Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1533 ggr
PP
0

Diskriminering av små hästar?

Nja, så långt ska man väl inte dra det kanske. Men just nu är jag sur. Skrikandes

Åkte till min lokala "Granngård" för att köpa välbehövliga (eh) vintertäcken till mina små valacker efter att ha läst erbjudande om 100 kr rabatt i reklambladet. Men inte fanns det några små täcken fastän det utlovades i reklamen.

Inte kunde de heller vara så pass schyssta att de gav rabatt på de befintliga små täckena från förra året (samma pris men annat märke)…

Sk*tgrannar! Från och med nu kommer jag ringa och fråga om de har det de gör reklam för innan jag åker de dryga 6 milen det blir t o r.

I-landsproblem? Hm. Cool

ThiffannyJ
0

Om de gör reklam för en vara, så är det väl skyldiga att erbjuda en likvädig vara till samma pris om varan inte finns som utlovad?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Linnah
0

Det där ska du kunna angripa enligt marknadsföringslagen.

AnnicaL
0

Dåligt!

Tycker att det är tråkigt att det dessutaom bara brukar finnas ett regntäcke, ett fleacetäcke osv. i små storlekar… Och många bra lösningar saknas ofta oxå!

Mmia
0

#0 Jag fick också ett sånt erbjudande idag men läste att om dom inte har hemma så skulle man kunna beställa hem.

Frågade du på det, och isåfall vad fick du för svar ?

Elshira
0

Nix det är inget fuffens och inget olagligt! För läser du det där otoligt finstilta i deras reklamblad (ja jag såg det tom i det senaste nummret) så står det "Med reservationer för ev. slutförsäljningar"

Dår kan de inte åka dit…

Hakuna matata!

Ahnna
0

Små hästar är väl alltid diskriminerade? Obestämd Det som sägs vara "mini" är i princip alltid hyfsat lagom för en standard, och träns, grimmor, täcken, benskydd och dylikt som annonseras som "shetlandsstorlek" passar bättre på B-ponnyer eller till och med C-ponnyer!

Ännu värre att affären som annonserar om en vara inte har den i lager eller är villiga att ta hem den! Det behöver ju inte vara butikens fel, förvisso, det händer ju att centrallagret skickar ut för lite varor, men är det kampanj så är det och då ska butiken som annonserar kunna erbjuda det som det är rabatt på. Men min erfarenhet av Granngården är att de gärna tar emot beställningar och lovar att ringa när varorna kommer, men sen hör man inte ett ljud ifrån dem… Skrikandes

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Elshira
0

Jag har bara haft bra erfaranheter från våran granngården :)

Och ni med shettisar ska inte klaga! Jag har Welsh Mountains och till dem så är ponny grimmor för stora och shetlandsgrimmorna är för små i nosen och för stora under käken - samma med träns.

Jag måste alltså köpa 2 upsättningar träns i princip varje gång jag behöver nytt träns…

Täcken - Ja de har normalt ca 105 till 115 cm. Men köper man ett 115 cm så ser de ut som riddar hästar och de är på tok för stora i bogen. Hittar man mindre täcken så är de oftast för tighta i halsen. Måste vara "speciella" ponny täcken för att de ska passa.

Och sedan så är den övriga Shetland/Ponny utrustningen så som benskydd antingen drunkningsolycka eller tvångströja!

Hakuna matata!

AnnicaL
0

Det kanske är så att tillverkare borde gå ut och kika och mäta lite på våra hästar så dom får en bättre uppfattning om verkligheten…! ObestämdGlad

#7 Får oxå köpa 2 träns, för att nosgrimman är för liten i shetlandstorlek… Man kanske ska sammarbeta, shettis och welsh inbitna!Flört

sonja
0

Det står ofta i bladen här (Höör/Hörby/Eslöv) både Granngården och CityGross att täckena är från strl 85, men i affären börjar de sällan på under 115. De tar helt enkelt inte hem de minsta. Trist, men tur för mig som borde sluta samla på täcken. *bara tittar lite*

Ahnna
0

#7 Tro mig, det är exakt samma sak för oss med shetland! Ingenting passar, man får sy om och klippa och klistra nästan varje gång man har köpt nåt nytt och hälften av gångerna blir det ändå inte bra. Jag vet inte hur många grejer jag har köpt till shettisarna genom åren som jag har fått lämna tillbaka, för att de inte passade det allra minsta och en total "remake" inte hade hjälpt…

Det finns en anledning till att hälften av mina träns är såna som jag har sytt själv, eller delvis. Har man tur så kan nackstycke och sidostycken fungera, men nosgrimma och pannband är på tok för små. Obestämd

www.stuteriprecious.se

Sherlock
0

#10 Förstår dig precis. Jag har en "Liten" 88cm Shetland är för stort, mini för litet. Köper jag mini får jag byta ut pannband och nosrem.

Samma med täcken. Jag köper 85 och ändrar halsen, men då blir dert snudd på för kort. Fleecetäcken syr jag själv. Det är lätt o roligt.

Men - det säljs mer varor nu till shetland än förra året berättades i min lokala ridsportbutik. Ju större efterfrågan, ju snabbare tar butikerna in varor i shettisstorlek. Så fråga på och tjata i butikerna!

Djurgårdens Ridsport utanför Eslöv har alltid shetlandsstorlek på täcken. Dock endast ner till 85cm. Blir väl för stort för mini?

Ahnna
0

#11 Det beror nog på minin om 85 cm funkar, men när jag mätte ministoet jag lånade förut så var hennes rygg cirka 80 cm. (Eller rättare sagt, ett täcke med bra passform skulle behöva vara 80 cm.) Men framförallt var det höjden som gjorde den stora skillnaden; täcken i storlek 85 är ofta ungefär 70 cm höga, men stoet jag mätte skulle behövt ha 45 cm högt framme vid bogen och 55 cm högt i bak. Så små täcken är det sällan man hittar. Obestämd

www.stuteriprecious.se