Reklam för internationellt godkända hingstar.
Var på denna sajt får man göra reklam för godkända hingstar som inte har RS-nummer eller "kan" ansöka om det samma?

Ingenstans.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kanske dags att ändra på det då du/ni vet att folk vill ha det och kunna läsa om dem även på detta forum?
VARFÖR får man inte göra reklam för just dessa hingstar?
#2 Även RS hingstarna är internationellt godkända.
Kalla hellre dem du åsyftar något i stil med "godkända hingstar som inte är avelsvärderade i Sverige/godkändahingstar som inte uppfyller kraven vid Svensk avelsvsvärderingen men som inför stamboken ses som avelshingstar. Eller något liknande…långt och krånkligt blir det i alla fall om man skall veta vilka kontroller de genomgått. och uppfyller.
Veritas odium paretFörvånad

#2 Ja, men dem får man göra reklam om.
"…långt och krånkligt blir det i alla fall om man skall veta vilka kontroller de genomgått. och uppfyller." Hänger inte med på vad du menar ?

Om man som också jag anser att även dom svenska avelsvärderade (godkända enligt raskraven) hingstarna är internationellt godkända, så måste man väl också rimligen anse att dom övriga sk EUhingstarna (godkända enl det landets rasvisa krav) är lika godkända som dom svenska.

#4 gällande långt och krångligt: Det kan skilja en hel del beroende på vilka länder de kommer ifrån av vad som ingår och vilken klass de tillhör i de landets system. Jag menar att det kan vara svårt att beskriva i korta ordalag så att det är lätt att förstå. Om jag bara skriver en avelsvärdeklass från tex Norge hur många är då bekanta med deras system och kan utifrån avelsvärdeklassen bilda sig en uppfattning om hingsten utan att få förklarat för sig vad denna klass innebär?

#5 Ja, absolut. Men de importerade hingstar som får vara med i VH skall oavsett var de är godkända, uppfylla kraven för RS gällande föräldrarna tex. Sen kräver vi inte att de är visade här om de är fullt godkända enligt landets gällande regler, eller om de är visade här inte att de fått G. Hänger du med?
/Cattis

#8 Absolut 

Måste hålla med där!
Min personliga åsikt är att det finns mycket dubbelmoral inom shetlandsaveln…..om avkommor till en sk. EU-hingst importeras till sverige och visas på utställningar och premieringar med mycket goda resultat, så anses den sk. EU-hingsten ha ett mycket högt avelsvärde så länge han bor kvar i sitt hemland….men skulle samma hingst importeras till sverige och inte visas upp för svensk avelsvärdering , eller visas och inte uppnå 40 poäng…då anses plötsligt samma hingst som "värdelös" inom aveln
För mig personligen går inte detta riktigt ihop…rimligtvis borde ju inte hingsten börja avla sämre bara för att han bytt land…….
Finns ju mycket olika uppfattningar inom det här med avel på sk.EU-hingstar….men vad jag kunnat se tills nu , är ju att många av dessa hingstar ändå har lämnat avkommor av minst lika hög kvalitè som många av de hingstar som godkännts enligt rasvisa krav i sverige!
Jag har själv hört till den skaran som ansett att det varit helt fel att avla på dessa hingstar…men jag har sett så många fina avkommor efter "EU-hingstar" att jag helt ändrat åsikt!!!(bla. blev ju en avkomma efter en "EU-hingst" godkänd för avel nu i höst!!
)
Så avelsvärderingsnämnden verkar ju då i alla fall inte "rata" avkommor efter dessa hingstar……….
Många duktiga uppfödare i dag har ju börjat sin avel med importerade djur…det finns väl ingenting som säger att fäderna till dessa djur skulle uppnått 40p. på svensk avelsvärdering!?
Så när vi importerar avelsmaterial, så litar vi på det landets avelsvärdering av föräldradjuren…men inte om vi importerar pappan , och han inte visas i sverige…då plötsligt litar vi inte på samma avelsvärderade djur??!
likadant är det ju när en importerad hingst blir visad och godkänd enligt rasvisa krav i sverige….då plötsligt så tas det med som en merit vad denna hingsts pappa har för meriter och avelsvärde i hemlandet…därmed inte sagt att pappan till denna hingst skulle uppnå guld om han visats i sverige! Förvirrande!! hoppas någon förstår vad jag menar!
Jag tycker ju att alla måste få ha sin egen uppfattning..och avla på det dom själva tror på…sen får avkommornas resultat tala för sig själva….tror att det är viktigt att respektera allas olika val…och för den skull inte "nedvärdera" dom som väljer en annan avelsväg än den man själv skulle valt.
Många "EU-hingstar" kommer ju med ett blod som är helt nytt inom svensk avel…och jag personligen tror att detta blod behövs…för vi har ju så mycket "likadant" blod i vår svenska avel att jag är rädd att vi om några år är i samma läge som Holland..dvs. att vi har för många närbesläktade avelsdjur, och att inaveln blir för hög, så att vi ändå kommer att måsta börja ta in avelsdjur av nytt blod i vår avel.
Allt detta är ju bara min personliga reflektion och åsikt…….
Jag har däremot inte ändrat uppfattning om att det inte ska avlas på hingstar som inte är uppvisade för avelsvärderingsnämnd i något land, och jag kommer fortsätta att bara använda mig av hingstar som är avelsvärderade och vetrinärt godkända
men i vilket land dom blivit visad och godkänd spelar ingen roll för min del.

