Sadelmått
God fortsättning alla!
Har en fundering… Tittat på sadlar och mått men undrar om någon vet om centimetrarna som nämns är innanför eller utanför fram- och bakvalv?
Tumstorleken har inte med sätets storlek alls egentligen, utan utgår ifrån ryttarens storlek. Givetvis följer sätets storlek med och blir större i större sadeöstorlek, men det är inte där man mäter…
Det mått som avser hästen är bomvidden.
Tumstorleken ska vara från bakvalvets högsta punkt till framvalvets "spets", åtminstone på engelska sadlar. Storleken på sitsen varierar givetvis ändå eftersom fördjupningen i sitsen också avgör hur stor sitsen blir.

Det kan inte vara så att TS pratar om siffrorna i bomstorleken, alltså 29, 30, 31, 32 osv.?
Bästa sättet att få tag på en sadel som inte klämmer, är för stor, åker runt och ger hästen ryggont är att konsultera en sadelmakare. Kostar inte många kronor, och eftersom man ger hästen en bättre sadel så tycker jag att det är värt det alla gånger. Ibland kan de billigaste sadlarna vara tillräckligt bra om sadelmakaren bara får stoppa om dem litegrann, då har man ju tjänat in kostnaden för sadelmakaren genom att sadelinköpet blev billigt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Det var nog jag som var lite luddig i formuleringen…
Har kikat på små sadlar där de benämner både tumstorleken och hur många cm det är i sitsen, alltså framifrån och bak.
Det jag inte vet är om de räknar innanfär valven eller utanför.
Ska kontakta försäljaren.
Vad jag vet är tumstorleken i alla fall storleken på sitsen och 29, 30, 31 samt s (small) , m (medium), l (large), osv benämningen på bomvidden vilken kan variera enormt (samma bomvidd alltså)mellan olika sadelfabrikat.
På tal omdetta. Vad har ni för strl på sadlarna till era shettisar? Min sadel som jag har, passar inget vidare till min shettis. Med då han inte rids så ofta och då med lätt ryttare så gör det inte så mycket. Men till våren ska han startas i monté och behöver en väl anpassad sadel. Stroleken o passformen varierar ju så mycket från häst till häst, därför har jag funderat på att köpa "maxam ponnysadel". En syntetsadel i från hööks. Det ska då medfölja "fisch inlägg" så man lätt ska kunna anpassa sadeln lite grann från häst till häst. Tycker det verkar lämpligt för mig som vill använda sadeln till båda mina shettisar….
Men vad ska jag beställa den i för storlek?
Pratade med en sadelmakare, och det är ju viktigt att sadeln inte är för "lång" i sätet. Det blir lätt så till våra små. Tyngden hammnar då för långt bak.
Funderade på att beställa den i "15 och x-vid. Men jag vet nte. Är det någon här inne som har sadeln eller som har provat denna modell ngn gång får ni gärna skriva lite om hur ni tycker sadeln är.
/Jullan

För att förtydliga; när jag skrev 29, 30, 31 och så vidare så syftade jag på bomvidden, inte sitsen, men nevermind. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#6 Vi har Börjes sadlar 15" extra vid. Passar hur bra som helst på våra shettisar. Svanskappa används i vilket fall som helst av säkerhetsskäl.