen är liten och mycket smaklig och lätt att blanda i kraftfodret.
Levereras i 10 kg hink samt 25 kg säck.
har funderat lite, och här är en början på min foderstart när hon börjar gå inne .
Morgon: 1½kg hö + 1dl ponny
Lunch: hö ( har ej bestämt vikt)
Kväll: 1-2 kg hö ½dl betfor + 1 dl ponny + 1 dl vitafor solid
Vikten på höet kommer att variera lite beroende på hur kall vintern blir, men är detta en bra början eller en bra foderstart?
Kram

#7 Tabellvärdena till varje enskild häst är bara riktmärken. På vissa funkar det perfekt utan ändringar, men de flesta behöver lite mer eller lite mindre än tabellen säger. Det brukar man märka och efterhand så lär man sig vilka hästar som följer tabellerna och vilka som inte gör det.
Så nej, man kan inte säga att tabellen alltid funkar till alla hästar, men som riktvärde är det väldigt värdefullt.
www.stuteriprecious.se
Du kan även köpa en mineral sten , så kan hästarna själv slicka i sig hur mycket dom vill . Jag tror det finns lika många tips och råd , som det finns hästar . Men lite nya erfarenheter ifrån andra hästägare tycker jag inte är fel , inte heller att fråga om råd när man är tveksam i nån fråga!
Tack!
#10 vad skulle du rekomendera för mineralsten isf?
#11 Jag vet inte var du bor , men dom flesta foderförsäljare har mineral stenar. Man kan även köpa mineraler som ligger i en ,typ ,skål , men oftest sparkar hästarna isönder dom rätt fort. Dom mineralstenarna jag har är i storlek med en vanlig saltsten( den som man tex kan sätta i en hållare på väggen). Hästarna slickar i sig det dom behöver, så risken är ju inte att dom får i sig mer än dom själva vill ha. Det där med foder är en hel vetenskap , men ett sunt förnuft och att man ser till att tex höt är av god kvalite, gärna sent taget eller andra skörd( du kan ge mer ,än om det är en första skörd som dessutom är gödslad) .Att du håller koll på hullet och hårremmen.Och att du ger i propotion till vad ponnyn gör. Det fodret jag rekommenderade dej tidigare är ett bra foder för just shetlandsponnys, och det finns rekommenderade foder givor på säcken , så du vet vet du ska ge ,när ponnyn tex går ilätt "arbete" .Jag hoppas att du "reder ut " det hela
Lycka till!!

#12 Jag håller inte med om att rekommendationen på säcken är nåt att bry sig om. Vad hästen behöver i lätt, medel eller hårt arbete beror helt och hållet på grovfodret och vad den får i sig den vägen. Kraftfoder är bara ett tillägg för att kompensera för det som saknas i grovfodret.
www.stuteriprecious.se
#13 mycket möjligt att jag "uttrycker mej " fel på något sätt, men jag har skrivit att höt och vilken kvalite och när det är taget ,som ÄR AoO, sedan får man utgå ifrån det! Och trots allt är det rekommendationer, och inget annat som står på säcken. Det är upp till var och en att ge sina hästar vad dom vill ,men jag tror nog att de flesta som har egna hästar också vet vad dom behöver.Men lite tips och råd ifrän andra är inte fel , man väljer ju trots allt i slutändan själv hur man gör.

#14 Tips o råd är omöjligt att ge så länge men inte vet värdena på grovfodert, att pytsa i en häst på måfå är inget bra

#14 Jag svarade bara på det du skrev om att det står på säcken vad man ska ge hästen, vilket är lite fel.
Även om det står att man ska ge hästen 1 kg av fodret i lätt arbete så kanske grovfodrets värden gör att man måste ge 2 kg av kraftfodret. Så säckens värdetabeller och rekommendationer kan man strunta i och istället titta på grovfodret, precis som #15 skrev. Det intressanta är ju inte hur många kilon hit och dit man ger, utan vad dessa kilon innehåller. 
www.stuteriprecious.se