Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 875 ggr
jullan
0

Hjälp!!

Hejsan!

Jag är lite novis när det gäller utställning, och tänkte fråga er här om lite hjälp.

Det är inte så att jag inte vet hur att visa ponnyn, för det har jag gjort 1 gång förut, och det gick bra! (silver). Men då var det jag och en bekant som jag åkte med. Hon hjälpte mig då med anmälningen. Men nu när jag ska klara det på egen hand vimlar frågorna i huvudet!

Jag har ju tidningen: Shetlandsponnyn. Där i har jag sett utställningen jag vill delta i. Det är Vinterutställningen i Insjön den 3 februari -07. Det är två hästar jag vill delta med.

Mitt sto. Linnea III. Skäck, -88.

Min valack. Nordanåkers Sputnic. Svart, -01

Jag är 16år.

Men hur ska jag gå till väga för att anmäla??

Det står i propositionen att "följande klasser anordnas ej: 1,2,12,18-24. Vad menas? Vad är det för klasser? Och vilken klass ska jag respektive ponny delta i?? Färgklassindelning tillämpas, vad menas?

Frågvisa jag som är hemskt tacksam för svar!

Annette
0

Din sto skall anmälas till klass 15, veteranston. Valacken skall anmälas till klass 10.

Färgklasserna behöver man aldrig bry sig om, om det är tillräckligt många anmälningar i respektive klass delas de upp och det ordnar arrangörerna. Uppdelningarna är svart, fux oxh övriga färger.

De klasser som inte anordnas på vinterutställningarna är  klasser för föl, ston med föl vid sidan samt vissa övriga klasser.

Har du anmälningsblanketter? Om inte finns de att hämta från SSS sida. www.shetlandsponny.se

Fråga om det är något mer du undrar över eller om något är oklart.

jullan
0

Tack så jätte mycket Annette! Det var till stor hjälp! Nu ska jag skynda mig att anmäla! Vill ju vara ute i tid!

jullan
0

Annette!

Du verkar ha bra koll på detta!

Min kille blir ju faktiskt 6år! Det tar ett tag att registrera detta med nytt år! ;) Ska han fortfarande vara med i klass 10? Kan jag se i anmälningsblanketten om detta?

Ska ladda hem den. Har bara inte hunnit.

Annette
0

#3. Ja, han skall vara med i klass 10. Valacker (och ej licensierade hingstar) mellan 4 och 14 år tävlar i den klassen. De som är 15 år och uppåt anmäls till veteranklass.

jullan
0

Okej, tack!

Nu har jag ännu en fråga. (Du måste tycka att jag är bra dryg ;).)

Har dragit ut anmälningsblanketten. För vad jag förstod ska den fyllas i och skickas per post till Pernilla som är asnsvarig i Nordklubben.

Men det är några saker jag inte förstår på blankette.

1. Utställningsklass, där ska jag alltså skriva 10 el. 15. ?

2. Klass (17-23): Vad ska jag skriva där?

Sedan är ju anmälan bindande. Men om man blir sjuk eller transport hinder, då måste man ju få stryka? Eller får man inte tillbaka anmälnings peningen då?

Tacksam för svar!

Annette
0

#5. Du får fråga hur mycket du vill, det är bara roligt om man kan vara till nytta. Glad

Anmälningarna till Insjön skall skickas till Pernilla Persson.

Utställningsklass. Där skriver du 10 för valacken och 15 för stoet.

Klass 17-23 är avkommeklasser och olika övriga klasser. Det anordnas ju inga övriga klasser och avkommeklassen skall du väl heller inte vara med i, så där fyller du inte i något alls.

Man får stryka sin ponny, men man får inte tillbaka pengarna.

Cattis
0

Man får bara tillbaka anmälningsavgiften om man kan uppvisa veterinärintyg som säger att hästen varit för sjuk (eller skadad) för att kunna deltaga.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

#7. Asch då, det hade ju veterinärintyg i somras när jag strök mitt sto. Inte tänkte jag på det.

jullan
0

Vad brukar anmälningsavgiften för medlem vara på utställning?

Milla
0

Det är alltid 200 krSkrattande

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cattis
0

#10 Eller 500 om man inte är medlem.

/Cattis

Milla
0

#11 men hon frågade om medlemFlört

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cattis
0

#12 Ja, men det såg jag ju inte förrän nu ju. Räcka ut tungan

/Cattis

jullan
0

Tack fö era svar! Har skickat anmälningen. Så nu är jag jätte nervös!Räcka ut tungan

Stoet blir det nog inga problem med. Det är värre med Herrn. Han kommer inte att vilja stå stilla! Tränade i dag. Han ska bara använda mig som ett träd o klia sig mot. Det löser ju sig hemme när man kan säga åt honom på skarpen, men det vill man ju inte stå i ringen o greja med!Flört

Har någon något tipps?

Annette
0

#14. Det kanske finns mycket annat intressant för honom, så han inte behöver använda dig som träd ;)

Träna, men i lagom doser. Det är inte bra om de blir uttråkade heller.

jullan
0

Nej. Vi ska försöka. Hoppas väl han kan uppföra sig som en vuxen herre o inte en bäbis som oftast. ;) hehhe!

ester
0

#5 Man får tillbaka halva anmälningsavgiften om man kan uppvisa ett veterinärintyg att hästen har blivit sjuk, står att läsa i propparna för utställningar 2007

Cattis
0

#17 Har det alltid varit "bara" halva anmälningsavg man får tillbaka? Hade för mig att man fick tillbaka hela förut om man hade vet.intyg.

/Cattis

ester
0

#17 Vet inte hur det har varit tidigare i SSS men för de lokala ponnyavelsföreningarna så har det iallafall varit så under 2006 och det är dessutom så att sker återbudet inom en vecka före tävlingsdatumet (utställning,treårstest så får man inget tillbaka) kollade detta med spaf i somras då vi hade 10 sena avhopp p.g.av.resförbud av veterinär(en dag innan treårstest) spaf förklarade det med att föreningarna har  samma kostnad även om det blir återbud ( och speciellt sena återbud då allt är klappat och klart)- domare, utställningsplats,mätman o.s.v