Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 3074 ggr
zelina
0

Rida mini och standard shettis

Hur mkt kan man väga för att rida mini och standard shettis, om man nu inte är för lång vill säga? Någon som vet på ett ungefär?

seijsing
0

Då jag frågat gällande mini har jag fått kring 30kg som svar.

AnnaLundin
0

Jag går inte efter vikt när det gäller shettisar, utan utgår ifrån att alla ryttare som är lagom långa (och inte sjukligt feta) kan rida dem. Sen får man se hur ponnyn reagerar på ryttarens vikt.

zelina
0

Ok, då kan min kille som väger 23kg kanske rida vår nya minishettis? Mina två andra barn väger 28 och 32 kg och dom rider på vår standard shettis och jag tror det är ok. Finns det någon mer som vet?

seijsing
0

Jag har den erfarenheten (på större ponnyer) att det är inte vikten som är avgörande, och inte heller längden, utan mest vilken kroppskontroll barnen har. Ett barn som har lagom vikt kan vara jättejobbig för ponnyn att bära om den "inte hänger med alls" om du förstår vad jag menar. Medan samma ponny kan bära ett mycket tyngre barn och inte se ut att ha någon på ryggen om barnet har kontroll på kroppen och hänger med.

(Fördenskull inte sagt att de kan bära hur tungt som helst)  Flört

AnnaLundin
0

#3 - om jag tittar på min son som är i ungefär den viktklassen så kan jag inte tänka mig annat än att han skulle kunna rida på en minishettis. 

Vad gäller ryttarvikter så är maxvikt för att tävla monté på shettis 45 kg och många ponnyer bär mycket mer än så. Monté är alltså ponnytrav med ryttare vilket innebär att de ska trava så fort de kan med den vikten på ryggen.

Det finns många trådar om detta, om du letar lite och åsikterna om maxvikter går isär ganska mycket… Men ovanstående ger ju i alla fall en fingervisning om vad som är okej.

StuteriSolo
0

Jag tycker man ser på hästen om det inte är ok, sedan är det ju som alltid en fråga om hur mycket ridning det är frågan om, hur tränad är hästen o.s.v

Om hästen lägger sig ner så fort ryttaren kliver upp, då kanske det var för tungt Skrattande(eller så är hästen extremt ouppfostrad…)

Elshira
0

Jag säger som tidigare nämnt så länge barnet inte är aldeles för lång eller väldigt överviktig för sin storlek/ålder så är det bäst att titta på helheten. En lite elegantare kanske bara klarar 25 medan en lite grövre glarar mer än 35.

Och även hur de rider och balanserar sig som även det var nämnt.

Hakuna matata!

jackiejohn
0

Jag kan inte sånt här med viktklasser alls men när min kompis va medryttare på en shettis (flera år sen) så sa dom att max vikt på en standar shettis är 60kg(?) Min syster väger ca 40kg och de klarar vår shettis galant trotts sina ben/hov porblem Glad Minishettisar däremot har ja ingen aning om…