#7 OK, förstår hur du tänker men jag tror nog att man som stoägare eller annan intressent frågar det man vill veta. Speciellt då de flesta som läser här på forumet har tillgång till internet.
Jag säger inte att jag förstår alla bedömningar i utlander själv men det varierar i hur svårt det är att ta reda på info. Är man hingstägare förutsätter jag att man kan svara på, eller hänvisa till någon som kan, de frågor t.ex stoägare kan ha.
#8 Jag hängde inte med… är det bara de 40 p det hänger på om de får vara med? Resten av det du kräver finns ju…om jag inte har fel.

#10 Visst är det dubbelmoral!
Men tydligen omvandlas hingstarna när de passerar svenska gränsen. Visas de på t.ex en dansk premiering och blir godkända på säg 38-39 p så gratuleras det…så länge du inte tar hem den till sverige eller vill visa att den finns.

Eftersom bedömningen av hingstarna är olika i olika land så är jag lite kluven angående EU-hingstarnas "godkännande" här. Allra helst vill jag se dem visade i Sverige, för att få mina teorier kring deras avelsduglighet och exteriör dementerade eller bekräftade. Men på vissa tycker jag att det syns ganska tydligt att 40 poäng aldrig kommer uppnås, eller att det skulle vara en piece of cake att få guldpoäng och ett "riktigt" erkännande även här.
Jag har en avkomma efter en EU-hingst som har vunnit en del titlar och har flera godkända söner (enligt vad jag har hört, i alla fall!) i utlandet. Han är inte visad här, vilket jag tycker är synd (vinkar åt Anne) men de gånger jag har sett honom har jag tyckt att han ser väldigt bra ut och jag är övertygad om att han skulle få bra poäng även här om han visades. Men jag vet inte det förrän det har skett!
Min avkomma efter honom ser i alla fall super ut och det kan inte bara vara mammans förtjänst. 
Men jag blir lite "ledsen", eller hur man ska säga, för rasens skull, när det kommer EU-hingstar hit som blir godkända per automatik, men som får 35-37 poäng på svenska premieringar och utställningar. De hingstarna anses av vissa bättre - eftersom de trots allt har visats här - än hingstar som ser långt mycket finare ut men som inte har visats här. Det tycker jag är jättesynd, att en EU-hingt är en EU-hingst är en EU-hingst, tills han är visad i Sverige! Då plötsligt "stiger han i värde", även om han får silverpoäng med väldigt liten marginal till brons… 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag undrar vad krävs för bli godkänd i Danmark ,Norge ,Tyskland ,Holland ,England ,Belgien är skillnaderna stora mot i Sverige?

