Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 492 ggr
[piraten90]
0

kostar per månad?

Pappa ville jag skulle räkna ut hur mkt(ungefär) det kostar per månad för en mini shettis. 

Kan nån hjälpa mig med det?

Stallplatsen kostar 600kr (kallhya), försäkring 108kr/mån Hur mkt ska jag räkna att fodret kostar?

Hästsen är en mini shettis

steffy
0

0# det bross ju på strö,kraftfoder?,hö,hösilgage. Glad

Pheobe
0

det var en väldigt dyr försäkring. Ett sto jag har som jag har i 17000 liv och 100.000 vet vård betalar jag 88kr per månad. det är den dyraste jag har. Den billigaste är på 50kr/mån

Räkna 1/5 höbal om dagen och 1 halmbal så är det högt räknat för en mini. Hö 10kr och halm 5 kr om dagen. Det blir ju vintertid 450kr/mån i foder och strö. Sen tillkommer kraftfoder. Räkna i snitt 500kr/mån med foder/strö. Bra ligga lite över. Sen tillkommer veterinär och hovslagare. Räkna 100kr på hovslagare per månad så ligger du före.

I runda slängar skulle jag säga för en ponny 1300-1500kr / mån kostar den. inkl stallplatsen då

cinna
0

Dessutom är det bra att ha en ekonomisk buffert på ca 3000 som bara ligger och väntar på ett konto om något oförutsett händer. Och det händer, jag lovar…

Ahnna
0

#2 Hur stor del av en höbal som går åt beror väl på hur stor balen är? Och vad höet innehåller kontra hästens behov. Flört

Vad hö och foder kostar är väldigt individuellt, men som redan sagts så är det bra att vara lite före i beräkningarna.

Min havre köpte jag för 1 kr/kg, och nu äter mina två shettisar havre för cirka 2 kronor per månad! Men skulle jag köpa havre ifrån den lokala lanthandeln så skulle det kosta cirka 8 kronor per månad istället, men det är inte heller någon jättekostnad.

Hösilaget jag har i år kostade strax under 3 kronor/kilo, vilket är ganska dyrt, men eftersom året var som det var med många förlorade skördar så fick jag ta det eller inget hösilage alls. Mina shettisar äter 5 kilo var/dag och det kostar alltså strax under 30 kronor/dag. (DYRT!) Men det är två normalstora shettisar, så en mini kostar troligen mindre än hälften per dag.

Betfor äter mina för cirka 10 kronor/månad.

Sen äter den ena shettisen 2 dl kornkross per dag, men det är en så liten kostnad så det har jag inte ens räknat ut. Köper en säck med 30 kg kornkross för 81 kronor.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pheobe
0

#4 utgår ifrån höbal som väger ca 12 kg vilket är rätt normalt. En halv sådan är 6 kg och det är väldigt i överkant för en mini. Måste räkna högt tycker jag. Allt kan hända.Mina hästar äter mellan 5-10 kg ensilage per dag. Räknar lite spill också. Det kostar mellan 15-20 kr per häst och dag.