Örter till häst
Hej hej
Fick en broschyr om olika örter som är bra att ge till hästar i förebyggande syfte. Har alltid varit lite skeptiskt till sånt men nu när min shettis har åkt på fång så kanske jag är villig att ändra uppfattning. Men jag är fortfarande lite motvillig. Anledningen till att jag är motvillig är att jag inte vill hålla på och ge onödiga saker då jag vill hålla en sån ren foderstat som möjligt. Så ni som använder sådant kommentera gärna för och nackdelar.
Mvh Carro
Eftersom man kan misstänka att vissa örter kan ge fång så skulle jag inte exprimentera med ett sådant preparat. Tycker du har en sund inställning med så ren foderstat som möjligt, håll fast vid det.
Veritas odium paretFörvånad
Personligen har jag aldrig gett det i frångsyfte men har haft lite olika saker några enstaka gånger.
Dock vet jag att grannen med travare har en "örtdoktor" som jag inte kommer på namnet på… Men han är utbildad veterinär av något slag samt håller på med örtmedeciner etc. Han är alltid fullbokad och enligt min goda vän och granne har deras hästar (de har behandlat i.af över 10 st hos honom) fått märkbara resultat vid t.ex hosta, korsförlamningar, exem mm. mm.
han jobbar även främst med travare och han är defenitivt känd innom den "världen".
Vanliga medeciner och mineraler är ju oftast tagna från något naturligt och i många fall är det väll lite som att antingen äta grönsaker eller ta vitamintabletter kan jag i.af tycka =) Det är det naturliga och det bästa rent behandlingsmässigt^^
Visst kan man köpa lite olika oljor som innehåller vitaminer osv - men som vissa örter kan göra mer skada än nytta i vissa fall så gå till någon som håller på med det för råd!
Hakuna matata!
Jag har gett min fånghäst örter och det upplevde jag att det fungerade bra. Det var en blandning mellan bovete och romersk kamomill som verkar lite inflamationsdämpande.
Det går att få bra information på www.hippok9.se (eller om det var .nu) Leta gärna efter Hilton Herbs sida också.
Finns flera örtblandningar speciellt framtagna för bättre hovkvalite (cirkulation/fång etc). Vi ger t.ex. hoofix. till ALLA våra hästar istället för "vanliga" mineraler.
Fördelen med örter är att de inte kan "överdoseras" på samma sätt som syntetiska mediciner.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
Självklart kan man överdosera örter precis lika enkelt som syntetiska preparat.

Under den tid Fenylbutazon var förbjudet gav jag min fånghäst Djävulsklo. Alla ersättningsprep. för buttan var verkningslösa, åtminstone på min häst, sådant kan faktiskt vara individuellt. Djävulsklo, däremot, gav honom den lindring han behövde.
Båda mina islänningar har fått fång i samband med en ehrlichia-infektion och vad jag lade märke till med båda var att de letade efter speciella växter. Snärjmåra, nässlor, maskrosor och hagtorn. När jag letade i litteraturen fann jag att dessa växter ansågs vara cirkulationsbefrämjande och lämpliga att ge vid fång. Även nypon ska vara bra då de innehåller rutin som stärker kapillärerna i kötthoven. Mina hästar äter gärna nypon då hagen är full av rosenbuskar. Uppgifterna ovan kommer från "hästägarens örtabok" av Hilary Page Self.

En vän till mig gav också Djävulsklo till sin fånghäst, vilket funkade kanonbra. Men när hon betäcktes och inte längre fick örterna (sägs kunna vara farligt för dräktiga ston), så fick hon ett fånganfall som var så illa att hon avlivades.
En annan jag känner gav sin eksemponny Djävulsklo och alla problem försvann ganska snabbt. Försvann o försvann, slutar ponnyn äta det kanske eksemet blossar upp direkt igen?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
# 5 Det jag skrev var att "de inte kan överdoseras på samma sätt som syntetiska mediciner" Med synteiska mediciner kan ett milligram hit eller dit vara direkt avgörande för effekten, medan man oftast inte kan se någon direkt skillnad på en häst om du ger den en matsked eller en deciliter nypon! Det är väl en väsentlig skillnad?
Om man vidare jämför syntetiska mediciner med örter, kan t.ex. nämnas att magnescyl/treo etc är en "utveckling" av det effektiva ämnet i älggräs. Skillnaden är att du kan få magsår av magnecyl/treo men inte av dess naturliga "släkting" älggräset.
Sedan säger det väl sig självt att INGET är bra i för stora mängder… det skulle inte falla mig in att fodra en häst (tvinga i den) 10kg älggräs om dagen ;-)
Så finns det ju även direkt giftiga örter/växter, samt de som har sådana effekter att de bör användas med försiktighet. Djävulsklo t.ex. har (på undersökningar av människor) visat på livmodersammandragande effekter. Därför manar man (helt korrekt) till försiktighet vid användande till dräktiga ston.
Jag vet inte vad som skulle hända om ett sto är "van" vid djävulsklo och fortsätter äta denna under dräktigheten. Det finns nog ingen som är villig att chansa/prova. Men kanske är det så att det skulle fungera, och att den ev. "farliga" sammandragande effekten endast uppstår om man hastigt påbörjar en medicinering med djävulsklo under pågående dräktighet. Här saknas adekvat forskning - som skulle vara mycket intressant då många har haft positiva erfarenheter av djävulsklo vid fång, men också vid olika ledgångsproblem/smärtor.
# 7 Vad tråkigt med stoet!
Ytterligare en fördel med örter är att de kan ges under många år (se t.ex. på älggräset) utan de negativa bieffekter som oftast uppnås vid behandling med samma syntetiska motsvarighet.
Det finns också de som menar att dagens hästar går på bete/i hagar med för örtfattiga faunor. Vissa foderproducenter har börjat uppmärksamma detta och lägger till olika grässlag/örter i sina fodermixar. Här är ytterligare en skillnad… en varierad kost med många typer av örter anses generellt som bra för hästen - en motsvarande variation av syntetisk medicin är det väl ingen som går och funderar på? ;-)
Må väl,
Maria