#14 Vilken ide´! Kan du inte starta en tråd med namn "krav hingstpremiering" eller något sådant? Vore kanon om vi fick en samlingsttråd man kan söka efter med den infon. Med gemensamma krafter borde vi kunna fylla på listan ganska bra, tror jag.

Det viktiga är väl ändå inte vilka poäng resp hingst har.
Det viktiga med en avelshingst är ju hur han avlar.
Jag har hellre en hingst som avlar bra och har sämre poäng än tvärtom

# 16 Jo det kan jag helt hålla med, jag tycker vi har blivit alldeles för fixerade vid poängen, man glömmer gärna bort det väsentliga - genetiken och något som för mig anses vara av mycket stor vikt, temperament.

Förvisso är hingstens väde i aveln inte styrt av poäng, men varför avla på hingstar med uppenbara brister i exteriör och rörelser? Sånt gynnar inte rasen.
www.stuteriprecious.se
Den bästa reklam man kan få är väl ändå att visa upp ponnyn på utställningar och premieringar, och dit är ju alla välkomna
(som är en shetlandsponny vill säga)
Delad glädje är dubbel glädje :)

Ta t ex Mustang v Bunswaard som vi hade i Sverige. Han hade väl verkligen gynnat svensk avel. Men nej då … han kunde vi inte acceptera 
Det finns massor av hingstar som avlar bra fast dom själva inte är några stjärnor.
Hur många av er vet t ex att Newton är väldigt okorrekt i sitt benställ?
Så en hingst som avlar bra gynnar rasen betydligt bättre än en hingst som har bra poäng och inte visat så mycket i avelsboxen
De som fälde Mustang var ju veterinärt fel. De var ju lite andra regler på den tiden. Några avkommor blev det ju iaf här.

Skulle vara MYCKET intressant att veta om "superförärvare" som Newton, Friso, Rosson, Stelmor, On the rocks, Kismet, Vorden buddleia, Fairy Regent, Parkview giles, Sedgehill Pickles m.m skulle uppnått de magiska 40 poängen i sverige!
Jag personligen tror inte att alla de hingstarna skulle ha lyckats uppnå "rätt" poäng……..men se vilka fina avkommor dom lämnat!!
……….Jag tror att det är avkommebedömning som gynnar rasen mest…Är det inte så att Holland har så hård avkommebedömning på alla hingstar i avel…att även 1:premie hingstar tas ur avel om de inte avlar bra??
Svensk godkända hingstar blir väl "bara" sänkta till C, om de inte avlar bra…dom tas väl inte ur avel?? Jag kan inte se något positivt med det systemet…..
Vem kan och på vilka grunder kan man ta en hingst ur avel?
Vad innebär det egentligen att ta en hingst ur avel med dagens regelverk? Går det överhuvudtaget?

