Kastrera?
jag har hand om en 18 årig (snart 19) hingst. Vi har vart iväg o tävlat nåra gånger. Men grejen är att han blir så himla hingstig när man kommer på tävling. Om man åker iväg o tränar till ett ridhus eller ridbana så funkar det jätte bra o han e jätte duktig. Men när vi tävlade KM i Dalarna för nåra månader sen så sparkade han en liten flicka på handen. Hon höll i en häst som råkat komma för nära. Och nu vet inte ja om ja vill åka iväg nå mer med honom eftersom det kan hända olyckor. Men ja vill fortsätta tävla agility. han är jätte duktig. Han är inte rädd för nångting!
Nu undrar ja om man kan få bort de här på nå sätt? Ja vet inte om det är för sent för o kastrera eftersom han är så gammal. han kommer väl ändå inte ändra på sig?
Tacksam för svar! / Frida

Men annars så sätt en röd rosett i svansen , så kankse folk lär sig att inte gå för nära heller, finns *vanliga* hästar som blir sådana på tävling och som sparkar när andra kommer för nära..
Jo.. Men tror du att det skulle gå o kastrera honom? skulle han bli lugnare`?
Möjligt att det skulle hjälpa att kastrera, hos en del verkar beteendet sitta kvar ändå när det är äldre hingstar, vi har ett par stycken på mitt arbete som gått som hingstar ganska länge och det sitter tyvärr i.
Men om han sköter sig väl inne på tävlings banorna och det går bra för er , så tycker jag att du ska fortsätta med det. Jag tror inte att han skulle bli lugnare av att kastreras, det är många som inte blir det när det är på äldre dar. Jag förstår att det känns tråkigt, men så länge inte Du känner dig osäker när det gäller att hantera honom så tycker jag du ska prova att sätta en stor röd rosett i svansen och prova att åka igen.
Det är ju jätte pinsamt när olyckor händer. Men vi måste komma ihåg att hästar är ju inga maskiner och ibland blir det lite fel. Var själv med om en olycka när det gällde min ponny. Vi var på trav och han stod uppbunden på gången, Sputnic som han heter är jätte snäll, aldrig bitits eller sparkat. Men då det kom en tjej och skulle passare honom så fick Sputnic tag i hennes finger och släppte inte! Jag vart helt chockad! Men när jag öppnade munnen på honom så kom hon ju loss. Fast det blev ett stort sår, och jag ville sjunka genom jorden!!
Men det är ju sådär. Hästarna kan bli helt förbytta när de kommer någon annan stans! Särskilt på tävlingar där det är mycket liv och rörelse runt om kring dem.
Så Du får väll sätta en rosett i svansen och jag en runt munnen! ;)
Lycka till!!

Jag tror inte att det hjälper att kastrera men gör det om du vill och eg var det ju inte ditt fel eller hästens fel , för det var ju faktiskt den andra som kom för nära och har man lite vett så går man väl aldrig för nära okända hästar…
#5 Helt rätt!!
Ibland bör man tydligen ha en röd rosett i svansen för att andra inte har vett i skallen!
Alla hästar kan ju sparka även om de inte brukar göra det. Meningen med röd rosett är väll att man ska hålla sig på extra stort avstånd!, inte hålla avstånd för det borde ju vara en självklarhet. Men det är klart att det kan hända olyckor. Så är det ju jämt.
Det var lite dåligt utav mig att ta #4 exemplet, men det jag menar är att det lätt blir lite olyckor som händer. Du ska inte behöva sluta tävla för det! I ditt fall var det ju verkligen inte ditt fel! Men jag vet inte vad jag ska säga :p. När jag stod där kändes det mest som att jag hade världens mest ouppfostrade häst!
Jag har ingen direkt syn på kastrera eller inte…. Nu såg jag ju faktiskt vad som hände där på KM. Och jag tycker en röd rosett i svansen är bra (jag fixade det åt er oxå) men jag har en annan syn på det hela. Som din lilla hingst var så skulle jag inte ha den på tävlingsbanan överhuvudtaget.
Vi vet att RKS är en klubb där det finns MKT barn. Jag ser hellre "säkra" ponnyer ute på en tävlingsbana, med det menar jag inte att man skall gå upp i rumpan på andra hästar för det kan smälla även om det är "snälla" hästar. Flickan som kom upp bakom er var inte jättenära men tillräckligt nära för att din skulle känna sig hotad och börja slå. Vi får vara glada att det inte blev en allvarlig skada. Det var ju inte bara i ridhuset som han for runt. Och med detta menar jag INTE att din är elak.

Om man inte använder hingsten i avel är det väl bättre att kastrera.
Frågan är väl om det hjälper att kastrera en 18-åring. Han har ju ett hingstbeteende sedan många år tillbaka. Synd att han inte är yngre.

