Skavsår
Kom hem i lördags och upptäckte skavsår efter grimma och flygpannband i nacken och pannan på Julia (connemara). Inte jättesår men ett par småsår och sedan är hon skavd så det är svart (hon är ju vit) så det syns ganska bra. Och hon som ska på utställning i helgen! Hur ser domarna på det? Någon med något bra och effektivt knep?
Hon får skav av grimma trots fårull runt nacken och runt flygpannbandet går det ju inte att sätta fårull. Provat med flughuva, men den ger också skav och kan inte hitta någon bättre flyghuva heller.. Men om hon går utan riskerar jag istället ögoninflamation.. Vore extremt tacksam för knep!
Borde det inte gå att sprätta upp ett nosludd i ena sidan, fast inte hela vägen ut i kanterna, sedan sätta det så att själva stråna i flugpannbandet hamnar där det är uppsprättat.
Kanske att man har 2-3 cm kvar som kant, så att nosluddet sitter kvar.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Det blir samma på mitt vbl…med skav från grimma och så där men hon brukar få gå utan grimma och flughuva om de skulle behövas (har inge flugskydd när de regna elr är rusk) och de funkar ju men hon är inte svår att fånga i hagen heller så hon kan lugnt gå utan grimma…vet inte hur man kan förhindra de är oxå nyfiken på bra tips!
Finns väl bra och effektiva flugmedel på marknaden istället för att få skav hela tiden. Vem vill ha skav jämt?

3# jag har flugmedel på dom och de tror ja pidan89 oxå har men de hindrar inte alla äckliga små flugor för att krypa runt ögonen och irritera.
och för min del får hon bara skav på sommaren aldrig annars.

jag använder flughuva till min arab som är rätt känslig. men det är en huva i nylon som är jättemjuk och inte alls framkallar skav.( köpt på lantmännen)
När det gäller flugmedel är jag väldigt försiktig/skeptisk till att använda runt ögon. Däremot har jag det på andra delar av kroppen.
// Sofie

5# har du köpt den nu i år? lantmännen sa du?
inget flygmedel i ansiktet.

#1 Kanske värt att prova.. Nosludd kostar ju inte många kronor..
#3 Jasså, vi har provat det mesta - inget fungerar något hejdlöst bra på mygg och broms (vi har en massa).. Dessutom går detta sto med föl och några större mängder med insektsmedel vill jag inte ha på då.. Dessutom är det VÄLDIGT nära ögonen.. Det är inte så trevligt med insektsmedel där heller :D (Är mkt väl medveten om att det är obehagligt - därav inlägget). Håller me #4 där! Vi har en del flugmedel på dem + insektstäcken men det hjälper inte..
#5 Kollar upp lantmännen imorgon på jakt! Håller me angående insektsmedlet..
Prova att köpa en flughuva som brukar höra till flugtäcken, som är i lite elastiskt material eller så - inte de vanliga i vit nät-plast.
Men annars så skulle jag säga att det bara är att såtta på så mycket ludd som det bara går, sedan vet jag inte vad du har för grimma, men en lädergrimma med lite mjukt foder brukar vara det bästa mot skav. Annars finns det ju dessa nya grimmor som är nästan helt intäckta i fleece som finns på t.ex hööks. Har inte provat dem själv men de borde ju vara ganska så bra?
Hakuna matata!
Bucas flughuva är jag väldigt nöjd med, hästarna också…
Veritas odium paretFörvånad
Prova och sätt "Skillingaryd" salva en liten bit ifrån ögat , runt om. det är ju en naturprodukt och det har funkat bra hos mej. men man får allså ta det på fingret och dra i en cirkel runt ögat , och vara noga att det inte kommer på öga eller fransar. Och ett tips till "pidan 89" ta lite pottismjöl eller (helst) foderkalk och pudra på skavet precis innan du ska visa, tror det kan funka . Lycka till!

#8 Har provat en sådan huva och har sett att de petar in i ögonen på hästarna ibland och dessutom har hon av sig den på något vänster.. Men kanske finns någon annan sort som jag kan pröva.. Har en nylongrimma med lite mjukt på och en massa ludd redan.. Däremot har jag inte ens tänkt på de där grimmorna med i princip bara fleece, kanske vore värt att prova!
#10 Tack för tipset! Ska pröva!

