Efterlysning !!!
Vi var till Mjölby på Sjöhagen Gård i maj månad å köpte vår shettis. Matte var inte hemma så vi fick inge info. Har försökt efter men inte fått svar. Det enda vi vet är att han heter PRINSEN, född -05, vallack, ljusbrun(nästan fux m stjärnämne). Stog med Kalle 2 år(samma färg) och Frida sv/vit skäck (fång).
Kanske vet DU något… om uppfödare, vart han kommer ifrån eller tidigare ägare. 

#0 Varför fick du inte med hästens pass?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
När vi åkt 63 mil å kom fram, så fick vi reda på att han inte hade pass. Småförbannad så lastade vi hästen å åkte hem 63 mil.
Jag har pratat m vet å kontrollant, som kommer efter grönbetet och ska hjälpa oss så vi kan göra pass själva till honom.
Men eftersom att det står -05 på kvittot och på deras hemsida står det född -06 så blir man fundersam. Vet kommer ut å åldersbestämmer honom.
Men vi vill veta vem han är….

#2 Står det ingen härstamning på deras hemsida då?
Vad säger de själva om ålder och härstamning m.m.?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag tror att det kan vara svårt att få fram upplysningar på honom, då han enligt hemsidan har okänd härstamning. Jag tror även att det enda som kan hjälpa dig är att få kontaktuppgifter till varje ägare han haft, alltså fråga föregående ägare om ännu tidigare ägares kontaktuppgifter.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#0 vet du ens om det är en shettis? Man skall inte köpa en häst utan papper! Nu får du besvär och kostnader som inte funnits om du varit noga med att inte köpa häst utan pass. det är så lätt at bli lurad. Ta det inte personligt jag förstår din belägenhet.
Veritas odium paretFörvånad
Ja du Cattis. Vi vore glada om dom kunde svara när vi ringer mailar eller messar. Inga skulle vara gladare än vi om vi fick tag på någon/några som har haft honom. För så mycket fick vi reda på att han hade åkt transport förut….när dom hämtat honom. På kvittot står det född-05 å på hemsidan står det -06 okänd härstam.
Kris… Att ha häst är BARA utgifter. Helt klart är det en shettis. Jag har hållt på med hästar större delen av mitt liv. Hans härstammning är inget som STÖR oss …. vi har en blandrashund adopterad från Andalusien också här på gården.
Vi skulle bara vilja ha reda på hans bakgrund å veta mer om honom, eftersom "fint" folk som har haft honom inte är intresserad av att ha med oss göra efter affären. Man kan ju undra varför…Kankse är dressyrhästar "finare"

Oj! Det var långt att åka för en passlös häst utan stam och med okänd ålder
.
#6 Bara för att ponnyn är liten är det inte säkert att det är en Shetlandsponny, det kan vara en korsning. Vissa kriterier måste vara uppfyllda för att benämnas Shetlandsponny, folk har en tendens att allt för lätt missbruka vår ras namn på små ponnyer oavsett dess ursprung.
I min värd är att ha häst inte bara utgifter det är inkomster i kronor ibland och inkomster i form av glädje och tillfredställelse också i massor.
Veritas odium paretFörvånad
Gården hade tre shettisar, vet inte om dom är köpta på samma ställe.
Veterinären och kontrollanten säger att det är en shettis i alla fall.
Man får väl hoppas på att dom kan sitt jobb.
Jag är ju tveksam till att veterinärerna med blotta ögat kan avgöra om en häst är av en viss ras. Är hästen ostammad är det nog med stor sannolikhet så att det är en korsning med shetlands utseende.
Varför ska man då kasta ut en massa pengar i onödan på pass ?
Hälften av alla billiga shettisar är ju ökända, även dom som till o med jag vet 4 generationer på.
Där kanska svaret är på alla o-passade hästar. Folk ids/orkar inte å har inte råd att regga dom. Och alla springer runt å tror att det är massa blandningar…. För några år sen var ALLA shettisar…..bara shettisar.
DET KANSKE VAR BÄTTRE FÖRR
Tur att Prinsen kom till just oss då !!
Hos oss är all djur lika mycket värda! Vi har 4 hästar….men bara en oäkting… det var väl så man tilltalade barn förr tror jag.
Och vi älskar honom lika mycket som våra "äkta" hästar.
#5 Självklart borde ju alla hästar ha papper vare sig de har okänd härstammning eller ej, men ska man bara ha dem som ridhästar eller likande så spelar det ju egentligen ingen större roll vad det är för stam eller ens ras såvida man inte tänk använda denna för avel/utställning. Jag menar, det är ju inte omöjligt att fixa ett eget pass med okänd härstamning~, så att man absolut inte borde köpa en häst utan papper är väll ändå å ta i lite?
Hakuna matata!
det är upp till var och en o öpa häst med stam eller ej men är det inte lag på att hästar ska ha pass? får man ens sälja en häst utan pass?
# 11
Det är lag på att alla hästar ska ha pass, varesig de har känd härkomst eller inte.
Inte är passkostnaden det som kostar mest med hästägandet.
Vi håller naurligtvis på att skaffa pass åt Prinsen, inte för att det behövs, utan BARA för att det är lag på det.
Ser hästar på nätet varje dag utan pass, vet inte varför det är så. Kanske är det priset. Det är ju vår "kära" regering som bestämt att det ska va pass…bara för att kunna "titta" lillebror över axeln, så att det inte finns något som dom inte vet om. Översittarfasoner kallar jag det.
Om det är olagligt att sälja å köpa eller inte, vet inte jag…eller rättare sagt, det bryr mig inte. Men kanske är det därför familjen inte svara oss på frågorna om hans bakgund. Dom har ju "fina" dressyrhästar, så shettisar är något man skaffar som "sällskapshäst".
För oss är han en kär familjemedlem…
Jag gick in på den här sidan för att jag fick ett trevlig mail, från en trevlig tjej, om att den finns. Att "hacka" på mig är bara onödigt slitande på energi, för det biter inte på mig. Det enda jag ville var att få reda på lite om vår häst….
Var ute på näter för 3 år sedan å sökte en son till en häst i vårt stall. Det tog tre timmar så fick jag napp…..vi har fortfarande en trevlig kontakt med varandra, så jag vet att det finns trevliga människor där ute.
Tycker det är upp till var och en vad man vill köpa för häst. #17 Hoppas allt går bra och att ni får mycket roligt med honom

