Utställningen i Ask den 3 oktober
är inställd pga för få anmälningar.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Du skämtar…..och jag som sett fram emot att få visa Delfie igen ! Nä det tyckte jag var trist faktiskt !!!!!
Nej jag skämtar inte. Du får anmäla till Älmhult den 31 okt då är det ju två utställningar i en. Det vill säga en för bara mini och en för bara normal stora.
Jag förstod att det inte var ett skämt, synd bara ,för den utställningen låg så nära mej
. Har redan fyllt i anmälan till Älmhult och plockat fram "häxutstyrslen", ! Det är även en utställning i Åstorp i oktober ( ser ut så nu , annars blir det i början av nov ) som Nordvästra Skånes Hästvänner anordnar. Ligger också nära
, så det blir ev någon shettis som får åka dit. Jag vet inte om det är aktuellt, men om det behövs bilder ifrån någon av "bruksgrenarna" i Bjärsjölagård, så har jag några fina . Ha de !

Skit tråkigt att det inte blev av.
det är första gången sen unghäst utställningarna började i skåne som det har blivit inställt.
Man kan ju fundera på varför det är så lite anmälda kan det bero på domaren ?
Men då betalar syd tillbaka anmälningspengarna nu då ?
åh nu såg jag den efter att jag gjort en undersökning om vem som skulle dit..hihi
vad trist det var den enda jag kunde på i höst! Halloween- utställningen krockar alltid m hubertusjakten ju o den går före för det är det enda jag gör m min stora häst varje år!

Någon som vet när de har tänkt betala tillbaka avg ?
En annan tanke är ju så att alla har kanske inte dator och internet och går in och läser här hur meddelas det till de anmälda ?
Det år ju även att skicka ett mail tex till alla de som har angivit sin mail adress så är man ju säker på att ingen har missat det .

#7 "Hörde på stan" att kassören kommer att meddela alla. En del har redan tagit kontakt och vill att pengarna kvarstår till Älmhult istället- ett tips kanske till fler!
Så här lite "inblandad" familjevis så kan jag tycka att det kanske beror på att utställningarna ligger så tätt på hösten. Jag kan personligen känna mig mätt just nu på att ställa ut, men tänker att lite paus till Halloween- sen är det nog kul igen! Tidigare i år har det ju diskuterats om det är lågkonjunkturen som påverkar också. Det innebär ju att även föreningarna får det tuffare att få in sponsorer. Tror nog att det eg behövs minst 40 utställare för att få det att gå runt, SSS rek 30 men det är nog för lågt eg.
Någon undrade om detta var första gången det ställts in- nej senast det ställdes in var i Nord i våras pga för få anmälningar.

#8 Fast jag har inte ställt ut så mycket *ler* i år , nästan mindre än vanligt känns det som men det beror väl på att västs utställningar ligger lite långt borta för mig känns det som ..
Synd att det är unghästutställningen som ställs in för det är ju en av de roligaste på hela året tycker jag då faktistk man bara få se de unga individerna ..
Jag tror faktistk att det till vis del hänger på domaren , även det har man hört lite på *stan* om att den vill man inte visa för osv inget konstigt med det för nog har vi alla domare som vi kanske inte är så sugna på att visa för i första hand :-)

#8 Det går inte att jämföra Syds utställningar med Nords nordligaste utställningar. Det finns väldigt få shetlandsponnyer i Norrbotten.
Inför utställningen i Nord 3 oktober har anmälningstiden förlängts t o m 11 september OCH Nord har kontaktat samtliga som har anmält till utställningen +andra shetlandsägare för att den skall bli av.
Jag är övertygad om att Ask hade blivit av, om Syd hade gått ut med att det var få anmälda hästar.
Det hade definitivt varit lättare att acceptera att utställningen blev inställd om man hade sett att styrelsen hade jobbat för att det skulle bli av, genom att gå ut med info (t ex på forum) några dagar innan anmälningstidens utgång.
#10 Det var utställningen i Bro (Stockholm) som ställdes in. Kanske har det varit fler?