Att ha en röd rosett i svansen är bra för att göra andra uppmärksamma på att man har en häst som tenderar att slå mot andra, men jag tycker det är viktigt att komma ihåg att det på inget vis friskriver en från allt ansvar om en olycka skulle vara framme!
Vet man med sej att man har en häst som slår och/eller gör utfall mot andra hästar är det oxå ägarens ansvar att se till att man minimerar risken för att det ska behöva hända, dvs att man inte går med hästen mitt ibland andra hästar eller människor, håller sej vid sidan om och kanske rent av säger ifrån om ouppmärksamma kommer för nära.
Det kan oxå vara bra att veta att man faktiskt kan bli avvisad från platsen om man inte kan hantera sin häst på ett säkert sätt. I hästägarförsäkran skriver man ju bl a på att hästen är erfoderligt tränad för sin uppgift.
Jag kan tycka att många har väldigt dålig respekt för våra små ponnyer - tom på våra egna arrangemang. Jag har själv en ponny som tycker det är otäckt när andra ponnyer kommer för nära och som då gärna vänder rumpan till och slår (better safe than sorry, verkar han tänka) och jag tycker att det kan vara jobbigt på utställningar just för att det många gånger slarvas med säkerhetsavstånd och säkerhetstänkande. "De är ju så små och söta!" 
#8 När hans ägare köpte honom så var han redan ganska gammal. o veterinären sa redan då att det inte skulle ändra nånting. Och jag har hört att hästen kan få massa "sjukdomar" av kastreing vid äldre ålder så ja vet inte om man ska chansa.. tycker inte att det är så smart om det är större chans att han förblir densamma…

Tyvärr så vet jag också att hingstar som kastreras som väldigt gamla kan bli lite knäppa och har även varit med om att de inte klarat av att bli valacker.
Jag tycker att har man satt en röd rosett i svansen så har man klart och tydligt talat om för alla andra att min häst kan sparka , inte gillar när andra kommer bakom , men tyvärr så visas det alldeles för dålig respekt för det .
Tyvärr hjälper det inte att hålla sig i kanten för där kommer alltid en fjant och ska gå för nära det kan du lita på.
Ja jag kan bli vansinnig när jag är iväg på utställning på alla som ska gå ända upp i häcken på ens hästar ,man kan undra vad de tänker på , eller när man visar hingst och vissa ska gå ända in på , som tur är är min väldigt väluppfostrad men en vacker dag så smäller det kanske ….
Jag tycker att har man satt en röd rosett i svansen så har man klart och tydligt talat om för alla andra att min häst kan sparka , inte gillar när andra kommer bakom , men tyvärr så visas det alldeles för dålig respekt för det .
Röd rosett är JÄTTEBRA! Håller med dig. Men det finns en skillnad mellan att "kan sparka" och att göra "utfall".
#10 Mkt bra inlägg! Tack.

Jag har ju lite erfarenhet av liknande situationer, eftersom en viss herre (nämner inga namn…) kan få för sig att från stillastående med sänkta öron (drömläge) kan explodera och hoppa två meter åt sidan och låta som en eldsprutande drake, bara för att en annan häst har kommit för nära. Jag har provat röd rosett i svansen, manen, pannluggen, överallt! Folk ser inte, eller vill inte se, och de kommer för nära i alla fall. Det har till och med förekommit att några har ställt sig en meter ifrån oss med flit, och sedan sneglat lite pillemariskt åt oss när grabben börjat reagera. Om det är för att de VILL sabotera eller inte, (typ störa våran uppladdning, även om det inte spelar någon roll för själva tävlandet för vår del) det låter jag bara osagt, men poängen är att en röd rosett inte alltid får folk att hålla avståndet.
Det är himla trist när det händer olyckor, men personligen tycker jag väl att oavsett om en främmande häst har en röd rosett i svansen eller inte så SKA man hålla ett vettigt avstånd från andra ekipage. Det är väl bara självbevarelsedrift, eller?
Och av samma anledning så håller jag medvetet alltid uppsikt över andra ekipage och drar mig och hästen lite åt sidan om det känns för trångt, för att ingen ska kunna skylla en olycka på platsbrist. Om jag gör vad JAG kan för att undvika en olycka, i alla lägen, då borde hälften vara vunnet, och jag vet att jag har gjort allt i min makt. Att det sedan kanske händer saker i alla fall borde inte höja några direkta ögonbryn, eftersom hästsporten har aldrig varit en säker idrott att hålla på med, oavsett storleken på hästarna.
MEN! Har man en hingst som man inte är säker på, som konstant hittar på nya upptåg, då kanske man ska fundera på om tävling är så vettigt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
ja ska nog sluta tävla då. Jag är ju skötare på ett sto som är mkt lugnare. Säkerheten är ju MKT viktigare än att vi ska få ha kul nån minut på banan. det kan man ju göra hemma istället. Och jag har förstått att jag inte är så hingst van så att jag kan hantera honom på rätt sätt. De blir till o hålla på hemma i stället. Man kan ju endå åka iväg o träna honom på olika stallplatser ganska ofta o försöka komma frammåt i träningen o om det skulle vara så att han inte är för gammal, så kanske det går o tävla på nån mindre tävling. Det får framtiden avgöra!
Tack för alla svar!
Tror inte att det skulle hjälpa att kastrera när han är så gammal, tror att beteendet sitter kvar att han blir hingstig. Men som sagt det var ju inte ditt fel att han sparka 

vi hade en shettis som skulle koma till somarbetet 06 har var hingst. min shettis är ett sto så ägaren fick kastrera honom innan han kom. nu vet jag inte hur gammal han är men jag tror att han var ca 10år. han lugnade sig inte efter att han kastrerades, men det var han det jag vet inte hur din i så fall blir.
Han ska inte kastreras. Det är för många risker. Ja ser hellre att han är som han är än att han dör för att nått gick fel.