Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 2369 ggr
Maria-
0

"äpplekolik"

Ikväll fick min shettis kolik för att "välvilliga" människor kastat in fallfrukt i hagen. många timmars oro och en saftig vet.räkning trist!!

Annette
0

Det har vi tyvärr också erfarenhet av. Vår ena ponny hade flera vistelser på djursjukhus innan vi kom på orsaken. En annan fick kolik och därefter fång så hon var nära att stryka med.

Kris_J
0

Vad fruktansvärt onödigt och trist. Hoppas du vet vem det är och kan lära dem att inte göra så mer.

Veritas odium paretFörvånad

icansson
0

Ett tips som jag har funderat på är att hänga upp en skylt att det är förbjudet att mata hästarna

Maria-
0

risken är att det bara blir värre, en chansning men det är nog isåfall bara hundfolk som kan förstå, för tänk om du sitter hos någon med hund och kastar ner mat till vovven. det är ju faktiskt inte bara risken att de blir sjuka utan även att man kan skapa ett trist beteende, en tiggande ponny kan ju bli nog så besvärlig. Min shettis har illafall hämtat sig, men jag släpper i en annan hage för säkerhetsskull

AnnicaL
0

Det är så ledsamt att folk med alldeles för lite vett ska ställa till det så! 

Vi har varit med om liknande här, svärmoderns fjording hade fått i sig något olämpligt vid ett tillfälle. Hon fick aldrig kolik, men "ont i magen" och veterinären sa att om den hade haft kännslig mage hade den nog fått kolik… Läskigt!

Och i samma veva hade vi stött på barn vid och i hagen ett flertal gånger och sagt att man inte fick varken vara i hagen eller mata hästarna, så man anar ju vad det olämpliga kommit ifrån…

Skönt att din lilla häst hämtat sig i alla fall!

runas
0

#3  Jag hade skyltar uppsatta längs med ena hagsidan som gränsade till en gångväg till ett sommarstugeområde o sommar tid var det mkt folk förbi som ville plutta med shettisarna. På skyltarna stod det "mata EJ djuren" vilket de sket högaktingsfullt ! Mariekex, äpplen, morötter, mackor etc etc slängdes in o som jag fick gå o plocka bort så fort jag upptäckte det. Som tur var blev ingen av tjejerna dålig men ändå…

#0 skönt att det inte blev värre iaf, trist att det ska behöva bli sådär överhuvud taget…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

SHV-Pysen
0

bättre med mariekex, mackor och äpplen än frigolit, mcdonaldsskräp och golfbollar som slängs in i hagen, när man har nyfikna unhästar som ska gå och provsmaka på allt iaf.

Hanna-D
0

Jag förstår inte hur man tänker när man matar andras hästar utan tillåtelse - man matar ju inte hundar som man ser i en trädgård…

Sherlock
0

Skyltförslag: Mata inte hästarna, dom kan bitas!

Maria-
0

#9 bra förslag men tyvärr så kastar dom in det istället då, fast man kan skria varning för livsfarlig strömförande tråd och aggressiva bitglada hästarFlört

ThiffannyJ
0

Har under min uppväxt varit på många kattutatällningar, och där satt det alltid skyltar på burarna, typ "se men inte röra". Det sket folk fullständigt i.

Efter ett par år så kom det skyltar "Rör du så dör du" på burarna. Inte så trevligt kanske, med det blev slut pillat på andras katter i alla fall.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

AnnaLundin
0

Skylt på staketet med saklig information tror jag är bäst.

**Vänligen mata inte hästarna!
**De får den mat de behöver av oss.
För mycket godis (äpplen och liknande)
kan göra dem dödssjuka,

Sherlock
0

#12 Den skylten var nog vettigast o bäst.

icansson
0

Ja o fungerar inte det får man nog skriva en riktig rövarhistoria om att de är 3 meters avstånd från stängslet annars går djuren till attack Flört

Elshira
0

Mogna äpplen medför offtast inte så stora problem mer än ev. fång - men det är surkarten och de ahlvfärdig äpplen som sätter stopp i magen.

Vi har som tur är så pass bra kontakt med våra grannar att de frågade oss innan de tänkte kasta in hinkvis med fina äpplen från trädgården. Dock fick vi be dem att sortera ut de dåliga/omogna äpplena och resten brukar de ställa i hinkar på stalluppfarten så portionerar vi ut det istället! :D

Hakuna matata!

Annette
0

#15. Jag tycker fång är ett fruktansvärt stort problem och tycker inte det skall bagatelliseras Obestämd.

Pia-Lena
0

#12 Har försökt den varianten , det fungerade inte. Efter att två dagar i rad hittat mina islänningar (en av dem fångbenägen) insläppta på den gamle hästens betydligt frodigare bete, skrev jag en skylt som förklarade att det var farligt med så mycket bete för de två mörka hästarna. Nästa dag hade någon släppt över dem igen. Jag har skyltar som säger att man inte får mata mina får, getter eller hästar, att de får den mat de behöver, lik förbannat kommer folk med mögligt bröd, frukt, rens från trädgården och dylikt. Jag har skyltar som säger att man inte får sitta på hästarna ändå gör folk det. Oupz första sommar på Koster (han var då ett år) blev han både sutten på och använd som bock av ett gäng 15-16- åringar. Trots skyltar runt om hagen.

runas
0

#17  Fy vad obehagligt! Folk är inte kloka!

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Maria-
0

17# jag som tyckte att jag hade problem, stackars dig. det e ju jättehemskt. 15# jag e tacksam att det inte blev fång iallafall, jag tysker personligen att nolltolerans gäller, jag menar att helst inte ett endaste äpple, dels behöver dom verkligen ingenting, dels vill jag själv ha koll på vad dom äter, välmenat eller ej.

Elshira
0

#16 Jag menar inte att det är en bagatell, jag menar att de brukar inte få kolik utav för många mogna äpplen, utan då är det fång isf som uppstår. Själv får våra hästar som går på magert bete max 5-10 äpplen (små) beroende på storleken på hästarna, utportionerat under dagen. Mer än så skulle jag aldrig våga ge dem av fångrisken.

Hakuna matata!

QuickStep
0

vi har skylt på vår hage till vår fånghäst.
mata ej. fånghäst. tål inte gräs.
sen så är det lite kul för ridskolan där vi har vår häst inackorderad har ju mycket teori så då går dem alltid till vår häst o förklarar vad fång är så ibland kan man höra små tjejer … åh där e "stjärngossen" han får man inte mata för han blir jättesjuk o kan dö..

så vi har tur kan man säga.
Men d e obehagligt med folk som bara matar fast dem inte har en aning om vems djur det är.
Jag drar mig inte för att sätta upp skylt iaf.