löshoppning<3
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lilla Tuffs har nu löshoppat:D
Tuffis kan mkt men han har aldrig kunnat hoppa. Så nu helt plötsligt vet jag inte vad som hänt, både stolt och imponerad av honom :D
Klippen är runt kastade för att passa låten jag hade till, tyvärr funderade den ju inte nu men det ska lösas senare:)
Han var i allafall jätte duktig lilla älsklingen <3
Grattis till en fin ponny! I filmen du visar går att se att Tuffis den dagen fick göra väldigt många hopp. Flera av dem var över Tuffis kapacitet eftersom han vägrade. Det är lätt att bli inspirerad och övermodig när det går bra vid all träning och löshoppning. Tänk nästa gång på att göra mycket färre och lägre hopp, kanske bara fem stycken. Så att fina Tuffis behåller sin framåtanda och fortsätter tycka det är roligt.

Guud vad söt!:D Löshoppa min lilleman idag med:)
Håller med #1. Låt honom hoppa lägre hinder så han får självförtroende, vid flera tillfällen så kan man höja successivt. Lycka till!

det står att musiken är Linkin park men jag kan inte höra nåt är det min dator som är konstig?

Tack alla:)
Nej det är inte din data det är youtube som tog bort den. Ska försöka fixa det sen.
Jag la de två rivningarna och de tre vägringarna först i filmen efter som det passade till låten:)
Första rivningen vet jag inte riktigt var han gjorde, han touchade bomen med nosen innan han hoppade. Andra var mitt fel då jag släppte honom så sent.
Vägringarna kom precis efter han hade haft en paus (vi rusade runt och lekte en del i hagen också+ hade långe kel pauser :) ) så när han satte av mot hindret slutade backade jag bar tillbaka, så han tog chansen, stannade och betade istället.
De andra två kom igentligen först. Han hade redan hoppat höjden men vi hängde ju dit en sne bom vilket gjorde honom uppenbarligen förtvivlad. Han kom en gång och vägra så tog jag honom och gjorde en volt, dock stannade han igen så vi lade ner och lät honom hoppa en gång lågt med sne bom och det gick bra så la vi upp det igen och då hoppade han fint.
"Vägringen" där han står mot ett staket var när han inte slutade utan han hoppade över hinder och förtsatte i samma temop och bjöd på staketet som han fint flög över, sen kom han ju inte tillbaka och det är då han står och ser förvirrad ut. Han är i en annan hage och försöker komma in på löshoppningen igen.
Jobbar mkt på hans själv förtroende i detta nu:) Han ska klart hoppa fler gånger och det kommer bli låga hinder och mer teknik hoppning fram över. Dock löshoppar jag aldrig mer än 1 gång i veckan (löshoppar/markarbete).
Var just att vi kunde filma denna dag som gjorde att vi höjde lite, dock fick han långa pauser och mkt beröm.
Tror inte det var någon fara denna gång då han bjöd på hindren igen och var en bra bit över alla de han hoppade (hade dock redan innan bestämt att vi inte skulle höja högre en till denna höjd redan innan). Han drog några gånger och hoppade åt fel håll också, när vi skulle hämta honom. Han ville inte bli infångad. Han var minst lika antusiastisk när vi slutade:)
Men som sagt var fram över blir det mkt lägre hinder för muskelbygge och teknik:) tack endå för komentaren!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Han hoppar högt, jätteduktig! Jag håller med om att du inte borde pressat honom så hårt. Uppenbarligen tycket han att det var för högt eftersom han både rev och stannade flera gånger. Sedan kanske det räckte med att låta honom hoppa den högsta höjden en eller max två gånger.
Vi löshoppade också häromdagen med min Assi.
Att lägga ut en markbom eller ha ett hjälphinder på rätt avstånd kan hjälpa hästen.

#6 tack, vilken sötnos :D duktig på at hoppa med.
som sagt har jag inte lagt klippen i ordning. Rivningarna en gång touchade han i med näsan vet inte vad som hände, andra gången var mitt fel, jag höll honom aldeles förlänge.
värgingarna var första efter en av alla pauser (som skrivit tidigare bus rusade vi bara runt i hagen också och hade lite kel pauser)Han drog på så mot hindret att jag backade undan istället för att följa eller driva så han stannade och betade istället. De andra två.
Han hade readan hoppat höjden utan problem, men vi hade precis satt upp sne bommen och då stannade han, så jag tog honom och provade igen och då kom stop två. vi lade ner det så han fick hoppa ett litet hinder med snebom och la sedan upp och då hoppade han utan problem.
Och igen höjden är inget vi kommer hoppa mer framöver vi ska bygga muskler och träna teknik fram över.

#7 mkt väl medveten om det:) har löshoppat hästar förr. Hade dock bara bom och det provade vi dock hjälpte det inte mkt så vi ändrade om lite och provade lite olika se vad han gillade bäst.

En oxer kan även hjälpa hästen att hoppa bättre, gärna med den bakre bommen lite högre än den främre till att börja med. ;-)
#11 Håller med! Det är så jag gjorde på filmen, det sista hindret är ett stigsprång med 10 cm längre i framkant.

#10-#11 hade gärna haft både ett litet hinder innan och gjort det till en liten oxer om jag haft matrial till det. Hade tyvärr inte tillgång till det. Ska dock fixa fram lite hinderstöd så fort jag kan. :)
Jag tycker att du låter honom hoppa för högt och alldelles för många språng.
Var det min ponny skulle jag låta honom hoppa på en lägre höjd så han lär sig hoppa med runda fina spång. Du kan bredda hindret lite om du vill variera lite. vill du höja lite låt honom bara hoppa något spång då och sänk sedan så träningen slutar på ett positivt sätt
#13 Breddar man hindret ramlar bommarna ner, däremot kan man länga hindret 

#13 tanken är att vi ska hoppa lite då och då fram över och klart träna på lägra höjder för musklerna och tekniken:) Han fick hoppa av på låga hinder innan vi tog en kort skritt promenad mellan åkrarna. Har tänkt att han ska få hoppa oxer och liknande men hade som sagt var inte tillgång till fler hinderstöd. håller på att fixa det nu ;)