betäcknings rapport - stoägare
Har lånat ett sto och nu ska jag fylla i betäcknings rapporten, vet att man måste ha intyg från stoägaren att man har sitt stuterinamn på fölet och det har jag ska man skicka med det men framför allt vem ska stå som stoägare på betäckningsrapporten?
Jätte tacksam för hjälp!

Så här står det i informationsrutan på webstamboken:
2008-05-14
Tänk på att rätt ägare är registrerad på ett sto som får föl. Det blir trassel med registreringen av fölet om ägaruppgifterna är fel. Skicka med uppfödaravtal om ni inte är ägare till stoet.
Man kan väl inte ändra ägare utan vidare, så jag tolkar det som att stoägaren skall stå som ägare till stoet, men att ni skall skicka med en kopia på avtalet där det står att du är uppfödare till fölet.

Som jag förstått det, räcker det att bifoga uppfödaravtalet när man stamboksför (registrerar) fölet.

#2. Så tror jag också. Uppfattade det som att TS skulle registrera fölet nu, men den kanske inte är född än :)

Håller med övriga i att ett papper på vem som äger sto resp. föl skickas med i samband med ansökan om pass/registrering. Pappret ska vara underskrivet av stoägaren.
TILLÄGG: Likadant om man har ett sto på foder i syfte att ta föl på. Skriv i kontraktet att avkomman tillfaller fodervärden och skicka med kopia på avtalet vid ansökan om pass/registrering.
Det spelar ingen roll vem som står som stoägare på betäckningsrapporten, det är den som är registrerad ägare (eller har avtal med den registrerade ägaren) när fölet föds so står som uppfödare.
Jag har köpt dräktigt sto ett par gånger och då har säljarens namn stått på betäckningsrapporten. Men eftersom ägarbyte var gjort i stamboken så ble jag automatiskt uppfödare ändå.

okej
nr 4 jag har ett sto på foder som jag alltså betäckt med min hingst och fölet ska bli mitt. Vi har fodervärds avtal där det tydligt framgår att fölet blir mitt och det kommer att få ha mitt stuterinamn.
Så slutsattsen är alltså att: jag ska skriva hennes ägare i betrapporten och sen när jag ska göra passet till fölet som föds nästa år skicka med avtalet.
Tack så mycket för hjälpen!

#6 Korrekt. 

#6 precis , skicka med en kopia på avtalet så har jag gjort när jag har lånat sto som jag har tagit föl på.
Jag har lånat ut ett sto till en annan uppfödare, men hade inte en tanke på detta när jag skrev fodervärdsavtalet.
Räcker det med ett eget skrivet papper på vad som gäller, för att fölet skall få registreras med fodervärdens stuterinamn?
Typ "Fodervärden NN äger rätten till detta föl och har rätt att kalla avkomman med stuternamnet NN?" samt underskrift av mig? (kanske knasig formulering i all hast, eller finns det ngt förtryckt?)
men det är alltså först vid passansökan som avtalet gör sig gällande..

#9 Det räcker med ett eget skrivet papper med underskrift.
men va bra, det ska jag fixa…har ju en stund på mig..(nästan ett år)
(varför har jag ingen vanlig glad smileys..)

#0 Då jag har lånat sto för att betäcka , så vet jag att det räcker att man har ett avtalspapper med skickat där det står att jag som är fodervärd som får står som uppfödare på fölet. Men glöm inte fylla i längst ner där det står ägare till fölet om annan än sto ägaren , där ska ju ditt namn stå .
Som stoägare står ju då så klart den som äger stoet.
Lycka till med fölet nästa år ;-)
Tack för infon…klart som korvspad…tror jag.