Motionera sto m föl?
När törs man lämna fölet hemma och börja motionera stoet igen? (alltså hur gammalt ska fölet bli för att kunna vara själv en stund?)

Jag är inte för idén att lämna fölet alls. Sto och föl behöver vara tillsammans så länge fölet diar, även om fölet såklart överlever en stund utan sin mamma. Men min filosofi är att ston med föl ska få vara mammor tills fölet har slutat dia och blivit självständig.
Mitt sto hade föl förra året och de gick ihop i cirka 11 månader. Under den tiden hände det några gånger att jag spände för stoet för vagnen med fölis bunden vid skakeln, för att bara komma ut och miljöträna lite i 15-20 minuter. (Mycket bra träning för båda två och fölis är så gott som inkörd.
) Vi hann med en julmarknad också, där fölis fick gå bredvid mamma i ett par timmar. (Dock inte bunden, det blev hon för stor för lagom till vintern. Hon blev ledd i grimma istället.)
Min poäng är att man gärna kan miljöträna både sto och föl i olika situationer, men jag gillar inte idén att stressa igång mammans kondis och lämna fölet i hagen eller i en box under tiden. Har man betäckt stoet så får man acceptera att hon måste vara mamma färdigt först innan man kan börja träna. (Min åsikt.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#1 Ok, bra att få höra!
Vårt första föl är nu 2 månader och stoet är rätt överviktigt. Så jag trodde att det var bäst för henne att börja röra på henne. Men då ska hon få vara mamma på heltid ett bra tag till.
Jag brukar promenera dem båda tillsammans 10min per dag. Är det lagom?
Vi har både haft med fölis lös och från att hon blivit 2½ månad har hon fått vara kvar med sin bästis i hagen när vi motionerar stoet.
Nu rör det sig kanske om 20 minuter. Men det är inget oroligt, båda vet att de snart träffas igen.

#3 jaha, intressant att höra andra åsikter! Då kanske jag så småningom törs lämna fölis och börja röra på tanten…
Hur brukar det gå första gången ni lämnar fölis i hagen?
Skulle aldrig få för mig att motionera ett digivande sto. Har man gjort valet att betäcka sitt sto tycker jag att "mammaledigheten" är en självklarhet. Visst kan man ta en promenad eller liknande men någon motion, nej.

Ja, det handlar ju inte om att jag "måste" få motionera mitt sto… utan det jag undrar är ju om det kanske inte är bättre för dem att börja promenera, säg 30min varannan dag när fölet är några månader. I "vilt" tillstånd måste de väl röra sig en hel del mer än de gör i våra hagar? Så det är ingen uppdämt behov att få ta ut stoet funderingen bottnar i- utan vad som är bäst för hennes hälsa.
Tacksam för alla svar då jag som sagt är helt novis på detta med föl…

Mitt sto verkade avsky att bara stå och vara mamma i hagen, så när fölet var tre månader började jag köra henne (mamman) små korta turer på ca 20 miuter. Fölet får vara kvar i hagen med sin "lektant". Nu är fölet dryga fyra månader och jag är ute och kör mamman ungefär en timme varannan dag. Varken fölet eller mamman kallar när de är ifrån varandra, båda är lugna och harmoniska. Mamman har verkligen levt upp sedan jag började köra henne igen, men det är ju väldigt individuellt. Fölet kallar mer och verkar sakna sin "lektant" mer när hon blir körd…
Jag tycker att man ska inte dela på dom för tidigt, det är först vid ca 3 månaders ålder jag började köra mamman. Men först nu har ja provat o lämna fölet i hagen o de går jättebra. Min häst vill ut hon vill inte stå i hagen hela tiden men när jag kör henne e fölet med mestadels likaså vid annan träning.
De e olika från häst till häst, hade jag märkt att mitt sto inte vill bli motinerad hade jag låtit henne gå i hagen med fölis men både mamma o sto tkr de e kul o komma ut.
Det är väll ganska så personligt från föl till föl, vissa av våra föl har från 2 månaders åler inte brytt sig alls om mamma försvinnit 10-15 minuter för tillexempel betäckning, kanske att matte finns i närheten men oftast ingen större reaktion.¨
Men ska man ut på en 30 min promenad i.af tycker jag att man antingen kan ta med fölungen, eller vänta tills den är i.af 4-5 månader innan de lämnar mamma en längre stund.
Hakuna matata!
Lämna fölet i hagen??? Jag stänger in mina i stallet. I hagen skulle jag aldrig lämna dom!
Jag tror inte stoet far illa av lite lätt motion. När jag haft föl brukar mammorna få jobba lite när fölungarna är 3-4 månader.
Att köra en vända och ha fölungen bunden vid rockarden är jättebra träning för den blivande körhästen.
#10 Jag lämnar fölet hellre i hagen där den är trygg i flocken, än själv i stallet där den bara vill ta sig ut. Tänk vad illa de kan göra sig.
Nu tar vi aldrig ut stona och motionstränar dem när de har föl vid sidan. Men det har hänt att man ska göra något med mamman och lilla fölet inte vill följa med. Då stannar den hellre i kvar i flocken, där den är ganska trygg.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Tror det är från individ till individ. En del vill bara gå och vara mamma, andra tycker det är roligt att det händer något utanför staketet.
Varför vi lämnar fölet är för att den inte ska behöva gå lika mycket som stoet. När det är en kort körtur får de följa med, men när det blir lite längre med mer trav får fölis vara hemma.
Lika många har ju olika åsikt om att motionera dräktiga ston.
Även där motioneras våra tills man märker på dem att det börjar bli jobbigt. En del har flera månader kvar medan andra hålls igång till några veckor innan beräknad nedkomst. Olika från fall till fall.
Det är ingen sjukdom att vara dräktig/mamma.
Inte slutar vi "fungera" bara för att vi blir gravida/mammor?
MIN åsikt.

