Proteinbrist eller inte?
Kan man veta om hästen har protienbrist eller om de bara är fett ? hur avgör man detta?
En häst med proteinbrist brukar bli vass över ryggraden och tunn över hals och rumpa plus att de ofta blir väldigt bukiga och inte sällan tunna över revbenen.

Om du söker på proteinbrist så kommer det upp några inlägg om det samma. 
Är det ingen som har ngn bild på en shettis med proteinbrist som de gett proteiner så man kan se en före och efter bild?
Är det ngn som vet ngt bra foder att ge vid proteinbrist? Jag köpte krafft och det gjorde skillnad på ngn vecka
Hittade inga bilder på shettis men andra hästar.
#3 - foder vid proteinbrist ska innehålla hög andel proteiner. Lusern är ett bra sådant foder, där det dessutom är proteiner från grovfoder (som är "snällare" mot hästens mage och ofarligt att överdosera).
Vill du använda Kraffts produkter så finns Groov 125 till måttligt underskott, sen finns högproteinfodret Pluss Grön och procteinkoncentratet som heter just Protein.
Det finns liknande foder hos de flesta fodertillverkarna, men mitt förstaval är alltid lusern.
Det som händer vid proteinbrist är ju att hästens muskelmassa minskar. Omusklade hästar beror sällan på att de är otränade, utan oftast på just proteinbrist. Med tillräckligt mycket proteiner i foderstaten fyller man på hästens muskelvolym, det träningen gör är att ge musklerna styrka och uthållighet.

Lånar dessa bilder som finns på Bukefalos.

Samma häst 10-11 månader senare.

nu har jag en heeelt annan fråga… jag ber om ursäkt för avbrottet i tråden..
jag ska för första gången klippa min shettis… så som hästen ovan är klippt är presis så som min svettas väldigt så det är väl så ungefär som jag kommer att klippa.
nu till frågan:
kommer hon att frysa i vinter med den klippningen? behöver man nåt täcke eller kan hon gå ute utan att frysa sådär?
klipp inte riktigt så högt upp - då har du yllekoftan kvar på ryggen (där ett ev täcke ligger) och hon kommer sannolikt inte frysa.
Jag tycker min shettis håller musklerna fint men hon har blivit så bukig man ser ej revbenen men man känner dom. Jag ger henne lusern o kraft då hon tränas, tyckte ett tag att hon började tappa över ryggen o började då ge lusern o tycker redan att de blivit bättre.
Här är en bild på min shettis för några månader sedan men nu har hon fått rejäl hängmage, men håller sig fin över rygg o rumpa.
De jag undrar lite är om jag ger lusern o de kanske inte är proteinbrist kan de sätta sig på hängmagen ännu mer då?
#11 - hängmagen består av det foder som finns i tarmarna för stunden och den blir mer framträdande om hästen har proteinbrist eftersom det givetvis även påverkar bukmuskulaturen. Precis som på människor ger vältränade bukmuskler an plattare mage.
Och konkret svar på din fråga är att lusern "i onödan" inte kommer ge mer hängmage, såvida du inte vräker i henne massor och hon blir jättefet i övrigt också.
#12 okej men hänger inte med riktigt "hängmagen består av de foder som finns i tarmarna för stunden"???
#13 - bukomfånget har oftast inte så mycket med hullet att göra. utan mest med hur mycket foder som är under bearbetning i tarmsystemet och hur bra bukmuskulatur hästen har för att hålla tarmarna på plats.

#5 Kommer Pluss Grön också från krafft eller? kan man hitta det på granngården eller?
Det är en Krafftprodukt, ja.
#5 jag har testat krafft 125 och ska byta till lusern tänkte jag… Lusern kan man väl även ge fölen?
# 4 Jätteintressant sida… men om våra shettisar ser ut som de i "perfekt hull" på nämnd sida skulle nog shettissverige anse att de är på tok för tunna :-)
Vår hingst är i kanonform om man bedömer honom som vilken ponny/häst som helst, men för att vara shettis är han tunn. Så han får Lusern stråmix (rent grovfoderpreparat från Granngården) och så ska vi snart börja tömköra/köra in för att muskla honom.
Vårt sto som är dräktigt (peppar peppar) får samma stödutfodring. Hon börjar bli väl rund nu, men eftersom jag förstått att hon är typen som faller ur snabbt i samband med fölning ser jag hellre att hon har några extra kilo att ta av.
Vi lever alla under samma himmel, men vi har inte alla samma horisont.
Må väl,
Maria
#18 Den sidan som länkas till är gjord av en 19-åring. Det känns inte riktigt expertnivå direkt.
Veritas odium paretFörvånad

#19 Håller med där.
Kommentarerna/hennes åsikter om hästarna var inte heller något jag kunde hålla med om alla gånger. OBS! Jag läste bara förstasidan lite snabbt.
#19 Jag ville inte "såga" i onödan efter att snabbt tittat lite på bilderna. Resten lämnar jag därhän - oavsett åldern på den som gjort sidan är dessa hästar inte direkt shettisar (och som hastigast tycker jag de var för tunna/omusklade överlag).
Må väl,
Maria
Jag kan inte förstå varför mäniskor inte ser till att ge ordentligt med proteiner till hästar som tävlar då det är detta de sätter muskler av! Ingen protein = Inga muskler!
Jag brukade till min gammla lite magra hingst ge lusern uppblött tillsammans med ett eller 2 ägg nerrörda!
Hakuna matata!
#22 Ge ägg till hästar? Har jag aldrig hört talas om, och min första reaktion är att det inte känns som att det vore så bra.. Men vad vet jag :)
Varför vorde det inte bra? Det innehåller jätte mycket protein och gulan är för övrgt full av naturliga nyttigheter.
Och om problemet ligger i att jag ger det rått så kan man alltid tänka efter nästa gång man smakar på en sockerkaks smet…^^
Hakuna matata!
#24 Hur kan du jämföra en människa som smakar på en sockerkakssmet med en häst som ges rått ägg? Jag måste vara sanslöst korkad som inte förstår paralellerna
Veritas odium paretFörvånad
#24 Nej det var inte det att ägget var rått, det jag tänkte på var att det kanske i inte är så naturligt att ge hästen ägg bara. Typ som att ge den kött eller kanske mjölk.