#10 Det var tråkigt att du blev besviken. Nu är jag ju förfärligt insyltad genom min man, men jag kan samtidigt- genom erfarenhet i andra styrelser- undra hur mycket man eg. ska kräva av en ideellt sittande styrelse? Jag vet att syd fick jaga väldigt mycket till vinterutställningen i N Åsum för att den skulle bli av. Där kan man nog inte skylla på domaren eller att det låg tätt med andra utställningar., möjligtvis att det var en ny utställning- efterfrågad dock bland andra medlemmar. Så jag har förståelse för att man inte vill göra det för ytterligare en, det kräver en massa arbete ytterligare att kontakta och ringa massa människor, på fri tid. (Hörde förresten att en i styrelsen blivit kontaktad av en medlem som hade för sig att de hade lön för sitt arbete i föreningen. För den som tror det så är det väldigt ovanligt och oftast är det t ex registrator som har betalt).
Överlag så är medlemmar i hästföreningar dåliga på att hålla sista datum både för anmälan och inbetalning. Om du anmäler till hundutställningar så finns det ingen möjlighet att tumma på några datum, då allt är internetbaserat. Hoppas för de arrangerande föreningarnas skull att detta kommer snart inom SS. Då blir det inga ytterligare diskussioner kring detta, och arrangörerna kan dra igång dagen efter sista datum och börja planera. Eller avboka om så krävs.

Skulle vara intressant att få veta hur många utställningar medlemmarna vill åka på under ett år? Nu kan det konstateras att Syd har försökt arrangera 6 utställningar 2009.
Väst 5 st, Öst 5 st, Nord 8 st, Gotland 1 st
om jag inte räknat fel.
Vad kan vara lagom?

Väst har i år en utställning mer än förra året, den i Mullsjö. Våra medlemmar har efterfrågat fler utställningar och hittills har de som ordnats i år varit välfyllda, i Färjelanda (kanske också Frillesås?) fick inte alla plats. Vartoftautställningen har samlat 60 anmälningar, trots att den ligger helgen före GM i Nossebro.
Jag hade tänkt att anmäla men fick hjärnsläpp och glömde anmäla….
Det har varit lite hektiskt de sista veckorna
Veritas odium paretFörvånad
Jag försöker att komma till de flesta utställningarna , som Syd anordnar +Frillesås. Men det har blivit "lite hackat och malet" dvs att jag som inte har så många hästar, har ju haft både dräktighet och betäckningar att ta hänsyn till. Och då har jag inte haft något att ställa ut
Men nu har jag både Arnim och Delfie,! Vi gillar ju , när det är tex bruks dagar ,eller som i Bjärsjölagård, agility osv.
Men det är ju alltid roligt att komma ut på utställning oavsett hur det än går, och så länge det känns så så kommer vi att fortsätta, Och för egen del spelar det ingen roll vilken domare det är…en del gillar ens typ av häst andra inte "thats life"

Fast jag kan tycka att det skulle vara så att sista anmälningsdatum är den sista dagen man kan skicka iväg anmälan / betala in .'
Men på syd är det ju så att då ska anmälan kommit in och pengarna vara på konto.
Tror att det har varit annorlunda innan och annorlunda i de andra föreningarna, för mig när jag läser och tyder så betyder sista anmälningsdatum det datum som man kan posta in anmälan..

#18 Inte om du läser SSS checklista som den är skriven nu. Vi har bett att den ska finnas tillgänlig för medlemmarna på SSS hemsida, så de som vill sätta sig in i saker lite mer kan läsa den. men i vanlig ordning så är det en tolkning. Syd har nog blivit lite strängare bara. 
Men jag kan inte låta bli att undra varför är vi männsikor så duktiga på att skicka in allt i sista stund? Och då menar jag inte att jag är felfri på den punkten! Eg så vet du ju även 3 dagar innan sista datum vem du ska anmäla….
Amen, det heter sista anmälningsdatum pga att det är sista anmälningsdatum då skall anmälan vara inne.
Under alla mina år som kassör i Syd så var det alltid en massa människor som betala samma dag eller under flera dagar efter sista anmälningsdagen så skall det väl inte vara?!
Det konstiga i det hela är när det blir en utställning inställd så blir det en massa "gnäll" men snälla ni som har en massa tankar & ideer varför kommer ni inte på Syd höstmöte/årsmöte och framför era synpunkter och kanske förslag på bra domare? Då kan Syd boka domare som ni medlemmar tycker om eller hur?

#19 Jag vet att syd har skrivit ut det tydligt på sin sida men läser man grundproppen så tyder verkligen inte jag som att pengarna och anmälan måste vara framme sista anmälningsdag.
Så här står det när det gäller anmälningsavg.:
Anmälningsavgift
Anmälningsavgiften är i utställningsklasserna 200: - per ponny och klass för medlemmar och familjemedlemmar i SSS eller regional förening, och 500: - för övriga.
Anmälningsavgiften sätts in på respektive förenings postgiro senast sista anmälningsdagen.
Ange ponnyns namn samt utställningsplats på inbetalningskortet. OBS! Sista anmälningsdag är sista inbetalningsdag för ordinarie avgift. Halva anmälningsavgiften till utställning återbetalas om ponnyn uteblir och veterinärintyg uppvisas.

