Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 2198 ggr
jennie-w
0

Ang. fång

Varför har fång blivit så vanligt? Förr hörde man knappt någon häst alls som fick fång, nu får ju väldigt många det och det är ju inte längre en ponnysjukdom som man förr sa. Någon som har någon teori om det? Själv så studerade jag allt om fång efter att mitt sto fått det, men jag blev inte så klok eftersom alla har olika teorier…

Annette
0

Undrar jag också. Vi har haft hästar i 25 år och efter 20 år dyker första fångfallet upp. Vad gör jag för fel?

Det trista är ju att vissa veterinärer hävdar att det endast beror på att de får för mycket att äta. Det svaret litar jag inte ett smack på.

Min stora fråga är, hur undviker man fång samtidigt som man låter hästen vara häst?

AnnaLundin
0

Fång är nog lika vanligt nu som det var tidigare, det har bara passerat förbi Er obemärkt ;)

Det har forskats om fång i flera hundra år och ännu har man inte löst gåtan, även om vissa delsvar finns nu.

Föra sommaren hade jag två hästar som var rejält dåliga i fång - ett högdräktigt halvblodssto (andra gången) och en  shetlandsponny (första gången). Båda dessa har klarat sig helt symptomfritt den här sommaren, då jag tillfört probiotika=nyttiga bakterier=tarmflorestabiliserande. Det jag gav heter Protexin Bio Premium, som är frystorkad tarmflora från friska hästar. Jag var MKT skeptisk till detta innan jag provade på halvblodsstoet förra sommaren. Hon har nämligen ALLTID varit känslig i magen, men med Protexintillskott blev hon bättre i magen än hon NÅGONSIN varit. (egen uppf, då 12 år). SÅ jag blev klart överbevisad. Och hästen tillfrisknade stras efteråt - sannolikt beroende på kombinationen att hon fölade OCH att hon samtidigt blev stabiliserad i tarmfloran.

Och, jag brukar alltid få ett gäng frågor när jag nämnt detta. Här är importörens websida. Den är under uppbyggnad nu, men jag har fått info om att de kommer ha en återförsäljarlista där.

Annette
0

Jag har också börjat ge mitt ena sto Protexin. Men jag vet ännu inte om det är till någon nytta. Det lär väl framtiden utvisa.

[Anna-N]
0

Oja, det fanns förr också!

När jag började på ridskola för över tjugo år sedan så stod det alltid skyltar att man inte fick mata hästarna med hårt bröd och äpplen  pga. av att de kunde få fång. Teorilektioner informerades det om fång osv. Det är iofs egentligen nyss men inte vet man nått mer om sjukdomen idag än då..Går forskningen framåt eller förblir det en gåta?. Det är ju dock några år…

Alla gamla hästkarlar pratar ständigt om fång, tycker jag….så nog fanns det förr också. Och de har väl ändå mest hanterat nordsvenskar, ardenner så någon ren ponnysjukdom tycker jag inte det är.
Veterinärer i all ära, men de kör ständigt med samma vals, att shettisar klarar sig på grus och luft. Hovslagare har ofta en annan syn och kunskap. De förlitar jag mig iaf mer på i detta ämne.

AnnaLundin
0

FOrskningen GÅR framåt, men alldeles för sakta.

Man HAR hittat ett kolhydrat som man faktiskt har lyckats framkalla fång med, vid överutfodring. Och just det där med att man har lyckats framkalla fång är ett stort framsteg, för det skulle kunna göra att man kan lära sig mer om mekanismerna som utlöser fången.

Kunskapen om detta har kommit till mig något av de senaste åren, flera år efter min hovisutbildning, då jag även träffade en av landets främsta experter på området under min praktik…

Måste tyvärr hålla med om att många veterinärer är uppdaterade i ämnet. De tror fortfarande att man kan svälta bort risken för fång. De glömmer tydligen bort att även dessa ponnyer ska ha sina näringsbhov tillgodosedda!

Kris_J
0

Inte bara näring, tuggbehovet får vi inte glömma.

Veritas odium paretFörvånad

MariaJonsson
0

Vår shettis Bella har haft fång TRE gånger i sommar. Hon hadde bara fått hö och vatten, stått i jordhage. Sista distiktaren som var ut ville skjuta henne på en gång "kronisk fång går inte göra nåt åt, ska vi skjuta nu eller?"   Jag tänkte (IDIOT) och tog henne till atg klinken. vi röntgade, viss förändring men vet sa att det beror på hennes dåliga mage (som jag hadde påtalat till distirktsvetrinärerna när dom varit hit, men utan respons)(Nä nu ljuger jag. Dom sa "Ge henne en liter hälsofil om dan" Så lätt det är då Fundersam )  ATG Vet tog blodprov, leverprov och träckprov. När svaren kom så hadde hon sååååå mycke blodmask. Jag hadde hållit henne fllytande  på protexin pastan, men skiten såg ut som kall havregrynsgröt. Vet säger avmaska! Duktig som jag är så gjör jag det, hästen får sen en pasta spruta till  å är som ny i magen !!!!!!   Hon har fått äta gräs å det bakommer henne inte.