#23 Det är väl just det som känns fel, man kan inte ta ut den som bevisligen inte förärver sig särskillt bra och den som själv inte når upp till 40 när den kommer hit och visas blir dömd utan att det tas hänsyn till förärvningen.
Med dömd menar jag då att den kan med nuvarande regler inte få RS avkommor (om jag nu fattat detta rätt) oavsett deras poäng vid en avelsvärdering, den får ju själv inte RS, många vill inte se den i en hingstkatalog mm (trots att den är visad vid vår avelsvärdering som för en tidigare godkänd hingst kan jämställas med den generalmönstring som RS hingstarna nu genomgår och där det inte spelar någon roll om de uppnår de 40 igen (jo, jag vet att det för många är jätteviktigt att de gör det men i det stora sammanhanget så gör det inte någon skillnad) )
samt att det anses vara något väldigt syndfullt att äga och framför allt använda denne hingst.
Dock är det ju så att GLÄDJEN och TILLFREDSTÄLLELSEN hos uppfödare ligger på olika plan och om man har en tanke och tar ett ansvar med sin avel så kan jag inte se varför det ska behöva vara så här.
I min värld tar man det ansvaret när utlandsgodkända hingstar ska genomgå även vår avelsvärdering för att få även vår veterinär bedömning , mätas som våra övriga hingstar och få en kritik av samma personer. MEN när de sen gjort detta då borde de behandlas som övriga för avel godkända hingstar med rätt att vara med i hingstkatalog, få RS avkommor och eget RS så längde det nu finns. För då finns det tillgänglig information för ev. intresserade stoägare plus att det skulle kunna bli ett betydligt trevligare klimat där alla med intresse för att föda upp shetlandsponnyer är välkomna.
Väljer man ändå att inte låta sin hingst genomgå avelsvärderingen här , ja då får man stå utanför RS och hingstkatalog men då har man gjort det valet själv.
Det är ju många av oss som inte är på något sätt korkade och man vet på ett ung vad som inte kommer att falla premieringsnämnden i smaken utan att för den delen vara en dålig häst. Om jag då inte får något för att låta den genomgå avelsvärderingen utan bara får stå där med "skammen" , då är det inte konstigt att man väljer att låta bli att visa sin hingst.
Jag hävdar fortfarande att det ska vara KUL med shetland!
För alla!
Bifogar en bild på vår nya hingst från sheland och nej, jag tror inte att han passerar med några 40 här men är lika stolt över honom för det för i VÅR avel passar hans blodlinjer in och vi är jätte glada och stolta över förtoendet att ta med honom hit.

Så BRA skrivet! du sätter ord på mina tankar!!
Så jättefint huvud och uttryck på er nya hingst! NYFIKEN…på vad han heter och vilken stam han har!!

Med så många olika hingstar i avel undrar jag om det i framtiden ens går att få en tillförlitlig avkommebedömning på hingstarna.
Det låter väl vackert detta med att alla skall ta ansvar för sin egen avel. Tyvärr tror jag inte det är så lätt, särskilt inte när det gäller Shetland. Alla har varit nybörjare någon gång och det är väldigt lätt att för inte så mycket pengar skaffa sig en drös med Shetlandsponnyer och börja betäcka det man själv tror/tycker är bra med sin egen hingst, som man själv tycker är bra. De erfarna kan nog avgöra vilket som tillför aveln något, men alla andra då? Så tyvärr, jag tror inte den här fria aveln gynnar Shetlandsponnyn som ras.

Jag tror inte heller att den hårt styrda aveln gynnar mångfalden. Vi ser redan nu att variationerna i typerna minskar.
Med mindre prestige och upphausade hingstar kanske den naturliga selektionen skulle få fart. Att man helt enkelt kastrerade hingstar som inte gav bra eller ens hyfsade avkommor. Även den oerfarne kan inte undgå att märka skillnaden på brons och silver eller guld.
#22 Jag har väldigt svårt att se att hingstar som gått med 1:a premier varje år i Holland och t o m blivit champions inte skulle uppnå 40 poäng här 
#29 Får man skriva i andra användares nick? Trodde det var emot skrivreglerna men kan ha fel…?

#30 Nej du har inte fel, det får man inte. Inte heller får man ha flera olika aktiva konton.
/Cattis

Nr 29 är borttagen eftersom skribenten har skrivförbud här.

Jag säger bara Fahrenheit 451.
Hur länge har hon skrivförbud här? Vi vill ha henne tillbaka.
Vem är det som har skrivförbud?
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Jag kan nämna en hand full welsh hinsgtar på rak arm som är flerfaldiga supreme champions etc i england men inte fått de "magiska" poängen här…
Hakuna matata!