Hemskt vad det krånglar för mig här på iFokus idag då ;-)
Fast Krisitna du vet väl hur jag är inte alltid jag vet vem jag ska visa jag kan vela ända in i det sista *S* 
Vad ligger den checklistan , ska helt ärligt säga att jag inte kollar så ofta på hemsidorna när jag ska anmäla eller annat hm
#21.Men då kanske SSS får skriva i proppen att sista anmälningsdag är den dagen som anmälan skall vara inne. Det löser ju alla problem eller hur
? .
Jag vet ingen annan utställningsform där man skickar anmälan och pengar samma dag som amälningstiden går ut, men jag är kanske unik med detta!
Jag ställer ut en del på hundutstälningar och där går det inte att anmäla och betala samma dag, då kommer man inte med helt enkelt.

#22 Den checklistan har bara skickats ut till lokalföreningarna. Vi har gjort en förfrågan, dvs Anders personligen, att den ska läggas ut på SSS hemsida så att alla kan ta del av den.
Kan hålla med dig om att i texten inte är den tydligaste men nu har ju Syd varit tydlig om att följa detta! Fast jag måste ändå undra Gonkan, att hur mycket kan man eg kräva av en styrelse? Den ene vill göra si och den andre så. Nu har Syd varit väldigt tydlig med detta om anmälningarna, så då tycker jag nog att man kan begöra av medlemmarna att de kan respektera detta. Men et har blivit mycket bättre och i detta fallet så hade det inte hjälpt om jag förstod det hela rätt, för antalet var inte 30 ändå.

#23 Faktistk är det så på travet när man tävlar där , men då antingen faxar man, mailar eller ringer , många gånger betala man anmälan på plats eller ha kvitto på att man har betalt innan man starta , där räcker det att pengarna är inne innan man startar.
Likadant inom ridsporten..
#25. Det må vara inom ponnytravet i så fall INTE inom stortarvet! Men varför kan du inte betala och anmäla en vecka innan tex?
Jag har alltid värsta beslutsångesten vem jag skall anmäla, utan i undantagsfall.
Tolkningar kan vara svårt. Utdraget ur proppen tycker jag är svårt att tolka. "Anmälningsavgiften sätts in på respektive förenings postgiro senast sista anmälningsdagen." Vad innebär det? Borde det inte vara att pengarna skall sättas in senast sista anmälningsdagen? För mig är inte de samma sak som att jag kan ge min bank betalningsuppdrag sista anmälningsdag ( kan skilja beroende på vilken bank du har) för då är ju inte alltid pengarna insatta på föreningens PG sista anmälningsdagen. Det vore lättare att veta om det stod när pengarna skall vara föreningen tillhanda.
Att det skulle skilja mellan SSS och lokalföreningarna vad som är en giltig anmälan och vad som är inbetalt i tid är inte ok. Alla medlemmar skall väl ha samma chans att behandlas lika. Ibland får man hårresande exempel på hur långt efter anmälningstidens utgån vissa fått anmäla utan dubbel avgift. Fruktansvärt att vissa skall behöva betala dubbel anmälningsavgift och andra inte beroende på hur reglerna tolkas. Det skall inte finnas utrymme för godtycke. Hur skall vi lära oss att göra rätt om inte reglerna är glasklara och efterlevs. Något annat som jag personligen tycker är orättvist är framflyttade anmälningstider, synd om dem som inte frekventerar internet och bara har medlemstidningen, de har inte samma chans att anmäla som övriga.
Som en jämförelse kan jag nämna anmälan till travlopp, där är det klockslag som gäller. Har du inte anmält fram till ett visst klockslag är du inte med, folk vet vad som gäller och ingen kan nästla sig in långt efter alla andra som följt reglerna.
#27. Du är väl med i SSS styrelse eller? Kan ni inte försöka få till en bättre propp en som inte kan tolkas fel.
#28 Jag är inte i SSS styrelse.
#28. Okej, hade för mig det bara
!
För övrigt står det i proppen att anmälningsblanketten skall ha inkommit senast sista anmälningsdagen, har inte pengarna inkommit då skall dubbel anmälningsavgift tas ut.
Om jag går till banken sista anmälningsdagen och sätter in pengarna på föreningens BG, Swedbank,då är inte pengarna på kontot direkt det tar någon dag…
Så formuleringen sätts in i grundproppen stämmer inte med vad som står om att pengarna skall ha inkommit, de är motsägesefullt.
Hallå, "räcker upp en hand" Jag la ut en tråd någon dag innan anmälan gick ut om att anmäla till Ask och där svarade du tex. Kris.
#10 så styrelsen har visst det gått ut med att påminna om utställningen.
#32 Ja helt riktigt jag hade tänkt att anmäla som jag skrev idigare, men fick ett hjärnsläpp och glömde det trots detta.
#32 Jag har väl inte gnällt på er att ni inte påminde?
Ibland har man lite väl mycket omkring sig, det är då de retliga hjärnsläppen infinner sig… Fråga min dotter vad hon tyckte om mig när jag glömde anmäla hennes ponny till Derbyt 2000…jag är glad att jag lever…
nej inte du, utan det var till #10 jag skrev att tråden låg ute.