Slutledning. Fång pga maskar i magen!!!

maria

Annette
0

Nu är jag lite fundersam.

Jag har ju börjat med Protexin. På min Faktura står det Pro-Premium, men på burken står det Bio-Premium. Är det något annat jag fått?

ZABA
0

Fråga till #2 och ni andra som har provat Protexin på olika vis: Hur gör ni rent praktiskt med hästen/ponnyn ni ger? Låter nidem gå som vanligt på bete och ger den pulver (eller i vilken form medlet ges) en gång varje dag? Ger ni året runt eller just i samband med foderbyten?

Jag vill gärna veta mer rent praktiskt om denna produkt som vad jag förstår verkar bra men jag vågar mig nog inte på att prova förrän jag hört lite mer. Läsa mig till på importörens hemsida kan jag göra när det kommer text dit (!) men teori och praktik är inte alltid detsamma.

Vill gärna finna ut något smidigt sätt att hjälpa fånghästarna..

Annette
0

#9. Jag har precis börjat. Min häst står inne på nätterna och får hö. Går ute på magert bete dagtid. Jag ger henne 10 g/dag, i pelletsform. Men nu vet jag ju inte om jag fått rätt sort.

Min önskan är att kunna ha hästen på vanligt bete. Men i år fortsätter jag så här.

AnnaLundin
0

#8 Det är samma sak…

#9 Jag har haft mina på bete som vanligt, när de fått Protexin.
Fång är ju inte gräsallergi, som vissa (även veterinärer) tycks tro och anse…

Annette
0

#11. Bra, jag blev lite tveksam till vad jag har stoppat i henne.

Har du klarat dina från fång även nu när frosten kommer på bara gräs?

AnnaLundin
0

#12 vi har inte haft nån frost än…

Kratern
0

Min hovslagare (som också jobbar på ATG-kliniken) trodde att det blivit mer en "välfärdssjukdom". Han menar att vi stoppar i hästarna så mycket "skit" nu för tiden. Han menar då inte skit utan mycket onödigt foder och fodertillskott.

AnnaLundin
0

#14 Fast jag tror ärligt talat att de som får fång är INTE de som får trettontusen olika foderslag och tillskott.

De av mina hästar som haft fång har ätit hö/hösilage, havre vid behov och mineraler.

susanne-s
0

#12 #13

Hur har det gått för era hästar nu när frosten varit här, någon skillnad? berätta gärna mer, min ena har ju tyvärr drabbats oxå

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Annette
0

#16. Jag har nu slutat ge protexin. Tänker börja i god tid innan betessäsongen startar. Mina får fri tillgång till hö ute, så jag hoppas att hon inte stoppar i sig så mycket fruset gräs. Fast vi har förstås inte haft så mycket frost här ännu.

Jag är övertygad om att mitt sto hade ätit någon växt som inte var så bra. Dessvärre var veterinären inte av samma åsikt, utan hävdade bestämt att fång kommer av för mycket mat.

Annette
0

Jag kanske skulle skrivit att hon är helt frisk och pigg som en mört vid arbete också ;)

Jag hoppas jag klarar att hålla eländet borta, det känns jobbigt med all oro runt detta. Nästan så man funderar på att börja med frimärkssamling i stället.

susanne-s
0

Jag tror ju att mitt sto drabbades pga fruset gräs, problemet är att om hon ska gå på lösdrift så är gräset där, funderar på om hon ska stallas in… Ska också pröva Protexin.

Neeej Anette guud så tråkigt med frimärken!

www.gullsmyrastuteri.se

Annette
0

#19. Nej, frimärken verkar inte lika kul, så vi kör väl på med hästarna 25 år till Flört.

veronicarickfelt
0

Jag tror att fång är ganska induvidiellt… Det min häst reagerar och får fång på kanske nästa häst tål men får fång av nått annat.
Jag har hållt på i 2 år fram o tebax med mitt halvblod och jag vet inte hur många gånger han blev utdömd.. nu har han äntligen varit frisk i nästan ett helt år. Som slutklämmen på det hela så har jag även tagit bort betforen oxå och då försvann sista svullnaden i benen. Han är så smal i alla fyra benen nu…

Han äter bara hö ca 14 kg om dan. rids som vanligt.. i hoppning,dressyr och tävlas igen.
Han får även ca 1 dl mineral och PROBIMIN. ungefär samma som protexin har ja lärt mig efter att jag har läst tråden…

Denna kommentar har tagits bort.
AnnaLundin
0

#16 Inga problem här… Det gräs som finns i mina hagar är så kortbetat att det nog är omöjligt att de får i sig nåt vidare av det. De har dessutom numera hösilagebal i hagen så de behöver inte peta i sig frostiga grässtrån för att hålla sig mätta/sysstelsatta…

susanne-s
0

Har inte fått hem ngt protexin ännu utan ger mag och tarm från Granngården, Vad föreslår ni, ska hon få det (protexin) fram till fölning, slutet av april, samt under sommaren? och låta bli det nästa höst och vinter?

www.gullsmyrastuteri.se