Det är ingen som hackar på dig här, vi försöker bara poängtera att en Shetlandsponny i dess rätta bemärkelse uppfyller vissa kriterier. Det innefattar känd härstamning, bland annat. Det går inte att se på vissa korsningar att de är just korsningar, så den som sa till dig att det definitivt är en shetlandsponny borde läsa på lite.
Ingen här tycker att din ponny är mindre värd som individ och familjemedlem för att den saknar papper, men som "shettis" är den inte fullvärdig förrän stammen är utredd, om du förstår hur jag menar? Mina fullstammade shetlandsponnyer är också mina familjemedlemmar och älskade kompisar - de är ju inte mindre gosiga och charmiga för att de är stamboksberättigade och används aktivt på shetlandsponnyaktiviteter. 
Det handlar inte om "fint" och "fult" folk på den här sajten, alla shetlandsponnyer är lika mycket värda - om de är stamboksberättigade. Annars heter det inte Shetlandsponny, utan korsningsponny. Och naturligtvis kan korsningsponnyer användas och älskas lika mycket som en renrasig häst, men poängen är att de inte kallas Shetlandsponnyer.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Precis alla är lika mycket värda oavsett benämning i passet/papperet, är lite som Ahnna säger tyvärr är de så det funkar i ras världen. har själv en okänd stammad hemma shetland fast han ändå inte är en shetland eller vad man ska säga men om nån frågar om de är en shetland brukar jag i stort sett alltid svara ponny av shetlandstyp eller shetland korsning, men han är precis lika mycket värd för oss som vårat stammade sto
Hoppas du kan hitta nått på din lilla Prins i all djungel det finns alltid nån som vet nått,
#17 - det är inte regeringen som har bestämt att alla hästar ska ha pass utan det kommer från EU.
Och skälet till det har bland annat med livsmedelssäkerhet att göra. För hästar räknas som livsmedelsproducerande djur, även om det i vårt eget land är en ganska liten andel av hästarna som blir till livsmedel - i andra delar av EU äts det mycket mer hästkött.
För övrigt så kostar det inte mer att ordna pass till en renrasig fullstammad shettis än att göra det till en ostammad häst oavsett ras. ID-kontrollant + chipmärkning behövs oavsett vilket och passkostnaden i sig är några hundralappar oavsett om man reggar hos SSS eller hos SH.

#17 Jag förstår att du känner dig lite "hackad" på. Jag säger bra gjort att ni ordnar pass och lycka till med er nya familjemedlem!
Och till er som säger att det inte är en shetlandsponny… visst kan det väl vara så att… ponera att denna ponnys mamma är en "riktig" shettis (med riktig antar jag att ni menar reggad i SSS?) och att ägaren betäckte henne med en "riktig" shettishingst fast ej godkänd att avla på. Jag vet folk som då hellre skriver okänd i pappren än erkänner att de betäckt med icke godkänd. (typ låtsas att hon blev tjuvbetäckt). Då ÄR ju ponnyn en "riktig" shetlandsponny, även fast han inte blir reggad som sådan… virrigt inlägg, hoppas ni förstår vad jag menar. Jag blir så full i skratt bara när ett ord på ett papper gör ponnyn till en "oäkta shetlandsponny" 

#22 Det är just det som är poängen - även om man känner till föräldrarna och vet att de är renrasiga shetlandsponnyer så blir inte deras avkomma en Shetlandsponny om den inte är stamboksberättigad. Som någon skrev, för att få kalla hästen för Shetlandsponny så måste den uppfylla vissa kriterier. I annat fall blir det "A-ponny av shetlandstyp", oavsett om den i grund och botten är en renrasig shetlandsponny.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se