Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 2145 ggr
Miija
0

Veckans hingst.

För att inte norpa tråden om Wippen så frågar jag här.. Är det så att alla godkända hingstar får vara med i Veckans Hingst? Inget krav på RS-nummer?

Har för mig att det varierat så därför frågan.

icansson
0

jag tror det är krav på rs eller att de är eu godkända annat kan jag inte tänka mig

Miija
0

#1  Jo, men vilket av det? Flört

Cattis
0

Det är krav på RS. Importerade hingstar födda i annat land skall vara gdk i sitt hemland. De skall dock uppfylla kraven för att kunna erhålla RS, även om de inte är visade i Sverige.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

kicki80
0

Ska en hingst ha fått minst 40p på en premiering för att erhålla ett Rs nummer??

Cattis
0
Miija
0

#3   Detta framgår inte i inlägget om Wippen. Där hänvisas ägaren, flera gånger, att anmäla honom dit om hon vill göra reklam i avelssyfte. Han uppnådde inte de magiska 40 så hur gör du där??

Flera i samma tråd tror att alla godkända hingstar får vara med i Veckans Hingst..kanske tid att ändra på reglerna så att alla godkända verkligen får vara med?

Har påtalat detta problem innan i andra trådar men det är oerhört svårt att få fram vad man menar då det blir vinklingar och personangrepp så fort man pratar om godkända hingstar utan RS-nummer.

VARFÖR inte en gång för alla dra gränsen vid godkända hingstar och inte krångla till det för folk? I alla artiklar m.m. Jag antar att de som läser dessa inlägg och artiklar även kan läsa premieringsresultat och kritiker.

Cattis
0

Eftersom ALLA hingstar får/kan användas i avel (med vissa undantag), så drar vi gränsen som jag skrev i #3. Då vet vi att det är hingstar med full stam etc.

/Cattis

Miija
0

#7  Varför inte göra det enkelt för sig och andra att dra gränsen vid godkända ? Struntas det bara i de som vill ha det?

Cattis
0

#8 Det vore mkt intressant att veta vad du menar med godkänd?

/Cattis

Miija
0

#8   Du vet mycket väl vad jag menar med godkänd.

Kan du inte bara svara på frågan utan att börja vrida på saken? Låt inte denna tråden bli som de flesta så fort det handlar om andra godkända hingstar än de som premierats i sverige.

Minsanne
0

En hingst ska anses vara godkänd om den har avelsvärderats i annat ISPC land och där erhållit godkännande.

En EU godkänd hingst har alltså 3 kända generationer,
är veterinärbesiktad enligt ISPC lista
är framvisad och godkänd för avel
har stamboksnummer likväl som idnummer
Dessa hingstar kallar iaf jag för godkända.

Inte dom som avelsvärderats i Sverige och inte uppfyllt dom rasvisa kraven. Det är för mig inte godkända hingstar. Även om det är fullt tillåtet att använda dom i avel.

Visas en icke godkänd hingst (alltså inte heller godkänd inom ISPC) och inte uppfyller dom rasvisa kraven så är det för mig inte en godkänd hingst.

Skulle EU hingstar, fullt godkända inom ISPC alltså INTE ha tillträde till veckans hingst?

Kris_J
0

"11 Du nämner åtminstone två krav på de sk EU-hingstarna som inte moderlandet kräver.

Veritas odium paretFörvånad

Cattis
0

#10 De hingstar jag anser vara godkända får deltaga i VH. RS-hingstar och de som är fullt godkända i annat ISPC-land = de sk EU-hingstarna.

#11 Jo då de har tillträde, vem har sagt ngt annat? För övrigt är vi nog överens om vad som anses vara godkänd hingst och inte.

/Cattis

Minsanne
0

#12 Ja, det anser inte jag vara fullt godkänt. Hingstarna ska absolut vara ok veterinärt. Vad är det mer dom inte kräver?

Miija
0

Skulle gärna vilja ha svar på #8.

Cattis
0

#15 Du har fått svar. Bara godkända hingstar får vara med i VH. Vad jag avser som godkänd framgår ovan.

Jag skulle fortfarande gärna vilja veta vad du anser är godkänt och inte.

/Cattis

Kris_J
0

#14 Vet ok krävs väl?
Men inte tre led och att de visas fram.

Veritas odium paretFörvånad

Miija
0

"Det är krav på RS. Importerade hingstar födda i annat land skall vara gdk i sitt hemland. De skall dock uppfylla kraven för att kunna erhålla RS, även om de inte är visade i Sverige."

" #10 De hingstar jag anser vara godkända får deltaga i VH. RS-hingstar och de som är fullt godkända i annat ISPC-land = de sk EU-hingstarna.

#11 Jo då de har tillträde, vem har sagt ngt annat? För övrigt är vi nog överens om vad som anses vara godkänd hingst och inte."

Enligt dessa svar så tolkar jag dig då att alla godkända hingstar får vara med om de uppfyller dessa krav, även om de inte  har 40 p  vilket jag trodde var tvunget att ha för att få RS-nummer.

Miija
0

Lånar text från # 11.

En hingst ska anses vara godkänd om den har avelsvärderats i annat ISPC land och där erhållit godkännande.

En EU godkänd hingst har alltså 3 kända generationer, är veterinärbesiktad enligt ISPC lista är framvisad och godkänd för avel har stamboksnummer likväl som idnummer

Tror nog detta stycke får med vad jag anser räknas som godkänd.  Återkommer om jag kommer på något mer..har lite mycket just nu.     Sedan måste de CEM-testas m.m. för att använda dem, men det är en annan sak.