#11 den huvan jag köpte på lantmännen gör att hästen ser ut som en fluga. haha dvs den har större "påsar" vid ögonen vilket gör att det ligger helt fritt ifrån ögat

#12 Okej, dock har inte våran närliggande lantmännen något större utbud, men ska se nästa gång jag kommer till någon lite större. Du har ingen bild?
Är det på speciella tidpunkter på dagen det är som värst? En vän till mej tar in sina hästar nattetid för annars blir dom uppätna. Jag skulle ju hellre gjort det än att låta hästen få skav om man inte hittar lämpliga medel.

#14 Asså, saken är ju den att vi har broms på dagen och mygg på kvällarna.. Enda absolut insektsfria tiden är mellan 1-5 på morgonen typ.. I år har det verkligen varit förjävligt med insekter hos oss, och säkert hos er också.. Dessutom är gården och hagarna omringade av skog. Alla hästarna har varsitt insektstäcke (utom minishettisen och fölet) och vi måste ta in dem ändå ibland.. Allt varierar från dag till dag hur mkt de måste stå inne.

#10 Faller inte det där inom ramen för smink? (Vilket inte är tillåtet på shettisutställning.)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#16 salva som smink? Olja är väl tillåtet så varför inte salva? eller potatismjöl? Gäller väl inte utställning detta…
#15 jag skulle provat att köpa djungelolja i vanlig ica affär. Den funkar faktiskt jättebra mot knott och mygg. Även om det inte är ett djurpreparat kan man ju testa
Jag är faktiskt inte helt säker, men tror nog inte att lite kalk alt potatis mjöl skulle kunna gå under " smink" men jag lämnar frågan gärna vidare…….
#17 det är väl just utställnig dett handlar om eftersom TS ska ställa ut sin häst! Tipset om potatismjöl var ju att få bort den skavda svarta randen, och "sminka" över den med potatismjöl.
Jag tror inte att lite potatismjöl/kalk/kritblock räknas som någon direkt sminkning. När man pratar om att sminka ponnyerna är det snarare svart vaselin man har runt ögonen och de är då "ögonsminkade". Men har svårt att en dommare skulle dömma ner pga lite skav som "plåstrats om".
Hakuna matata!

#17 Saken är den att det går åt enorma mängder djungelolja till sex hästar och det är inte speciellt biligt eftersom de är små förpackningar.. Nämligen redan testat den idéen..

#20 Fast att pudra kalk eller potatismjöl över skavsår är ju inte att plåstra om skavet, utan att försöka sminka bort det. Jag hade i alla fall varit väldigt tveksam till om det är tillåtet om jag var arrangör, men det är jag, det. Det står ju uttryckligen i reglerna att inget smink är tillåtet.
De flesta hästar är ju lite bitna, kliade, såriga och skavda såhär års, det "hör ju till" säsongen. Så jag hade bara låtit det vara som det är och försökt underlätta så mycket som möjligt för hästen så att det inte blir värre. Ingen utställningsdomare kommer ju ge hästen brons bara för att den har lite skav från grimman.
(Syns det ens när ponnyn har träns/utställningsgrimma på sig?)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#22 Jo, också funderingar kring om de räknas som sminkning eller inte.. men får väl fråga eller så får de vara - hon ska ju som sagt ha träns på sig och då kanske de inte syns lika mkt!
#21 Ja det är ju antingen att lägga lite pengar på sina djur eller att strunta i dom… Vanliga mygg och flugmedel till häst är minsann inte så billigt och djungelolja är drygt

#24 Vem har sagt att jag struntar i mina djur för att jag inte vill lägga ner en massa pengar på djungelolja, när det bara fungerar på mina hästar? Ivf inte när jag testat med djungelolja! När de inte ens fungerar med insektstäcken på dem så fungerar de inte med djungelolja heller. (Om det inte räknas att man lägger ner pengar på sina pållar för att de ska må bra när man köper vartenda myggmedel på marknade samt varenda flyghuva och varsitt insektstäcke till fyra av hästarna så vet jag inte vad.. Vad ska jag göra? Utrota insekterna?) Tycker du ska passa din tunga innan du yttrar dig om någonting som du inte har en aning om.. Ville ha en trevlig diskution här där jag kan få tips och idéer av varandra, inte bli anklagad för att inte ta hand om mina hästar! Dessutom kan man inte ha djungelolja runt ögonen på dem, om det regnar får de i ögonen och det är ju inte heller så bra, eller hur?!

