Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 1541 ggr
jullan
0

Utfodring av Kraft-sport

Halloj!

Har börjat att ge min shettis kille pellets. Kraft, sport. Just nu vänjer han sig bara vid fodret. Försökte få tag på kraft foderrådgivningen, men det var jätte lång telefon kö.

Tänkte höra om det är någon här inne som har samma foder och som har någon aning om hur mycket man ska ge dem utav det?

Min kille tränas 5dagar i veckan lite varierat. Han får 3,5kg hö varje dag. Är 5år och valack.

Yazmine
0

Jag fodrar inte med kraft,men du kan ju ge din ponny lite mera hö för hästens foderstat ska bestå av mer grovfoder och har man ett bra hö så behöver man bara tillföra lite mineraler,rätta mig om jag har fel

jullan
0

Jo visst är ju självklart grovfodret det viktigaste. Men när en häst ska prestera behöver den också ett kraft foder. Och min häst får tillräckligt med grovfoder. Vi fodrar 3ggr om dagen med ett fiint hö.

VeronicaP
0

Förstår inte varför du behöver ge din kraftsport om jag ska vara ärlig , det räcker gott och väl med kraft grov ..

Kraft sport ger ju de som verkligen tävlar ordentligt och hårt bla storhästtravarna de som hoppar i eliten osv ..

Varför slänga i din ponny en massa dyr mat som den inte behöver , tänk efter motionerar du och tävlar du din ponny verkligen så mycket så den måste äta kraftsport.

Våra ponnyer som tävlar på travet äter havre och betfor, eller kraft grov. Fri tillgång på ensilage eller på sommaren bete

Milla
0

#0 hur mycket tränas han?? 5 dagar i veckan varierande träning säger inte så mycket.

En lektionshäst som går ca 3 lektioner om dagen ställer man oftast på lätt ev medel träning.

Trav/galopp hästar samt fälttävlanshästar på elitnivå ställer man på hård träning

En vanlig ridhäst/körhäst hamnar du inte högre än max lätt träning och då klarar dom sig oftast på ett mycket bra hö/ensilage, mineraler, salt och lite kraftfoder. Precis som Veronica skrev så behöver du inte fodra med ett så kraftigt foder som krafft sport.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

jullan
0

#3. Det var så här att när vi köpte foder så finns ju det kraft-ponny. Detta foder ska inte vara bra för ponny, det sägs att det ska finnas något i fodret som ska kunna frammkalla fång. Så när vi köpte tackade vi nej till det erbjudandet, och det blev i stället kraft-sport. Jag vet inte om man kan säga att det blir så mycket dyrare att ge honom det. Eftersom det är ju grövre, och han får mindre utav det då än om han skulle få kraft-grov. Vi har förut gett honom en blandning på betfor, havre, kli. Som vi ströpt. Men det är sånt krångel med att blöta och gerja. Det känns jämnare med fast foder i form utav pellets. Jag tror säkert att kraft-grov är bra, men jag vet inte om foderbyten allt för ofta är så bra. Han går på kraft-sport nu och det funkar ju bra.

Fast grov är ju kanske bättre. Jag vet inte. Mustang ska ju också ha bra foder.

VeronicaP
0

jo men jag kan inte förstå varför du inte köpte grov då i stället??

Jag hade inte gett mina tävlings shettisar det i allfall skiljer en del i pengar , men jag hade inte gett de kraftponny heller iof.Jag ger helst havre, betfor , mineraler , men de hästarna som är lite för heta får k-grov och betfor i stället.

men varför var du tvungen att ströpt den maten , är ju bara att lägga i blöta betforen och sen lägga i havre och vetekli .