Vad är anledningen till att hon har skrivförbud?
Och om man har skrivförbud gäller det på livstid?
Jag tycker Carola/Paparatzi är en frisk fläkt som inte är rädd att stå för vad hon tycker. Jag beundrar henne och hennes entusiasm för orättsvisor. Tänk om fler var så engagerad som hon

Att en hingst nedärver sig bra brukar inte enbart ha med honom själv att göra, utan såklart även med stona han betäcker.
Så jag tycker inte att det skulle vara direkt rättvist om det till exempel blev krav på kastrering på de hingstar som inte nedärver sig "inom normen", om vi ska se det lite extremt. I så fall måste man väl se till stomaterialet han har betäckt också och bedöma om det anses vara inom normen, över eller under. Och hur bedömer man det på ett rättvist sätt?
Det jag menar i #18 är att det finns så många hingstar i svensk avel som både uppfyller exteriöra krav på godkännande och nedärver sig bra. Så varför då använda hingstar som har fått riktigt låga exteriörpoäng, med ursäkten att "han nedärver sig väl"? Då undrar jagt; gör han verkligen det med alla sorters ston eller bara med vissa? Hur många bra avkommor har han jämfört med antalet mediokra? Är inte risken högre att avkommorna ärver hans bristande exteriör, än att de blir bra? Är det verkligen värt den risken när det finns bättre hingstar att välja att avla på? Jag dömer ingen, alla har ju rätt att själva välja bland det hingstmaterial som finns och att para ihop det med sitt eget stomaterial, men jag tänker i alla fall i de banor som jag har skrivit här. Det kanske inte är helt rätt, enligt vissa, men jag tror inte att man gör rasen en tjänst genom att avla på individer som har uppenbara brister. (Sett till individens ålder, eftersom unghästar kan förändras mycket på kort tid.)
Som Elshira är inne på, så har man en helt annan syn på hingstars värde inom welshponnyrasen. Där kan man snacka om att vissa ratar allt vad premiering heter och går efter eget huvud och kallar premieringsförrättarnas kunskaper för blaj…
Rätt eller fel?
www.stuteriprecious.se

"Vad är anledningen till att hon har skrivförbud? Och om man har skrivförbud gäller det på livstid?"
Varför, vilka, för vad, hur länge eller när skrivförbud satts på olika användare, det är inget som diskuteras på allmänna forum. Det hör inte hemma på dessa, utan tas privat och då med den/de det gäller. Oavsett om man tycker att värdars/medarbetares beslut är helt uppåt väggarna eller ej.
Skrivförbud har ingen fast tidsgräns på denna sajt, utan det beslutas från fall till fall av den/de som fattat beslut om skrivförbud (eller "besöksförbud" vilket man också kan få), baserat på varför/hur man anser att en medlem tex brutit mot reglerna. På vissa sajter, här på iFokus, är skrivförbuden per automatik på livstid, andra sajter har en fast "prövotid" på någon vecka osv.
"Jag tycker Carola/Paparatzi är en frisk fläkt som inte är rädd att stå för vad hon tycker. Jag beundrar henne och hennes entusiasm för orättsvisor. Tänk om fler var så engagerad som hon"
Tänk att jag håller med dig om att hon är en frisk fläkt och det har ofta roat mig mkt att läsa hennes trådar. Och ja, hennes energi och entusiasm avundas jag henne! Jag önskar att jag orkade uppbringa hälften av den, åtminstone två dagar i veckan. Men hon är inte (och ingen annan heller) avstängd för att någon av oss anser att hon är en dålig människa/person, så det är inte riktigt relevant. Reglerna gäller för alla, oavsett hur de är som personer.
/Cattis

Yttrandefrihet omfattar rätten att yttra och föra fram åsikter utan censur, begränsning eller bestraffning. Yttrandefrihet anses vara en grundförutsättning för ett demokratiskt samhälle.
Det finns dock begränsningar för yttrandefriheten, man får inte i vårt land framföra rasistiska åsikter offentligt mot grupp. Men annars får man kalla folk för "#¤56*#" utan att staten ingriper.
Att någon fått livstid i en demokratisk stat för olämpligt och dumt prat har jag aldrig hört talas om utan domen är begränsad och klart uttalad.
Mellan individer: Förolämpning enligt brottsbalken är en gärning om den består i att någon smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende, detta regleras i brottsbalken och straff utdöms av domstol. Även detta är tidsbegränsat och efter avtjänat straff är man fri.

