Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 980 ggr
jullan
0

Bedömmning på vinteutställning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har en liten fundering när det gäller vinterutställningar. Om jag duchar min kille skulle han se ut som en vandrande pälstuss! Han har såååå mycket vinterpäls! Är det inte svårt för dommarna att se hur hästen verkligen ser ut extriört sett med all päls!? Mitt sto fick en gång på sommaren att hon var ngt finbent o på vintern att hon var ngt grovbent. Hm….

Bara en liten fundering.

På bilden ser han bara fö rolig ut! hahaha!

Pheobe
0

Inte bada på vintern… den får vara virvlig =)

VeronicaP
0

Jullan inte var det så farlig päls på den bilden , vi badar inte heller på vintern , fast ska man räkna detta som vinter Flört

Men har jag en skäck så nog försöker jag tvätta rent den lite , men då använder jag torrschampo och en svans kan man ju alltid tvätta…

Angel
0

JO, det blir svårare för domaren med all päls. Man får väl ta det för vad det är, lite utflykt sådär "offseason" och träffa lite folk!

Själva bedömningen skiljer sig troligen ngt.

Cattis
0

Jag tycker nog att domarna dömer bra även på vinterutställningarna. De kan se "igenom" all päls. I stort sett.

Hingstpremieringarna i Holland tex, är ju alltid mitt i värsta pälsperioden, och det har alltid funkat bra och de ser ändå hur hästen är byggd.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

jullan
0

Okej. Ja det är klart. Men jag tänkte på detta med tvättning. Har ju också en skäck. Och hon kan vara fruktansvärt lortig Generad. Funkar torrschampot bra? Det kliar inte i pälsen då? Köper du det på hööks? Någon som provat sisalduk?

/Frågvise

VeronicaP
0

Torrschampo funkar rätt bra faktiskt

Tyfon
0

varför inte tvätta en häst på vintern så länge dem får täcke å stå box tills dem är torra så är inte det några problem jag duchar mina shettistar på vintern

Annette
0

Det beror väl vad man har för förutsättningar för att tvätta. Jag vill inte gärna stå och duscha hästar i trädgården vintertid.

VeronicaP
0

Beror ju på om hästarna går täckade på vintern eller ej, och som Anette skriver förusättningarna med. När vi sätter tex i gång våra ponnyer lite mer senare så spolar jag också av dem inne på banan använder då linement schampo som inte spolas av , sen får de ha täcke på sig ute om det är kallt..

Men har man hästarna på lösdrift utan täcke så är det ju inte så smart att tvätta bort det naturliga fettet i deras pälsar..

kacka
0

Det tar väldigt lång tid för en långhårig häst att torka. Jag har tvättat häst någon gång på vintern men då har det tagit nästan 3 dygn för den att torka… Så det beror ju också hur varmt den har det under tiden den ska torka och vad den blir "utsatt" för temperatur, torrhet osv.

VeronicaP
0

Fast ska man tvätta häst på vintern ska man göra det ca 2 dagar innan utställning för då blir pälsen bäst, mina har inte tagit så lång tid att torka , har man bra täcken och bytar de ofta så torkar de faktsikt snabbt, jag använder ofta flece eller ylla täcken kanon till att suga väck vätan , men som sagt man får byta täcken ofta då..

Sarali
0

Får dom va rakade ?????Fundersam

Annette
0

#12. Här är en artikel som handlar om utställningar.

Utställningsdags

VeronicaP
0

De får vara rakade om man kan bevisa att de tävlar eller tränar …

Sarali
0

jaha det blir ju lätt….Fundersam

kacka
0

Får luggen vara klippt? Hur hanteras en häst om den har klippt lugg???? Får den inte visas eller får den "bara" dåliga poäng?

Frida-E
0

#16 Det har jag också funderat på, likadant om tex hela hästen klipptes långt innan man ens funderat på att anmäla den till en utställning. Får man då ens anmäla den och vad händer om man kommer dit med ex en klippt häst utan att man har något intyg på att den tävlat/tränas, blir den diskad då?

VeronicaP
0

Amen vet klipper en pannlugg på sin shettis och nä luggen får inte vara klippt så tolkar jag det….

#17 det är ett kast man få stå , man kan ju alltid ringa de som arrangerar utställningen och kolla med dem innan man anmäler.

PP
0

Hm, jag tror att det är upp till domaren hur den vill bedöma en ponny som är rakad alternativt klippt i manen. Det kan ju finnas en anledning till att manen klippts (t ex har ju åtminstone en travhingst visats och godkänts på avelsvärdering med "varmblodsklippning" bakom öronen).

Om man använder sin ponny vintertid kan det ju vara befogat att raka den för att den ska slippa ödsla energi på att torka - det är klart att man kan resonera som så att man då får låta bli att visa på vinterutställning. Personligen tycker jag det är trist att vara så stelbent. Om ägaren ändå vill visa sin ponny och är medveten om att det kan bli nerdrag på poängen, tycker jag att det är upp till ägaren att ta ett beslut. Jag menar, det känns ju jättemärkligt om vi ska tala om för alla med bruksponnyer att de inte är välkomna på utställning..! Snacka om att späda på myten om att shetlandsponnyn inte är annat än en utställningsponny…

#17 I propositionen står "Endast tävlande ponnyer (ska verifieras) får rakas för sitt välbefinnande. Vid överträdelse …. kommer ponnyn att bedömas men ej rangeras." På vilket sätt det ska verifieras vet jag dock ej - kanske någon annan har kläm på det?

cinna
0

I feb-06 var jag och ställde ut "Mina". Nyss hemkommen från förra ägaren med helklippt kropp och snaggad pannlugg. Vi blev både bedömda och rangerade. Domaren sa inte ett ord om hennes "frisyr", så med den domaren var det tydligen OK

VeronicaP
0

Jag veriferade min när hon var klippt med resultaten från SPTF , det är lätt att se där när de tävlade och sådant ,sen kan de oftast maila eller faxa ett intyg.

Men visst är det fulare med en häst som är klippt , det tycker jag i allfall även om jag klipper mina tidigt på hösten , en klippt häst är ju inte lika fin , ser ju  ut som en pudel om man inte har iof klippt allt på den ben, huvud osv..

Mina är inte klippta nu då all päls växt ut igen och vi rider och tränar våra nu igen , de blir svetta men med bra täcken så hinner de torka och sen kan de ha täcke på sig ute om de fortfarande skulle vara lite svetta.

kacka
0

Jag vet en som klippt luggen på sitt sto ÖVER ögonen… Jag tycker inte det är rastypiskt så jag fuunderade på om hästen KAN visas eller om den i huvudtaget inte får visas…

cinna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bild på frisyren "Mina" hade när hon visades på ovan nämnda utställning…

Är ägaren osäker är det väl bara att ringa utställningsansvarig eller varför inte domaren själv???