#10 Har aldrig varit några problem för oss att lämna fölet i hagen (tillsammans med kompisar förståss) när mamman blir körd. Men det beror klart på vad man har för staket/ström och hur fölet reagerar. Jag har rovdjurssäkert staket vilket innebär att en shettis inte tar sig igenom speciellt lätt och har de fått en stöt dröjer det väldigt länge innan de går på tråden igen… Jag har däremot sett otäcka exempel på hästar som försäkt ta sig ut ur boxar, så det är inget jag skulle rekommendera. Men, det som funkar för någon funkar inte för andra :)
Jag har naturligtvis en rymningssäker box… där kan INTE en fölunge skada sig….
#12 Smart jämförelse!! Inte slutar kvinnor existera för att de har barn?!?!
Har stoet fått föl tycker jag de skall få vara mammor till 100% och leva hästliv, slippa allt vad arbete heter. Det är inte naturligt för en häst att motioneras av en människa….
Veritas odium paretFörvånad

Jag började motionera mitt sto när fölisen var en till två månader (efter att ha rådfrågat "fölkunniga" människor).
Först fick fölis följa med på korta 10 min turer vid skackeln, men sedan fick hon stanna i hagen med sin kompis medans jag körde längre turer. Inga problem alls. Stoet var däremot otroligt glad att få gå ut ur hagen och få jobba lite. Men då kan jag ju oxå säga att fölisen varit otroligt självständig redan från dag ett. Så hon brydde sig inte.
Som det mesta tror jag att detta är individuellt… både vad ägaren anser vara rätt och vad ston/föl uppskattar. Vi har haft allt från ston som "bara" varit mammor år ut och år in, och ston som ganska fort gått in i någon form av verksamhet (ridskola).
Visst är det onaturligt att människor motionerar hästar - men sett ur det perspektivet är det också onaturligt med stängsel, stödutfodring, val av avelshingst osv osv ;-) och jag tror att ytterst få av oss funderar på att riva hagarna, släppa hästarna fria och låta dem välja flock/partners själva;-))
Min erfarenhet är att många ston som är "vana" med regelbunden motion fort tråkas ut av "mammalivet". Om man i detta läge ska motionera stoet själv eller tillsammans med fölet beror ju på många faktorer - mammans temprament, fölets temprament, läge (var/hur ska man motionera dem) etc.
Det finns ganska omfattande forskning som visar att så väl gravida kvinnor/ston som "mammor" på sikt mår bäst av regelbunden anpassad motion. Ston som motioneras får oftast t.ex. inte "fölmage" eftersom de har mer muskulatur att hålla "uppe" magen. Observera att jag talar om för ändamålet ampassad motion. Om man vill ha en tävlingshäst med allt vad det innebär bör man nog välja att inte avla på denna, eller ge henne ett lugnare sabbatsår i samband med fölning/fölets uppväxt!
Som någon nämnde i tråden så rör sig ju vildhästar över ganska stora områden i varierat tempo… både sto och föl är anpassat till detta och få av oss har sådana hagar att de kan ge stona/fölen sådan motion. Så när vi nu berövat hästarna möjligheten att röra sig fritt över vidder och klippiga berg kanske vi ska motionera dem för att de är det "näst mest naturliga" - långt mer naturligt att stå på stall eller i ett sött täcke i en platt lite paddock?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#17 Klokt skrivet!

Tack för att ni delar med er av era tankar och erfarenhet - jättenyttigt för mig att få ta del av. Och #16 vilken fin bild! 

På 20 minuter hinner man inte motionera en häst så pass att det påverkar dess viktnedgång. Så sett ur det perspektivet finns det ingen anledning att motionera så korta stunder. Att gå en promenad, med fölet vid sidan, är däremot inte fel alls. Att de får röra på sig är bara bra, men någon motion i den bemärkelsen blir det ju inte.
www.stuteriprecious.se

#17, håller med #18 Mycket klokt skrivet!
#19 Tack! =)
#20 Så enda gången man motionerar en häst är för att den ska gå ner i vikt?????
Motion - från engelskan - rörelse, alltså är motion inte detsamma som att bantning.
#22 det var just av den anledningen som TS ville börja köra sin ponny, för att hon blivit överviktig.

Jag var verkligen intresserad av svaret på den här tråden eftersom jag har mitt första föl. Spännande svar, men jag blev kanske inte så mycket klokare
. Man får "plocka russinen ur kakan". Och använda sitt eget sunda förnuft (om man nu har något..).

#22 Läs inlägg 23…
www.stuteriprecious.se
Min åsikt är att stona ska få vara mamma i lugn och ro.
Vid den tiden man talar om då fölen är två till fyra månader är stoets mjölkproduktion som störst, hennes behov av protein och energi är enormt stort i den peroiden. Är dom överviktiga brukar det lösa sig senare på hösten då de kan vara ganska urmjölkade när betet börjar förlora i värde.
Vad beträffar stona "fölmage" kan det variera väldigt hos olika individer. Vår Pandora såg alltid ut som om hon aldrig skulle haft föl, trots att hon fött 14 st, medans Verry som fött betydligt färre föl hade mage för fler än en. Det har nog med deras kroppsbyggnad att göra.
Har man tillräckligt stora kuperade hagar för hästarna att gå i så rör de sig tillräckligt ändå.