#4 Jag tror inte det beror på domaren. Hon dömde på Syds unghästutställning -04, då kom 53 st till start (har ingen koll på antal anmälda).
#10 Faktum är att de FLESTA anmäler i sista minuten, så det är SVÅRT för styrelsen att säga om det blir för få anmälningar några dagar innan. Till årets bruksdag var där 2 (!) anmälda på fredagen, då anmälningstiden gick ut på onsdagen veckan efter. I N Åsum var där (om jag minns rätt) 20 st anmälda några dagar innan. Då förlängde vi datumet OCH tjatade på folk att komma.
#13 Tack Kristina för alla dina bra svar 
Vill utställarna ha utställningar så HJÄLP TILL att tjata på era shetlandsvänner att anmäla, HJÄLP TILL att tycka till om domare, platser m m. Antingen om ni kommer på höst-/årsmöte, eller bara släng iväg ett mail/telesamtal till någon i styrelsen!
Jag tycker också att det är tråkigt att behöva ställa in, men kaaanske att folk tar sig i kragen och anmäler några dagar INNAN sista anmälningsdatum i fortsättningen…

På de utställningar jag har deltagit på hittills i år har det varit tvärtom: Vill man komma med så får man anmäla i mycket god tid.
Jag tror det beror på årstiden. En lång säsong med många utställningar och utöver det GM gör att folk nog tappar lite ork och lust så här i slutet av säsongen. Det kan vara annorlunda nästa år.
Skall man behöva tjata på folk för att de skall anmäla? Jag personligen kan tycka att det är befogat när man har med nybörjare på utställning att göra, de kan behöva litte peppning inann. Men annars, generellt sett, är en utställning verkligen befogad när man skall tänja på anmälningstiden och ringa runt och ragga utställare? Jag tycker inte det.
Man blir själklart jättebesviken om man inte får ställa ut där man tänkt sig oavsett om det är överanmält eller inställt.

#26 På storhäst är det också internet , telefon anmälan och visst klockslag som gäller att anmäla , betalning drar de autmatiskt , syrran sätter aldrig in några pengra när hon anmäler…
Därför jag är som Kristin jag har beslutångest vilka jag ska anmäla och många gånger har jag inte bestämt vem jag ska anmäla förrens dan innan typ..
Ibland är jag ute i god tid och skriver anmälan men glömmer att posta det hm, är väl så kanske när man aldrig är hemma och är iväg nästan varje helg på tävlingar eller annat , minnet sviktar i stället *S*
Jag anmälde tex till denna utställningen tror jag 2 dagar innan anmälan gick ut imponerande av mig 
#27 Bra inlägg :-)
#37 Det var de året som inte jag visade på unghästutställningen 
Jag har ju lite förslag på domare som syd skulle kunna använda tex så man får lite variation ;-)
Christina Ivarsson är ju länge sen tex, Hans persson bla …
Jag tror inte att folk är "trötta" på att ställa ut. Tror det blir fullt hus i Älmhult där är det domare som "drar". Om det skall bli en lyckad utställning hänger på valet av domare så är det bara.
Det finns ganska många domare som inte har varit i Syds område tex Viveka Karlestrand, Liselott Erixon, Nina Gustafson .
Hoppas att ni som har synpnkter på Syds domare kommer på årets höstmöte och framför dessa
!

#41 hehe jag är ju inte medlem men har lämnat till medlemmar att kunna framföra det som synpunkt , för jag tycker det är roligare att visa för olika domare med tanke på att få flera olika beömningar/synpunkter på samma häst
#42 Va är du inte medlem
?? (skämt)
Håller med dig, tycker också det är kul att visa för olika!

#43 Hehe nope inte medlem
eller …. jo det är jag ju *S* fast i väst 

#27 Jag prata med Malin i våras om tolkningen av texten och hon ska ändra den till nästa år så det inte finns olika tolkningssätt,dvs både pengar och anmälan ska vara föreningen tillhanda senast sista anmälningsdan.
Alla syd medlemmar som inte redan lämnat sin email adress kan väl maila den till mig eller Camilla Linder ,tanken med det är att kunna påminna om att det är snart sista anmällningsdan eller att vi behöver fler anmällningar .
Passar också på att påminna om GLÖM INTE ATT ANMÄLLA TILL ÄLMHULT
#45 Vad bra att de skall ändras.