Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 882 ggr
Ahnna
0

Hur tänker dem?

Nu är jag på krigsstigen, och rejält dessutom! Under hösten/vintern har jag köpt 1 träns på Hööks och 2 träns ifrån Börjes, båda i storlek shetland. Hemma har jag ju nu två normaltstora, den ena med stort huvud och den andra med mer "normalt" huvud - inget av tränsen passar som de ska!

Det från Hööks passar bäst, men käkremmen är nära på för lång (på sista hålet) och nosgrimman är nästan 10 cm för kort för att nå runt herren med det stora huvudet. Har inte provat den på lillan, men det känns meningslöst. Sidostyckena går inte att korta mer än ett hål till, så hade pållarna varit lite mindre hade tränset alltså inte passat alls.

Tränsen från Börjes är ju helt hysteriskt konstigt gjorda! Käkremmarna är nästan 10 cm för långa (vanligt problem?) och pannremmarna är så korta att grabben inte kan ha något utav tränsen alls, och lillan kan PRECIS ha dem nu, men inte om hon blir större. Nosgrimmorna är för korta för båda två, tveksamt om ens en minishettis kan ha dem. Sidostyckena är i och för sig lagom långa, men det är också det enda positiva.

Så hur tänker tillverkarna av dessa träns? Var hittar de sina modeller, för någon sorts häst måste de ju ha provat ut designen på? Eller gissar de bara? Inte första gången jag stöter på problemet, en gång fick jag köpa ett träns i storlek ponny och korta av remmarna på själv tills det passade…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Lorita
0

Jag tror dom har en standard häst och sen minskar dom utifrån det, det är ju ända förklaringen till varför små täcken sitter så illa på ponnys, dom är gjorda för förminskade halvblod Ledsen

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Puzzel
0

hahaha tack Lorita för den liknelsen stämmer nog, jag har precis samma problem som Ahnna med träns till min, det jag fick med selen från Börjes var alldeles för stort så där hade jag kunnat köpa för mini, men det andra sitter någorlunda nu och hon är inte mer än snart 2 år, och då utan nosgrimma, och täcken ja de kan sitta lite hur som haver ibland sitter de bra fram för att inte passa runt om eller är för trångt fram, för kort i sidorna osv, ska prova beställa från hästen i stav och se hur deras sitter, vill ju ha bra grejer som inte skaver eller trycker speciellt nu när vi tränar att ha alla desa saker på som träns, sele , täcke mm.

Om nån hittar nått ställe där sakerna verkligen är gjorda för våra små, tvecka inte att informera mig. Tackar på förhand.

[Emmelo]
0

jag har ju bara kör träns till min ponny och dom från både börjes och hööks sitter bra! på en "normal stor" shettis! har även ett ridträns från börjes, det som heter shetlandsträns, sitter inte så bra på honom..

Angel
0

Jag har provat ett flertal märken men det är alltid samma sak. För kort pannband, för lång käkrem, för liten nosgrimma. Mycket märkligt tycker jag, tillverkarna får nog aldrig ngn feed-back på hur tränsen verkligen passar.

Tror det vore bättre om våra shettisar hade långa, mkt smala huvuden..  Fundersam

Sofia_Schultz
0

#4 …och väldigt stora ganascher!

moa
0

Ja det prolemet stötter man på hela tiden. Otroligt tröttsamt. Har endast ett träns som passar jätte bra! Dock måste nosgrimman vara på det yttersta och priset var väl inte det trevligaste…
Men jag köpte ett vanligt cob till min islandshäst och den nosgrimman var så stor så jag fick säkert korta in sista hålet 10-15 cm så det kanske bara är vissa modeller som är underliga.

Ahnna
0

Jag har ett 8 år gammalt träns till Rival som passar bra, men det är dels gammalt och slitet och dels så har det droppat lite vit färg på pannbandet så det är inte längre så snyggt. Och så är det svart, jag som vill ha brunt…

Det blir till att sy egna, närhelst jag har råd att köpa nytt läder. *sucka*

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

jullan
0

Mina drar ponny, så får man göra om dem o korta sidostyckena. Käkremen är för lång :( o nosgrimman lite för stor :(

Men jag kan inte göra annat. Då får man beställa spec sydda träns för shetland. Men hur dyrt är inte det :P

Tycker det är konstigt när det gäller shetlandssaker. De kan nästan aldrig tillverka så det passar. Dessutom så har de flest t.ex. börjes o hööks väldigt litet sortiment när det gäller ponnysarna. (de små). 2 sadlar, hur många har inte de "stora" att välja på? Täcken, träns, benskydd, grimmor ja nästan allt är det lika dant med! Frågan är bara varför?

nillab
0

Jag vet att man inte får tala om för mycket på ett forum men jag tror nog att jag kan hjälpa er med "små" saker.Täcken och grimmor och sånt… Maila mig.. Hur som helst så blir jag jätteglad om alla som kan skulle maila mig mått på träns för era shettisar. Jag har en längre tid legat på min leverantör om att göra mer passande träns med då behövs mått. Skicka så jag kan sända det vidare och få tag på saker som passar! Själv har jag inga småttingar utan bara stora saker men samma problem: inget passar riktigt bra. De mina är inte heller några standard halvblod.

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har till flera hästar fått "klippt och klistrat"… Jag har köpt både shetlandsstorlek, mini och ponny och sedan "blandat"… då tagit sidostyckerna från mini. Dessutom har jag gamla ponny- och cobträns, ja även full, men det är för stort i alla delar. Jag håller med om att nogrimman oftast är för liten och käkremmen är för stor… Visst SKA shettisar ha stora ganascher, men sååå stora?

Särskilt till Xtan hade jag stora problem då han har BRETT huvud men kort… fick väl nästan ha ponnynackstycke, ponnypannband men minisidostycken… De shettisar med stora huvuden har jag haft ponnystorlek som passat hyffsat men alldeles för lång käkrem.