Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1618 ggr
[Shettisar]
0

Icke sålda hästar

Vad gör ni som är i stort behov av att sälja era ponnysar men inte får de sålda?

polgara
0

Behåller tills det kommer en köpare

RebeckaSvensson
0

Vad finns det att göra mer än att vänta tills någon lämplig köpare dyker upp? Visst kan oförutsedda händelser inträffa, men man får väl försöka planera så att man inte hamnar i den siten att man akut behöver bli av med något. Det är levande varelser vi sysslar med som alla förtjänar att ha det bra.

VeronicaP
0

Vi behåller dem till rätt köpare dyker upp , det gör de alltid :-)

Klart att något akut kan hända så att hästarna måste bort med en gång , antingen får man väl ge bort dem till någon man känner eller så får man kanske avliva dem allt beror ju på vad det är som händer om man säger så ..

monzun
0

Jag tycker det står i rätt många annonser att dem behöver bli av med sina hästar fort pga av platsbrist etc. Då syftar jag inte bara på annonser med shettisar utan hästannonser överlag.

Det man kan göra är väll å låna ut dom på foder om man själv inte kan ha dem.

Kimpa
0

Vi behåller tills de blir sålda, och till ett bra hem.
Skulle aldrig sätta mig i den sittsen att jag har fler hästar än jag har plats för.
Även om det så tar ett år att få en häst såld till rätt hem, så ska jag inte behöva känna mig stressad och "slumpa" bort den, bara för att bli av med den.

AusaBausa
0

ehåller tills rätt köpare kommer ev lånas ut t typ trav som jag ej kan tävla dem i men som hade varit superkul om de fått prova..

[Shettisar]
0

#2 Ja självklart får man planera men det kanske inte är lätt att planera en oförutsedd händelseObestämd

Min fråga var allmän då det verkar finnas otroligt många shettisar som annonseras ut lång tid. Har iofs själv en till salu och fått en del väldigt konstiga svar.Men han får klart gå här tills rätt köpare dyker upp. Så ditt svar uppfattar jag som väldigt konstigt och ifrågasättande.

achibaldsminiatyrer
0

Jag väntar tills rätt köpare dyker upp jag e väldigt noga med vart mina hästar hamnar,

Jag behåller hellre hästen tills rätt köpare dyker upp än att sälja till första bästa,även om de kanske dröjer över 1år, jag har ingen brådska att sälja mina djur, de får ta den tiden de tar för att de ska få det absolut bästa hemmet.

Jag försöket att planera det så att alla hästarna får plats för att slippa platsbrist men om det hänt något oväntat har de hänt att jag lånat ut en häst på foder då med ett låååång avtal och så nära som möjligt

Hanna-D
0

Håller med #2.

Sen tror jag att många skriver som de gör i annonserna med förhoppningen att de lättare ska kunna sälja dem.

[Shettisar]
0

Det där med platsbrist har jag aldrig förstått. Ska man avla så får man ju se till att man har plats till alla även avkommorna. Att köpa hästar likaså, man köper ju inte eller äger inte fler hästar än man har plats till. Man kan ju inte köpa häst för just att hästen är billig eller är ett kap.Impuls köp av häst är ju knappast något man kan göra om man inte har plats ute eller inne.Tidsbrist har jag men inte för hästarna utan för att jag inte kan ge var häst den tid jag anser dom förtjänar.Att bara ge dom mat och en klapp eller två anser jag inte någon häst enbart ska ha.Utan en daglig genomgång och vård.Och har man inte det då är det bättre att de får komma till någon som kan ge dom detta.Ser inget fel i att erkänna sina brister.Ingen är perfekt fast många vill utgöra sig för att vara det.

ThiffannyJ
0

#10 "Det där med platsbrist har jag aldrig förstått."

Inte jag heller… Hur tänkte man då liksom?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Miija
0

Fast det kvittar ju om vi inte förstår hur man kan skaffa/köpa på sig fler när man sen inte har plats för dem. Vi vet allihop att det händer. Hela tiden! Vi känner  alla till någon som säljer och köper gång på gång, byter för att de ångrar sig, köper ny/nya innan de fått sålt den som ska ge den nya en plats.

Sanningen är att alla inte känner för sina djur/hästar så som de flesta av oss förväntar sig.

Sedan finns det säkert situationer där det blir kris, t.ex vid separation, skilsmässa, dödsfall etc och man "måste" bli av med hästarna.

ThiffannyJ
0

#12 Fast om man säljer sin häst för att man inte 'känner' för dem, då är det väl bättre att skriva det i annonsen i ställer för "säljes pga platsbrist".

Jag tror ingen begär att man kommer överens med alla djur som finns på jorden. I bland blir det helt enkelt inte bra. Bättre att skriva som det är i stället för att använda sig av ursäkter så som platsbrist eller plötslig sjukdom.

Så, nej, jag förstår fortfarande inte att man säljer pga platsbrist. För köper man en till eller betäcker sitt sto, så har man väl förstått att det kräver en plats till i stallet/hagen/lösdriften?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Miija
0

#13  Jag försvarar inte de som gör så. Då de flesta som svarat i tråden inte skulle kunna sälja sina pållar av dessa  anledningar, så inflikade jag att vi alla vet att det händer..hela tiden!

Håller med om att man inte kan behålla alla pållar, av olika orsaker och många av dessa orsaker gör att det är rätt att sälja. Känner man att ett djur/häst får det bättre hos någon annan är det ens "skyldighet" som ansvarig ägare, att sälja. Att ta svåra beslut ingår i ägarskapet..tyvärr.