#24 jag vill inte alls lägga mig i men jag tycker ofta att du är så irriterad och har lätt för att gå på folk här på forumet Phoebe. är det inte trevligare när vi bara kan ge goda råd till varandra och trivas tillsammans med vårt gemensamma intresse- hästar……
# 13 tyvärr ingen bild, men det måste ju gå att få tag i någonstans? har inte hööks huvor med större utrymmen vid ögonen? eller det finns kasnke inte i shettis storlek? Hon med ponnybutiken.se? hon har kanske annars kan du ju tipsa henne om att plocka hem?
/sofie
#24 suck, väldigt onödig komentar!
#27 Fast om jag får uttrycka min åsikt är det nog redan fastställt att kommentaren var onödig.
Vore kul att se om någon prövar med nosluddet, om det fungerar…
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

#26 Ska absolut kollas upp! :D
#28 Ska nog testas! :D Men nu ska jag ju iväg hela helgen så då blir de svårt, men ska tas upp nästa vecka :D

Hööks hästsport säljer mjuka och bra huvor!
Har köpt en grön flughuva på Myone till min shettis,som måste ha det på sommaren. Dock har han solexem så han kliade sönder den (tro det eller ej) så då köpte jag en på Hööks. Men den kliade han sönder också så jag har nu en som är köpt på Börjes under Falsterbo Horse Show. (Denna period är 1,5 år)
Köp Ponny storleken,då är den perfekt,för då blir det stort utrymme mellan ögon och tyg. Det är resår så inga flugor kommer in.
Här är en från Hööks!
Köp S dock
Denna är också från Hööks
Storlek Ponny i denna för shettis.
Då jag praoat på Hööks vet jag hur stora dom är i storlekarna S och ponny är i princip samma. Någon cm mer nät kanske inget mer!
MyOne har bra i butik,tyvär finns dom inte via internet handeln.

Hur du kan få bort såren är att smörja in med Helosan Sol att rekommendera =)
man kan inte annat än bli irriterad när man läser en sådan här rad
Kom hem i lördags och upptäckte skavsår efter grimma… Låter som om man varit borta och ingen haft koll att grimman skavt.
Idag var jag och tittade på en shetlandsponny som hade en hov utväxt ovanpå hoven! JA jag blir irriterad när man inte märker saker, om än "lite" skav. Då har man inte koll på sina djur. Inte konstigt att shetlandsponnyn har en dålig stämpel.
titt som tätt får man här inne läsa hjälp vad ska jag göra med såret eller hur gör man om hästen har kolik eller min häst har inte ätit på tre dagar och verkar lite hängig. JA jag blir arg när man inte kan ringa veterinären eller när man avvakltar och tror att det kan lösa sej på egen hand.
Ett skav går inte bort om man inte TAR AV GRIMMAN!
Och JA ni har väl rätt. Jag ska inte vara här inne för jag har på tok för mycket känslor och mörkar inte med det… Men till skillnad från vissa så är jag heller inte falsk utan säger vad jag tycker, och om det är hårt ibland så är det kanske så sanningen är. varför man alltid ska linda in allt i bomull kan jag inte begripa.

Håller med Phoebe, ta av grimman.. På med flugnät (endast)
#32 Jag kan hålla med om att trådar där det står tex: Min häst har kolik, vad ska jag göra? självklart ska man väl ringa en veterinär om hästen är allvarligt sjuk.
Skav av grimman räknar inte jag till allvarligt sjuk dock. I stort sett vareviga stall har ngngång haft en häst med skav. Och det är ju inte förrän man ser skavet som man vet att grimman skaver.
För det betyder det inte att man inte tar hand om sina hästar.
Vara här inne kan du väl visst vara och starka känslor för våra ponnyer tror jag vi alla har, iaf de flesta. Men att tjuta sig fördärvad av ett skavsår känns ju lite överdrivet!
Min son kom in én dag med världens skav efter sin foppatoffel, är jag då en dålig mamma? Betyder det att jag inte bryr mig om mitt barn? Nej, det betyder att jag tänker till nästa gång jag väljer skor åt honom, kommer förmodligen inte köpa likadana igen.
Antar att TS tänker ungefär lika, hon skaffar säkert ngt annat som fungerar till sin ponny istället. Det är ju därför hon skriver här, för att få råd om VAD hon ska använda sig av.
Lite skav skadar ju inte hästen så länge man inte låter det gå så längt att det blir irritation i huden… Att lite pälls försvinner gör ju inte ont på hästen, men är en "varning" att det är dags att göra något år det…
Mjukt läder och fleece är det bästa om det skaver näst efter att låta hästen gå utan grimma eller andra sake så mycket som möjligt.
Hakuna matata!