Varför krångla till det , Betfor är ju bra när man tränar och tävlar mycket , kan ge betfor efter tävling så transporterar det ju på slaggprodukterna snabbare (mjölksyra) bla…

Pyttis
0

Bara en undran: Hur kan Krafft sälja (göra) ett foder som = till ponny och det visar sig att något i detta foder kan framkalla fång!Fundersam

#5 Har inte hört talas om detta, men vem upplyste Dig om att det kan framkalla fång? Skulle ju vara intressant att kontakta Krafft!Förvånad

VeronicaP
0

#7 har inte heller hört att det kan framkalla fång , men däremot att det är för lite protein i till ponnysarna de får protein underskott om de äter det … är vad jag har fått information flera gånger om …

jullan
0

#7. Nej det var en bekant till mig som sa det. Om det stämmer ska jag inte säga. Fång kan ju komma utav så mycket. och det spekuleras ju i allt. Men eftersom hon sa det och jag vet det som Veronica skriver om i ovanstående inlägg så köpte jag inte k-ponny. Men jag vet inte. k-sport är ju kanske inte bra då. Kanske ska återgå till min blandning igen. Ströpte maten för att det var enklast, samt att de under vinterhalvåret fick i sig något varmt. Jag vet inte det är svårt med foder. Men jag tror dock inte att han mår dåligt utav k-sport.

Hans träning är ju ganska hård. Vi brukar köra backträning, intervaller, jogging samt nåt snabbjobb i veckan. Och självklart lite rolig skogs ridning/körning. Han går väl 40-60min beroende på aktivitet.

cinna
0

saxat direkt från Kraffts hemsida om Krafft-pony:

"KRAFFT PONNY är ett färdigfoder för ponnies. Rikt på nyttiga fibrer. KRAFFT PONNY passar även till övriga vuxna hästar när man önskar ett foder med extra låg proteinhalt, t ex hästar som har problem med fång. "

Vaddå fångvarning??

alvasens
0

Liten undran bara. Det är väl INTE proteinet, enligt de senaste rönen som framkallar fång.

Pyttis
0

En sak kan man iaf konstatera foder/fodra = snart sagt en djungelFundersam

Ahnna
0

Om nu TS undrar hur mycket hästen behöver, varför inte räkna ut en exakt foderstat istället så vet hon det sen? "Bara hö och mineraler" håller inte, särskilt inte med växande och tränande hästar, om höet innehåller låga värden. Exempel: Mitt hösilage är "förstklassigt", men innehåller ändå för lågt protein för att mina hästar ska få i sig det de behöver utan tillskott. Shettisarna får 5 kg var per dag, och det är ändå inte tillräckligt, alltså får jag lägga till havre, betfor och kornkross samt mineraler för att få det att gå ihop.

Jag VET hur krångligt det kan vara i foderdjungeln, särskilt om man tränar hästen regelbundet, och därför började jag räkna ut foderstater till mina hästar för några år sedan. Även om det för många låter jobbigt och så vidare, så har jag inga negativa erfarenheter av det, tvärt om. En höanalys är allt man behöver, sen är bollen i rullning.

TS, har du en analys av höet? Jag kan hjälpa dig att räkna om du vill, PM:a i så fall!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

jullan
0

#13 en fråga bara vem är TS?

Annette
0

#14. TS står för trådskaparen. Alltså den som startade diskussionstråden.

kacka
0

hihi… jag som trodde att TS var torrsubstans, dvs hur lite vatten det är i fodret…  Glad

Ahnna
0

TS är torrsubstans, ja, om vi snackar hö. Men i såna här ämnestrådar står TS för "trådskaparen". Så den jag syftar på i mitt inlägg är Jullan. Glad

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Peppe
0

en sak jag undrar över med när ni räknar foderstat…hur sjutton gör ni på våren/sommaren? dom äter ju liksom gräs en massa och sånt. det kan ju skilja jättemycket på näringen i gräset Fundersam

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MonteMira
0

Min Mira får krafft sport Skrattande Hon går super bra på de.. De e lite svårt att säga hur mycket du ska ge.. Men ett råd är att om din ponny har bråttom att få i sig kraftfoder så blöt Kraftsporten först innan du ger de, det är såå torrt och kan stanna i foderstrupen.

Hände med min, men som tur var vart det inte foderstrupsförstoppning, men det var nog bara för att att jouren gav henne kraften först istället för höet så hon fick nog inte igång "magvattnet" eller vad de heter, sen är de ju svårt att veta när hästen drack senast osv.

Man säger att hästar/ponnyer ska ha 1,5 kg hö (ts)/per 100 kg kroppsvikt när det gäller höet. Men absolut så måste man ju kolla höanalysen oxå. Så jag tror inte du behöver ge mer hö.