chipp streckkod med i passansökan?
Har idag haft ID kontollanten här för chipp och ID av årets föl.
Ska de lösa streckkoderna med i passansökan eller ska jag sätta dit det själv när passet kommer?
Där det redan finns pass kan man ju sätta dit det själv, men nu??
Hittar inget om just detta på SSS..
Hej !
Jag hade också veterinären här idag för att ID-kolla och chipmärka och vaccinera. Min veterinär klistrade dit streckkoden nederst på signalemenstbeskrivningen. Men det kanske man inte får göra själv, jag vet inte.
Jag tänkte på de restrerande streckkoderna. Det blir ju alltid några över. Har hästen redan ett pass får man klistra in det i passet själv (om inte ID kontrollanten gör det), men vid nyregestrering är jag osäker på vad som gäller..
Ska de med till SSS eller inte?
Nu har jag iaf stoppat ner dem i kuvertet. Läste nämligen på SH's hemsida att ID kontrollanen skulle informera om att de skulle in till registratorn. Så.. Nu skickar jag med dom!

hur många får du över ?
för du ska inte ha hur många som helst kvar !!
som idkontrollant sätter jag en chip remsa på signalementet.

#0 Överblivna tags skickas med resten som ska till stamboksföraren. Jag brukar få två tags över (en sätts på signalementet/i passet, en på tagelkuvertet, en på chipmärknigsrapporten och en på min kopia = 4 av 6 tags).

#4 sätter inte du en runt taglet ?
så fick jag lära mig.. den sista brukar jag be ägaren att spara om den kommer behövas för något..
Jo en remsa ska sättas runt taglet. Jag får en remsa över. När det gäller nya pass scannas streckkoden in i passet.
Samma här, jag får också 1 remsa över.
Amor vincit omnia 

#5 Nej… Så sades det inte på kursen jag gick. Igenklistrat kuvert med signering och stämpel över förslutningen.
Men ser nu att det faktiskt står "märk taglet med en av klisterremsorna med streckkod, lägg i kuvertet och förslut. Märk kuvertet med hästens namn, dagens datum, skriv under, gärna över förslutningen på kuvertet." i arbetsgången som rekommenderas vid ID-märkning i chipmärkningsrapportblocket… Alltså inget om någon tag på kuvertet eller betäckningsrapportnr/regnr, som vi blev instruerade på kursen jag gick.
Instruktionsbladet jag fick på kursen (reviderat 050320) skiljer sej på två punkter från den som står med i chiprapportblocket, dels det beskrivet ovan och dels att det står att överblivna streckkodsetiketter ska skickas med till registratorn.
Var bara tvungen att "dubbelkolla" infon på SH:s hemsida och där står på samma sätt som jag fick lära mej…
Det är spännande att vara ID-kontrollant! Man vill ju gärna göra rätt, men det är inte alldeles enkelt när det inte lärs ut samma saker. 

De överblivna el överblivne remsan ska inte skickas med på shetlandsponny , står någon stans , det är olika för olika raser det där vissa vill ha in den och vissa inte och
Shetland inte
Vart på signalementsbeskrivningen sätter ni klisterremsan? Det brukar inte jag göra.
#10 Ungefär där man stämplar och skriver sin namnteckning.
Jag får två remsor över. Till ponnyn med bef. pass klistrade jag en i passet under namnet där det står "plats för microchipremsa" eller liknande.
Har lagt i ettiketterna i kuvertet.. Ska jag plocka ut dem igen? (Har inte postat än) Och det gäller såklart Shetland.

#9 Men det är ju omöjligt att hålla reda på hur alla raser ska ha det, om de inte har samma rutiner! -Suck!-
Jag kommer fortsätta göra som det lärdes ut på kursen. Hellre att registratorn får slänga det som inte önskas, än att det fattas något…

#13 Jag får ju in till varje ras och läser hm , så är det när man har olika raser*ler*

#14 Hursom, hittar jag ingen information på SSS:s webbstambok om överblivna tags, vare sej att de ska med eller inte. Det brukar ju (från SH) hänvisas till att det är hästägarens ansvar att hålla reda på vad som gäller, så jag får väl gå på det. 

#15 Jag kommer inte ihåg vad jag har läst det , eller om jag fick reda på det när jag pratade med honom.
#15 och hur ska man som hästägare kunna veta detta om det inte står någonstans? Helknasigt.. Inte kan väl SSS vilja ha ett samtal från alla som har chippat om remsorna ska med..?? Det skulle ju vara lätt för SSS att skriva vad som ska med i alla ansökningar.

Se #13
#18 Men du ska nog sätta en remsa på taglet i fortsättningen.
Jag har chipmärkt i 4 år ca 150 hästar, och för det mesta lämnat den överblivna remsan till hästägaren. Hittills har jag ALDRIG fått någon reprimand om att det saknas remsor, varken "här eller där".

#19 Inte jag heller.
Fast jag gör som det står på SH:s hemsida. 
#18 Ja nu är remsorna med ansökan till SSS så riskerar jag inte att få tillbaka för att den inte är komplett.