Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 1699 ggr
Anna-72
0

Hur fungerar en fölmönstring!!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har anmält mitt föl till fölmönstring. Hur går det tillväga, 

Springer de lösa, ska man springa med dem?

Något speciellt man ska träna till?

Vad gör domaren?

Skulle verkligen behöva utbildning inom området att visa häst och ja givet vis massor fler områden som har med häst att göra.

Eller någon vet var man kan läsa information om hur man ska göra med fölingen

ThiffannyJ
0

De gånger vi har mönstrat så har det varit precis lika dant som vid en utställning. Man visar upp ponnyn i skritt och trav samt ställer upp.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Kris_J
0

Vi har fått ha dem vid hand någon gång och andra gånger har de fått gå lösa. Mest har de varit lösa eftersom förättarna ansett att de rör sig mest naturligt då. Men vid uppställning har vi hållit dem.

Veritas odium paretFörvånad

Anna-72
0

Kanon tack så mkt. Känns som om jag har massor som ska tryckas innanför skallbenetGlad Börjar kännas trångt där uppe hihi. Tacksam för all hjälp

Anna-72
0

Idag har jag varit ute och tränat med honom. Mamma stod i hagen och tittade på. Hon kallade på honom lite men det bryr inte han sig om. Han hade fullt upp med att springa med mig, och först förskte han bita i handen oxå. Lille min tok. Springer jag springer han med. Sen när vi ska gå ska han bara studsa och knixa, det kommer ju aldrig gå vägen dettaCool Fast på söndag får vi väl ha mamma med så han går ordentligt. Tycker han är så otroligt duktig ändå. Han är så otroligt människokär så kommer det folk så är han genast där. Visst han försöker nypas men vilken liten kille försöker inte med det. Man får tala om för honom betsämmt att så där gör man inte. Putar bort han. Gisses han är min första föling och den ska man fostra, första bebisen blir ju provpållen, misstagen måtte bli några men ändå. Hoppas ju att man ska få en trevlig kille som man kan hantera och är positiv. Slänger in några bilder på den lille token. Bästa bilden är när han ska kissaFlört då stod han still heheh

Anna-72
0

BråkstackeKyss

Anna-72
0

Märkligt han ska titta bort på alla kort

Anna-72
0

Ser trött ut

AnnicaL
0

Jag var på fölmönstring förra året (första och enda gången jag visat på det), det var i samband med treårstest så dom hade kvar avspärrningarna från treårstestet så dommaren var i mitten. Vi ställde upp som på utställning och sedan skrittade vi med dom i grimma och grimskaft, tror även vi visade lite trav så. Men sedan släppte vi mamma och fölis så dom fick visa främst galopp i frihet, men även traven i frihet. På denna fölmönstringen var det 6 bedömningspunkter då galoppen var med. Så det verkar ju finnas lite olika varianter. Hade säkert fått springa med och visa i galopp, men dom visar sig ju bättre i frihet. (Och min kondis hade ALDRIG fixat det! Tungan ute)

Lycka till!

Anna-72
0

Skrattande nej inte min kondis heller. Detta är oxå i samband med treårstestet så de ska oxå får springa fritt och bara tre föl. New forest, welsh och min lille shettis.

En liten fråga, kondis vad är det… något man äter hehe (kondition-konditori=kondis)