Hö som luktar unket=mögligt?
Hej hej
Har på veterinärens inrådan köpt gammalt hö då min shettis står på behandling för fång just nu.
Det jag undrar lite över är det hö jag fick tag i. (inte helt lätt att hitta gammalt hö)
Det luktar unket men jag hittar inget mögel och det dammar inte. Kan det då vara okej att ge det under en tid på cirka 4 veckor? Min shettis ska nämligen vänjas in på det nya höet.
Jag skulle absolut inte ge det.
Veritas odium paretFörvånad
En häst som står under behandling med smärtstillande kan det förvärra om man ger av det nya höet som vi har fått in nyligen?Det har på tok för bra värden för en shettis. Han får ju även halm att äta så det handlar om 2 kg per dag. Tyvärr har vi bara en bal kvar av fjolårshöet så därför valde jag att köpa in annat gammalt hö.
Jag vet inte vad som orsakade fången men det kan bero på att vi gick över för fort till det nya. Men jag blandade i några veckor med det gamla men men…. kommer nog aldrig att få veta vad som orsakade det.

Tveksam till om jag hade gett hö som luktar unket till mina hästar, finns ju så mycket som kan bli värre om det inte är så bra som man har hoppats… Finns det ingen annan som har kvar fjolårs hö som är av bättre kvallité?
Tyvärr finns det ingen garanti att fjolårshö är bättre till fånghästar, det beror helt på värdena i det. Vissa år kan fjolårshöt till och med vara "kraftigare" än årshöet, har jag fått lära mig.
Hoppas att det går bra med din lilla vän!
Har letat runt efter fjolårshö och detta var det enda som jag hittade.
Men jag är väldigt tveksam om jag vågar ge det. Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Är livrädd att jag ska förvärra fången.

Jag hade nog inte gett av det om det luktar unket till en redan dålig häst. Jag hade troligtvis gett mera (eller enbart) halm sen mycket mindre av det bra höet + något för magentill ex proviva el något från veterinärens rek, en period tills tarmfloran normaliserats och ökat högivan successivt. Om det var pga obalans i mage som utlöste fången. Men det är inte lätt att veta vad som orsakade det. Grannen fick fång på sin ridponny och han återhämtade sig ganska fort med denna diet. Lycka till, hoppas din ponny kryar på sig.

Man ska aldrig ge hö som luktar unket, hästar är väldigt känsliga. Allt hö innehåller en viss mängd mögel, även fast man inte ser det, så det gäller att veta hur det är skördat och förvara det rätt för att begränsa mängden mögel. Grejjen är inte att ge "gammalt" hö, utan sent skördat hö så att näringsinnehållet är lägre.
Fång är verkligen jättehemskt, lycka till!
Kan du inte blanda upp det nya höet med halmen du hade… det är ju inte säkert som någon annan skrev att det nya höet har bättre värde än det gamla.

Hej, det är en gammal skröna att gammalt hö är bättre för fång hästar än årets hö.
Höt tappar inte sina värden av att ligga ett år. utan enbart i kvalite.
Försök hitta ett foder från i år med lägre värden i om du känner så.
Har just nu själv en häst som står i "efterdyningarna" av behandlad fång. Hon får av årshöt. Grönt väldoftande av topen kvalite.
Sedan kan man ju ge mindre och självklart blanda in halm.
Min häst får ca 4 kg/dag. Nu när de andra kommer från betet kommer hon få fri tillgång tillsammans med det andra.
Att magen mår bra är en förutsättng för att hästen ska bli bra.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Hej allihopa
Tack för era svar. Jag känner också som så att jag inte ska ge av det höet utan jag får ge mer halm. Sen får jag sakta öka på högivan.
Det finns ju inte så mycket annat att göra då jag inte hittar något annat hö. Men jag ska ringa runt och kolla värdena på höet som tas in i år.
#8 Höet tappar inte sina värden, enbart i kvalite´. Vad är skillnaden?
Jag har en fånghäst som denna sommar gått i en liten tråkig fålla och ätit gammalt hö. Höet är i storbal, och det är inte unket, men det luktar inte gott som nytt.
Höet vi själva fick in tidigt i somras är av kanonkvalité, och visst kan han äta det, men i mycket små mängder.
Därför är jag så glad över detta gamla hö, som i han i stort sett kan få fri tillgång till.
Vi får inte glömma att våra shettisar stammar från en karg miljö, med ljung och strävt hedgräs som huvudrätt. Och där har dom nog ingen fång!
#9 Var bor du? Jag har ett sent taget hö som är av mycket bra kvalite , som du skulle kunna ge din ponny. Men jag bor i Skåne så om du bor "här nere" så hör av dej så kan du få köpa det du behöver.

#10 Mineraler proterinet energin består…
Det enda som höt "tappar" är vitaminerna… och Kvalitén
Kvaliten menar jag med att höt inte blir lika grönt, väldoftande och hygieniskt lika bra om det är äldre, samt att bor du på ett ställe där det inte håller minusgrader hela vintern så får du fukt i höt vilket beroende på hur länge det ligger utveckas till damm och mögel.
Redan under hösten kan man känna hur de yttre balarna på en loge drar åt sig fukt från höstvädret om det tex inte täcks med halm.
Sent taget hö innehåller ju ofta inte lika höga värden OM det inte är en andra skörd, vilket kan likställas med ett hö skördat tidigt.
Ska men förja teorin om att det är fruktanerna som framkallar fång, så är ju det viktigaste att ha koll på i vilket väder höt är skördat eftersom höt innehåller samma värden Fruktaner som gräset gjorde då det slogs.
Fång är ett gissel och det finns ju inga raka svar om ngt.
Alla veterinärer säger ju dessutom olika.
Man får följa hjärtat och sitt eget sunda förnuft.
Vet att på Ultuna blötlägger dom höt som ges till fånghästar… vet inte riktigt varför…
www.gullsmyrastuteri.se
Hej Linda
Bor tyvärr lite väl långt bort men tack ändå.
Har slängt ut höet nu så nu ligger det på gödselstacken. Gott att bli av med det.
Håller på och ringer runt till olika hösäljare så någon gång får jag väl napp. Så det ska nog ordna sig. Annars får jag ge mer halm under några veckor tills han har vant sig vid det nya.
Det sägs ju att torrt hö är sämre att ge fånghästar än att ge dom höansilage. Det förutsätter väl naturligtvis att värdena inte är för höga i vilket foder man än ger.

Vad bor du? Jag finns i Tärnsjö och har hö att sälja…
Kan ordna med transport runt Uppsala Sthlm V-rås mm
www.gullsmyrastuteri.se
Bor i Trollhättan, cirka 9 mil norr om Göteborg så det är tyvärr lite för långt det med.

Man ska blötlägga höt ca 30 min för att dra ur det snabba sockret som många fånghästar är överkänsliga mot, ett tips vi fått av OW på Ultuna. Detta sätt hjälpte våran fångponny som var lite svårbehandlad.
Vi ger av årets skördade hö i fri tillgång och vande in tillsammans med förra årets hö samt blötte.

#14 Jag har hört tvärt om, undra vilket som stämmer?? 
Inte konstigt att man håller på att slå knut på sig själv för att det ska bli så bra som möjligt för sina små! Hihihi

#17 det låter ju vettigt om det fungerar i praktiken.
Det var Ove som ordinerade min lilla det samma.
Jag har också hört att Hö är bättre, man vet som sagt inte vad man ska tro ibland. 
www.gullsmyrastuteri.se

Hömarknaden Här finns det annonser om hö till salu, tänkte ifall du har slut på ideer om säljare.