Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1137 ggr
runas
0

Lädervård

Hur och med vad rengör ni era selar? Och vad gör ni med nyinköpt stel sele? Hur ofta rengör ni den, efter varje gång eller bara vid behov?

Vilka produkter gillar ni bäst och hur undviker jag att ljust läder missfärgas vid lädervård?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

balotte
0

Det beror på vilket läder jag har två selar ett med blankt läder (Rapid) och ett med matt läder (Effekt). Efter varje andvändning så torkar jag av selen med en fuktig trasa, bara för att få bort allt kroppssalt. Smörjer gör jag 2-3 ggr/år. Med nyinköpt sele kan jag smörja lite på bara för att få det lite mjukare. Har man en karl kan han få sitta på kvällarna och böja selet så det mjuknarOskyldig. Stela remmar och tömmar drar jag runt en trädstam så blir det mjukt.

Hanna-D
0

Brukar bli inför bruksproven varje år Oskyldig Använder Stübbens sadeltvål och Effekts fett.

Maliiin
0

Jag försöker smörja min sele sp ofta jag kan och hinner. Men brukar dessvärre bara bli 1 gång i månaden om jag har tur. Annars varannan.

Jag fick ett tips av en tävlingskusk att man skulle smörja selen med vanligt såpavatten. Å då släppte skiten väldigt bra faktiskt. Detta var det enda hon använde. Sen till tävlingarna putsade hon på lite läderbalsam bara för att få lite extra finnish!

Men oftast blir det att jag använder lädertvål. (Vet ej vad det är för märke, men någon orange förp.) Och så använder jag även läderbalsam som är från Effax.

Har även köpt sådana engångsservetter till läder. Kalasbra! Skiten släpper jättelätt och det är smidigt att dra av om man har lite bråttomGlad

Vad gäller tömmen så har jag nyligen köpt en Tärnsjötöm. Kanonbra! Värd vatrenda öre. Frågade när jag köpte den om jag skulle behandla med något. Men hon sa att man inte skulle det. Utan det enda va att använda den flitigt å torka av den bara om den blivit blöt. Å det fungerar hittills.

ThiffannyJ
0

Samma som #2. Fast jag använder bara Stübbens.

Men jag har ju också fått höra att man ska inte smöja hela tiden. Man sliter ut selen/lädret fortare, och sömmarna går av. Oftast räcker det med fett från ponnyn.

Tömmar smörjer jag aldrig. Det kan ju bli liftfaslig med en smörjd töm och ett regnoväder!

Ett par trådar om ämnet…

http://shetlandsponny.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=bf55043a-3fee-4235-9246-7c0c86ed9db3

http://shetlandsponny.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=766cd806-2d1a-4cbb-94ab-55371f2d1098

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

AnnaLundin
0

Jag bytte till mig en loksele som inte varit använd och ej heller har smorts på många år. Den var ganska hård och stel.

Tvättade av den med sadeltvål - där jag använder Carr & Day & Martins tvål, som inte gör grejerna kladdiga på det sätt andra tvålar gör. Sen har jag oljat in den med Neatsfoot Oil (Fiebings, har inte hittat någon annan som är fri från mineraloljor) som är den bäsäta oljan jag har provat hittills. Och jag har hunnit med att gå igenom de flesta på marknaden….

Ninnii
0

jag använder stubbens produkter, tycke de är bäst. Jag brukar torka av selen från smuts efter varje gång jag använt den, dels för att det är lättare att göra rent den och att det inte ska skava på hästen. Sen smörjer jag den innan tävling, på vintern ca 1 gång i månaden.

SofieN
0

Smörjer gör jag väl inte så ofta tyvärr, men när jag väl gör det använder jag stübbentvål och neatsfotoil eller effolbalsam.

Men jag har tusen olika medel som jag använder ibland, mitt senaste inköp är en leathercombi från effax som var superbra om man har lite bråttom eller inte orkar palta med vatten.