Nu är det ju inte det de handlar om utan reklam för hingstar så jag tycker vi återgår till det och låter det andra vara eller pm:a sajtvärdarna..
# 41 … fast denna sida är ju inte "staten" och kan inte jämföras med staten ;-)
Jag tror dessutom (om jag inte är ute och cyklar) att dessa typer av sidor med medlemsskap är att betrakta som slutna sällskap. Det betyder inte att man får bryta mot lagen (t.ex. med nämnda rasistiska påhopp etc) men man kan ha "hårdare"/annorlunda regler än de som staten har att hålla sig efter… bara de är tydligt definierade.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#38 Du skriver att skrivförbud inte har någon fast tidsgräns utan beslutas från fall till fall. Om detta är en regel så har ni inte följt era egna regler då Paparatzi inte har fått besked om hur länge hon är avstängd. Jag skulle inte skrivit detta här om ni tagit det privat med henne som du skriver men det har ni som jag fått uppgift om inte.

Om intresse finns kan jag göra en samlingssida för alla EU-godkända hingstar.
Har ingen själv men tycker även jag att det vore kul att kunna hitta dem någon stans. PMa mig gärna
#41 - yttrandefrihet är en sak och det är ingen här som har hindrat någon att yttra sig.
Det man måste komma ihåg är att yttrandefrihet inte på något sätt medför publiceringsskyldighet. Det finns ingen tidning som publicerar allt sok skickas in till den och inget internetforum som låter allt som skrivs stå kvar.
Detta ör ett privat forum och Cattis är Sajtvärd med fullständiga rättigheter att censurera precis hur mycket hon vill - en rättighet som hon sköter väldigt snyggt då det mesta faktiskt får ventileras här, så läng man håller sig inom lagens ramar, sajtens Skrivregler och allmän netikett.

Antar att du inte menade mig men jag tänkte alltså göra en hemsida i så fall med en lista över dessa hingstar. Utanför forumet så klart 

# 47 Vore jättebra!
Gör du den själv så borde du väl få lägga in det som en artikel sedan här på forumet?

Det tror iofs. jag också att dom skulle……men det jag menar är att några garantier har man ju inte, och några av hingstarna jag räknat upp fanns ju i England, jag vet inte vad dom hade för meriter där……..
OT…….
Jag tror det är viktigt att detta ämne diskuteras, och givetvis så ska man inte försöka "tvinga" på någon sina åsikter…men ändå viktigt att få diskutera …på ett vänligt och bra sätt.

#28 Ta t ex Estel v Bunswaard, han är ett strålande exempel.
Åtta stycken 1a premier och vad fick han i Sverige? 36 poäng första gången och 38 poäng andra gången.
Hans stam är helt outstanding och man kan ju tycka att det skulle tas lite hänsyn till både den och det faktum att han hade massor av 1a premier. Men icke 

Det är det jag menar…höga meriter i utlandet= inga garantier att få guld i Sverige….vet du vad Mustang hade för premie i Holland??
Sen är det väl lite samma sak åt andra hållet också….visst var det så att Jolly Roger of Marshwood, (en av Sveriges bästa förärvare.)
inte fick så värst högt betyg på premiering i Holland??
Men lika bra förärvare är han ju ändå
#51 Mustang har 1:a premie, vet inte vad han fick för exteriörpoäng i Sverige men var inte anledningen till att han inte godkändes att han kasserades veterinärt?

#52 Jo det var veterinärt.
/Cattis

Mustang hade en differens på sina testiklar pga av sin ålder. Dock var han i Holland helt veterinärt utan anmärkning.
Det händer väl rätt ofta att testiklarna förändras med åldern.
#53 Vet du vad han fick för exteriörpoäng?