vad tror ni?
jag har en shettis på 5 år. böt stall i juli i år och det är först nu som jag har fått möjlighet att köra henne lite mer ordentligt så hon körs ganska mycket o långt. (iallafall mot förut)
dom senaste dagarna har hon varit lite hängig på nåt sätt… hon är i vanliga fall pigg och frammåt.
häromdagen ställde hon sig och åt bajs som min fjording jusst haft ur sig när vi va ute. aldrig varit med om det förr 
har hon nån brist tror ni? vad ska jag ge henne nu när hon rör sig mer? hur mycket ska jag ge? hon har en tendens att bli väldigt rund om magen (det är väl så med den rasen)
hon har en riktig kula nu trots motionen och den verkar inte vilja försvinna i första taget.. hon har dock inte verkat störd av den tidigare i sommar när vi kört utan varit pigg o glad hela tiden.. först den senaste tiden som hon varit lite lack….
jag är inte så haj på det där med foder till småhästar.. vad man ger o i vilka mängder…

Börja med att ta reda på vad maten hon äter innehåller. Om du inte har analys på höet/hösilaget så bör du fixa det snarast och sedan se vad som behöver ändras. Antingen får hon i sig för mycket av något eller så kanske hon får i sig för lite av något.
En orsak till trötthet såhär års kan vara pälssättningen och den minskade mängden soltimmar. Då är det extra viktigt att foderstaten är balanserad på ett sätt så att den ger allt hästen behöver för att inte tappa sugen, särskilt om hon tränas regelbundet. Extra energi kanske behövs? Kolla med analysen! 
Ja, jag är förespråkare av analyserat grovfoder. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Att de äter bajs brukar vara för att de, av någon anledning, vill/behöver rätta till tarmfloran i sin egen mage. Då äter de av en annan pålles och hoppas att den bajsen "smittar" av sig med bra bakterier.