#30 LÅter kanon, dock har jag en connemara och ingen shettis..
#32 Ja, jag ar borta i ett par dagar men mina föräldrar var hemma (mamma rider också).. Såren kom över en natt, trots ull på grimman.. Ursäkta? Du påstår alltså (utan att ha träffat varken mig eller minahästar) att jag har dålig koll på mina hästar? Varför är du så deffensiv och rent ut sagt elak? Allt är inte svart eller vit! Och jag har inte shettisar - jag har connemaror. En shettis har jag men han har inga skav alls.. Av mina sex hästar så är det EN som har skav! Skav och sår kommer med årstiden, alla hästar har det i dessa dagar. Så jag ska ringa veterinär för att hon har skav av grimman? Vad ska han göra då? Sätta plåster på det? Och sedan ta 3000kr för att han passerade med en jodflaska? Det är någonting jag kan göra själv. Nu letade jag inte efter sätt att ta bort skavet, det har ju redan uppstått - jag letar efter sätt att få hjälp med att se till så det blir bättre och inte händer igen! Hon går med grimma av nu, men som sagt, ögoninflamation är inte heller speciellt kul! Jag tycker det är okej att du säger vad du tycker, men jag tycker däremot du är naiv och tycker inte man ska yttra sig om man inte vet vad man pratar om. Du känner inte folk här inne och du vet inte hur de behandlar sina hästar. Du har inte den blekaste om vad de gör för att förhindra vad det nu är de diskuterar om. Du vet egentligen ingenting förutom det som redan står på sidan och då tycker jag inte du ska yttra dig alls.. Givetvis måste man ju kunna få skriva vad man tycker och tänker, men man kanske får välja sina ställen och dessutom kan man faktiskt skriva det på många olika sätt! Ja, jag kanske var oförsiktig och idiotisk när jag lätt skavet komma. Men att jag inte vill det bästa för mina hästar? Eller att jag medvetet vill att de ska må dåligt? Nej, så är det absolut inte! Mina hästar är mitt liv! Jag sliter dygnet runt för att kunna ha dem kvar och för att jag älskar dem mer än något annat på denna jord - mer än någon annan.
Jag har varit med om mycket under min tid som hästägare; dödsfall både bland äldre hästar och föl. Kolik, foderstrupsförstoppning, hältor, kotledsinflamationer. Allt jag gör gör jag för mina hästar! Allt jag köper och lägger pengar på är för mina hästar. Våga aldrig påstå att jag missunar dem någonting, för du har ingen aning. Jag stod inte på hölasset i tre veckor i stekande solsken om jag inte älskade dem villkorslöst! Och att du är så naiv och elak som tror att jag skulle göra mina hästar illa gör mig fruktansvärt arg! Jag vill inte vara förbannad, eller otrevlig eller sur. JAG är härinne för att ha kul och få diskutera någonting jag älskar - hästar! Och jag föreslår att du allvarligt börjar ta dig en funderare på om du verkligen vill bli förknippad med att "vara den där otrevliga besserwissen" eller om du faktiskt kan diskutera på en vuxen och mogen nivå.
#34 Tack! Du fick fram de orden som jag ville få fram ovan.. Bara så arg så det blev en massa svammel, men jag står för mina åsikter ovan..
vi vill väl alla vårt bästa för våra djur? och detta forum är väl ändå till föratt man ska kunna få diskutera och får lite tips och ideer av andra? att dela med sig av problemlösningar och erfarenheter.
vi har oxå haft väldiga problem med insekter denna sommar.. och just i ögonen är ju svårt.. man kan ju inte gärna kleta dit medel.. i ögonen.. och flugh******na kryper ju lixom in där.. om man inte passar sig.. fjordingen har så lång lugg så den skyddar ögonen men shettisen har fått gå med huva på sig hela sommaren.. har dock inga problem med skav på mina hästar.. hmm..
man kan inte sy nåt i nåt mjukt tyg…??

Usch, ja, sommaren har varit hemskt med insekter.. Mygg och knott och allt.. Nu är det över för våran del.. Skaven börjar växa igen nu, äntligen!! Fungerade väldigt bra med en mjuk lädergrimma, gav till slut upp och satte på dem flughuvor ändå.. Blidde inte så farligt.. Men äntligen!