#8 Kunde inte sagt det bättre själv, har gått och funderat på hur jag skulle formulera ett liknande inlägg men nu behöver jag ju inte det. Tack!
Jag är lika mycket emot att man iblindo mixtrar med syntetiska preparat som med örter.
Att syntetiska preparat har sitt ursprung i örter är för mig ingen nyhet. Har läst en hel del medicinsk litteratur genom åren.
Har även fördjupat mig en del i olika vallfröblandningar liksom olika markers innehåll då det gäller naturbeten och dess för och nackdelar för de betande djuren (mina ponnyer).
Det som jag kan känna som stötande är att de saluförs hur mycket "ört"blandningar som helst som osäkra hästägare inte vågar låta bli att köpa. Problemet är de kan få tråkiga konsekvenser om man hamnar snett. Visst finns en problematik med allt som marknadsförs såsom varande oundbärligt för din häst om du inte har fömågan att kritiskt granska de du erbjuds.
jag ger min häst örter som ska förebygga fång.. ringde till hippok9 och dom är väldigt kunniga och svarar på frågor och hjälper till att ta fram det som passar jusst min häst.
jag resonerar lite såhär
hästar i villt tillstånd letar helt enkelt reda på det som dom behöver föratt må bra. våra hästar i fångenskap kan bara äta det som vi stoppar i dom! altså måste vi hitta alla rötter och örter och så vidare som en vild häst äter.. så även våra hästar får i sig dom ämnena..
örter är lixom naturligt.. och för mig känns det naturligt att ge mina hästar naturlig föda…
min fånghäst har varit symptomfri sedan han började få örterna och alla andra som får HOVFIXet har förbättrat sin hovkvalite.
man får nog känna efter vad som känns bäst och naturligast för en själv.. det finns nog lika många åsikter om hästskötsel som det finns hästmänniskor =)

#10 Det gäller väl lika mycket alla foderblandningar/fodertillskott som man erbjuds att köpa sin häst. Hur många hästägare vet verkligen vad ens häst behöver? Man ger ett mineralfoder på måfå utan att egentligen veta vilka mineraler som verkligen fattas hästen och därmed kan man rubba hästen mineralbalans. Man köper diverse elektrolytlösningar att ge sin svettande häst, man köper pellets med eller utan havre för att det sägs vara bra. Nästa dag är det musli som gäller. Det är bara att konstatera ; Osäkra hästägare som vill sin hästs bästa är en god inkomstkälla för diverse företag och inte bara de som sysslar med örter.
Saxat från inlägg 10
"Visst finns en problematik med allt som marknadsförs såsom varande oundbärligt för din häst om du inte har fömågan att kritiskt granska de du erbjuds."
Jag har bara goda erfarenheter av örtpreparat till hästar. För några år sedan fick min hosta och min veterinär(som är utbildad utomlands, tyckte att jag skulle prova örter , istället för att använda kortison. Det kom till att ta längre tid, men hostan hade större chans att försvinna för gått…och faktiskt den kom aldrig tillbaka. Jag säjer inte att man ska byta ut eller inte konsultera vet, men det finns fall tex vår fjording, som hade urusel hovkvalite, när vi köpte honom. Hovslagarn fick slita sitt hår varje gång han skulle skos( han blev nästa flintis
) Men så fick jag ett tips av en bekant som säljer örter från bla Dodson& Horrell…det är en blandning av nypon och alger och efter ca 6 veckor kom hovis igen och han undrade vad som hänt …Emil hade fått ett BETYDLIGT bättre horn !! Min ena shettis äter tex gärna snärjmåra i perioder( som är renande för levern) Jag är själv en väldigt kritisk person , men fick ge med mej när jag blev så dålig att dom ville sätta "påse på magen" på mej ….kul! Men en kompis drog med mej till en homopat i Malmö, och för att göra en lång historia kort, så blev jag bra med hennes behandling…så man ska ha ett "öppet sinne" och ett "krititiskt öga"!
# 14 Snor nog uttrycket "kritiskt öga men öppet sinne" av dig :-) den formuleringen var bra!
Må väl,
Maria
Använder själv örtpreparat i den mån hästarna verkligen vill äta det. Vill de inte äta anser jag inte att de har behov av dem.
Jag menar att jag använder dem vid t.ex fång eller hosta osv.
Djävulsklo är ett enligt mig ett mycket bra preparat vid fång.
Däremot förstår jag inte varför man använder det på en exemhäst. Och jag förstår inte varför man fortsätter använda det kontinuerligt.
nä djävulsklon är ju smärtlindrande.. ? det ger jag bara om hästen har ont (tex om den har fång)
men han har ju inte fått fång sen jag började med örter då han får en annan sort kontinuerligt som ska främja matsmältningen.. innehåller bland annat nässla och ska då förebygga fång.
och som sagt.. min har iallafall inte haft nåt mer sedan den börjat få dessa örter. =)

#16 Djävulsklo anses (har läst någonstans minns ej var, att detta skulle vara vetenskapligt bevisat) även vara antiinflammatoriskt, alltså ha liknande effekt som kortison, därav användandet vid eksem.