Här har hittills och förhoppningsvis inte i fortsättningen heller, någon sålts utan anledning. Dock inte platsbrist. Flört

Man tycker att de borde veta svaret på din fråga sist i ditt inlägg men jag tror det är mycket "manãna" över det hela. T.ex det är ju lååååångt dit, hinner fixa det då. Vill se om det blir sto eller hingstföl, hur fin den är m.m. så man vet vilken man ska välja att sälja.

Har sett det många gånger och tycker inte om det sättet.

[Billan]
0

Jag förstår inte resonemanget i denna tråd egentligen. Många här inne är uppfödare som avlar för att föra rasen shetlandsponny vidare. Om man ska komma någonstans i sitt avelsarbete fodras att det föds föl på stuteriet, samt att man kanske behöver köpa in nytt avelsmaterial för att få nytt blod.

Vill man dessutom vara noga med vilka djur som används i avel måste några säljas eller väljas bort ibland. De som väljs bort behöver inte vara sämre individer , men kanske inte räcker till i de krav som just jag har i mitt avelsarbete. Ibland har man flera individer som uppfyller ens krav på avelsdjur, men kanske kan man inte av olika anledningar  spara samtliga, och då blie några till salu

Som uppfödare är det dessutom oerhört roligt att ta fram ponnyer som man är nöjd med, och verkligen roligt att kunna få sälja bra individer till andra som kanske vill föra blodet vidare. Alla kan inte stanna hos sina uppfödare. Många etablerade stuterier har valt att inte betäcka sina ston just av den anledningen.

Naturligtvis planeras antalet föl som ska födas varje år noga.  Sen att det kan hända oförutsedda saker på vägen, det kan ingen rå för.

[Shettisar]
0

Kan bara svara för egen del och jag ska tillägga att jag inte är uppfödare eller sysslar med avel alls på det viset.Jag valde att betäcka mitt sto för att få en avkomma från henne och som jag hoppades skulle stanna hos mig livet ut. Men sen kom det en sak imellan när hon blivit betäckt som gjorde att jag stod här med ytterligare en häst som jag köpte tillbaka. Visst var det dumt gjort och i stundens hetta. Men ialla fall stoet fölade och fick en hingst som jag inte ville ha,hingst alltså. Jag förstod snabbt att jag inte skulle kunna behålla honom vare sig som hingst eller för övrigt. Först hade jag tänkt låna ut honom på obestämd tid men fodervärden fick själv förhinder och han fick komma hem igen.Så nu står jag här igen med 4 hästar som jag inte alls hinner lägga den tid på som jag önskar.Därför har jag valt att sälja avkomman och satsa på de äldre som finns här också. Sen hur uppfödare sköter sin verksamhet lägger jag mig inte alls i utan min frågan var helt enkelt vad ni gör som har hästar till salu men som ingen är intresserad av.Och jag tycker det verkar extra trögt att få shettisar sålda.Ialla fall till det pris de är värda.

Hanna-D
0

Jag blir lika fascinerad varje år - betäcker man för att bara få stoföl? Man blir besviken och säljer/mer eller mindre skänker bort hingstfölen bara man blir av med dem inför vintern. Sånt skrämmer i alla fall mig som hingsthållare när det gäller frågan om att ta emot betäckningsston.

[Billan]
0

# 17

Man kan väl spara annat än stoföl som uppfödare, eller hur.

sonja
0

#10, 11 Man kan väl sälja "pga platsbrist" när man vet att det kommer att bli ont om plats. Det blir det alltid förr eller senare och man kan inte spara allt.

Det är nog inte alla som står där med hästar som inte får plats i stallet i november månad med drivis runt knuten för att de skriver "pga platsbrist"

Tänk när man köper en häst o säljaren säger " Oh vad bra, nu får han/hon komma in!"

Kris_J
0

#18 Håller med dig!Glad

Veritas odium paretFörvånad

Hanna-D
0

#18 Absolut och det gör jag men jag blir lika förvånad varje år när folk i panik gör sig av med sina hingstföl som om det inte finns i beräkningarna när man betäcker att det faktiskt kan bli en hingst.

Är man inte nöjd med avkomman för att det är en hingst? 50% av alla föl som föds är hingstar - måste ju vara bättre att köpa sig ett stoföl istället för att producera oönskade hingstföl…

Annette
0

Jag har tack och lov inte varit i den sitsen ännu. Men jag kan garantera att ett par New Forest för mycket är betydligt värre än några Shetland för mycket Flört. Som tur var fanns det plats och mat till alla så det var ingen panik att sälja.

Det är nog rätt lätt att hamna i en oönskad sits, särskilt i dessa tider med hög arbetslöshet. Tragedier såsom dödsfall och annat kan man heller inte förutspå.

Hur ser efterfrågan ut på valacker i kör- och ridbar ålder?

[Shettisar]
0

#17 Om du syftade till mitt inlägg så kan jag upplysa om att han inte är hingst eller säljs/skänkes bort. Jag begär 6500 med viss prutmån.Och nej jag skulle behållt honom oavsett då han ialla fall är hennes enda avkomma. Men omständigheterna gör att jag inte hinner ha honom kvar dels pga utbildningen som krävs (tiden) och dels för att han får det bättre hos någon annan med just mer tid och intresse för utbildningen.Övriga anledningar behåller jag för mig själv då de är privata.

Hanna-D
0

#23 Som du ser i mitt inlägg hänvisar jag inte till någon.

VeronicaP
0

#18 Instämmer med dig helt och hållet.

Vi har ju fått många hingstföl de sista åren och de har fått gå kvar här och visats eller kastrerats .

Har ju tom blivit några riktigt snygga valacker som får bättre poäng än tom godkända hingstar..

Något som retar mig är ju när folk säljer för platsbrist och de inte alls har det hmmm