Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1082 ggr
Emmy_O
0

Flugägg eller??

Har som vit/gula små saker i pälsen som sitter fast på olika ställen?

Vad är det?

Är det farligt?

Ahnna
0

Det låter som styngflugeägg. Avmaska i så fall med t.ex. Noromectin efter första frosten, för att eliminera risken att det kommer fler ägg i pälsen efter avmaskningen. (Efter frosten kommer det inga fler.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Teddy]
0

Eftersom styngflugans larver lägger sig i dvala efter att gräset blivit näringsfattigt, ungefär när första frosten kommer, är det ganska meningslöst att avmaska sent. Förr var stora "avmaskningsdagen" kring Lucia, men den avmaskningen är i stort sett meningslös.

Emmy_O
0

Asså dom är jätte små. syns knappt utan man lär titta på nära håll för att se dom.

Ska jag avmaska eller inte?

Ahnna
0

#2 Så sent är onödigt, ja. Men avmaskar man i samband med första frosten, det vill säga i september/oktober/november lite beroende på var man bor, så har det en annan effekt.

www.stuteriprecious.se

Emmy_O
0

ok, Vi bor i Dalarna.

Hörde nu av förra fodervärden. hämta shettisen i lör.

Att han har inte blivit avmaskad nu efter sommaren.

Kanske bäst att ringa vet?

Ahnna
0

#5 Du bör kanske göra ett träckprov för att kolla efter andra masksorter, eftersom hästen inte är avmaskad på ett tag? Styngflugelarver syns i regel inte på proven, men eftersom du ser ägg i pälsen så vet du ju att hästen troligen har fått i sig några och då bör du avmaska med ett ivermectinpreparat innan vintern, även om träckprovet ser bra ut.

När du har resultatet från träckprovet kan du antingen ringa din veterinär och få ett recept på avmaskningsmedel eller kontakta någon annan som är bra på maskar och avmaskning, till exempel Madick här på iFokus. Skicka ett PM till henne! Glad

www.stuteriprecious.se

Emmy_O
0

Tack så jätte mkt för hjälpen.

Ahnna
0

#6 Bara för att förtydliga; veterinären är den enda som kan skriva ut avmaskningsmedel, men om du pratar med t.ex. Madick så kan hon ge dig tips på vad du ska be om för preparat. Det är ju inte alltid som veterinärerna vet vilka preparat som hjälper mot vilken sorts mask. Flört

www.stuteriprecious.se

polgara
0

Det är bara Ivermectin preparat som tar styngflugan, så har hästen flugägg i pälsen är det bara att ringa veterinären om ett recept. Där behövs inget träckprov för styngflugeäggen syns inte i det ändå, eftersom de sitter utanpå hsten o inte inuti.

Ahnna
0

#9 Nej, men som sagt, hästen är ju inte avmaskad på ett tag så därför kan det kanske vara bra att ta ett prov ändå för att se om det har dykt upp nåt annat, det var så jag menade. Glad

www.stuteriprecious.se

exitingsvillemo
0

dessa äckliga styngflugeägg, förra året var första gången jag nånsin sett sådana på mina hästar och i år har dom också.

Mina ska maskas med ivermectin av ngn sort.

Tror det är Ivomec jag har på recept.

[Teddy]
0

Här i trakten har jag inte sett ett styngflugeägg på säkert 15 år. Bra avmaskningsmedel!!

Till TS kan jag säga att om det sitter pyttesmå saker lite här och där är det nog inte styngflugeägg. Dom sitter som vita/gula prickar på ffa hästens framben, sällan någon annanstans. man behöver inte dela på håret eller så, dom syns bra med blotta ögat.

Ahnna
0

#12 För nåt år sen hade jag två hästar här, som hade varit på ett annat ställe i landet över sommaren, som hade styngflugeägg i hela pälsen i princip. Jag tror att det beror lite på hur stort beståndet av flugor är där hästarna är, samt hur högt gräset är och sådär.

Det här är första gången jag har sett spår av styngflugor såhär nära hemmet, cirka en mil ifrån. Lyckligtvis har de inte hittat till mina ordinarie beten än!

www.stuteriprecious.se

runas
0

Det bästa är att ta bort dom med ex en ryktsten INNAN de kläcks o hästen slickar i sig larverna.

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Emmy_O
0

Ok tack för tipset.