Ägg är ju en animalisk produkt o det hade jag definitivt inte gett mina hästar
Jag brydde mig inte om åldern på hemside makaren utan letade efter bilder

Råa ägg vet jag att man ibland ger löphästar i andra länder, t.ex. Australien, USA och England. Därmed inte sagt att det är bra för dem att äta det… Jag hade hellre satsat på en större giva lusern. 
Hemsidan som det länkas till ovan visar en galoppör som hemsidemakaren tycker ser hemsk ut på grund av "felaktig" fodring, men jag tycker att den ser ut som en galoppör brukar, med plus för att revbenen inte syns alls. Travhästen som samma hemsidemakare anser är i perfekt hull tycker jag i så fall ser mer uppdragen och tunnmusklad ut, men det är väl jag det…
Som sagt, ingen expert som gjort sidan.
#10 Galoppjobba mer! Och kör dressyrövningar, precision och intervaller. (Och fodra därefter!) Din häst ser ut at behöva träna sin bukmuskulatur mer, vilket man lättast åstadkommer med galoppjobb i olika tempon, snäva svängar och bärande dressyrövningar.
Variera träningen så att du inte tränar samma muskelgrupper två dagar i rad, utan fokusera en dag på bakdelen och nästa på framdelen, t.ex. Glöm inte den livsviktiga vilan, minst 2 dagar i veckan. (Eller byt ut en vilodag mot en lugn skrittpromenad.) Genom varierad träning som låter hästen använda hela kroppen så blir den snart vältränad och ju starkare buk- och ryggmuskulaturen blir, desto mindre hängmage. (Men som någon skrev, innehållet i tarmarna kommer alltid att ge lite "bukomfång" och små ponnyer har ju inte riktigt lika mycket plats därinne som större hästar, därför syns det mer på utsidan.
)
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
29# tack lite bukomfång har de flesta shettisar de är ju små hästar o ska få plats med alla organ och sånt. men som min häst ser ut nu tycker jag bukomfånget är för stort.
här är en nytagen bild inte så bra men man ser ungefär i alla fall.
Kommer inte träna henne så mycket då hon fortfarande har sitt föl så.
# 29 Håller helt med
Värt att tänka på är att (speciellt vid galopparbete) ytterst få hästar orkar bära sig korrekt några längre sträckor. Det är därför de första galoppsprången är de allra bästa - och därför ger mest muskler/bäst träning med fattningar - sakta av - fattningar - sakta av…. Att galoppera rakt fram (eller "flängrida/köra") längre sträckor ger på sin höjd ett bättre distansflås.
Må väl,
Maria

#31 Att galoppera längre sträckor ger bland annat starka bukmuskler. Att öva på galopp (och fattningar) i dressyrform ger i första hand en stark bakdel och rygg.
www.stuteriprecious.se
# 30 Förstår om du inte vill/kan träna henne någon längre stund om hon har föl.
Intressant är att Bent Branderup (som rider akademisk dressyr på mycket hög nivå) tränar sina hästar max 30 minuter per dag och de ser ut som massiva muskepaket!
Så bättre att träna 15 minuter effektivt och rätt, än att flänga runt i en timma ;-) Att t.ex. tömköra i korrekt form i 20 minuter varje dag gör underverk för form, siluett och muskelmassa (förutsatt att hästen får i sig så att den kan sätta muskler). Och detta kan man ju göra "hemma på stallplanen".
Hade en unghingst (halvblod) som jag tömkörde mycket på detta sätt… när det var tid för inridning hade han så mycket muskler att han lätt orkade med en ryttare och dessutom rörelser långt över "det vanliga" för sin ålder. Han trampade inför piaff som treåring :-) och tyckte att träning var kul (efterom vi inte harvade runt hur länge som helst).
Må väl,
Maria

#29. Dina förslag på träning till #10 hur kan man omvandla dem till övningar för en liten "tjockis" som inte är inriden men så smått håller på att tömköras ? Min lille är naturligtvis för det första lite för välnärd men också "hängbukig". Jag har svårt att få gjorden både till selen och till sadeln att sitta på rätt ställe, magen driver gjorden in i armhålan. Vi behöver ett träningsprogram som "drar i hop" magen så vi kan börja använda sadel och sele på riktigt. Alla tips mottages tacksamt.
#30 - du kan titta på dina egna bilder, den du lade in i #10 och den i #30 - där ser du skillnaden på ett sto med proteinbrist eller inte. När du nu skriver att hon har föl vid sidan så är det ingen tvekan, det är garanterat proteinbrist som gör att ditt sto ser ut sådär.
Vore det min ponny hade jag gett 1 kg lusern + 200 g soja två gånger/dag.
Det man kan komma ihåg är att ett digivande sto i ca 3e-4e dräktighetsmånaderna har dubbelt energibehov och tredubbelt proteinbehov jämfört med det normala underhållsbehovet. När man tänker lite på det så inser man att det är stora mängder proteiner som behövs vid digvning, som dessutom kan vara svårt att få i dem om inte betet är superbra och/eller man fodrar dem med proteinkoncentrerade tillskott.
Angående råa ägg till häst.
Äggvita är ju ett av det bästa protein man kan hitta, men ska ges i kokt form, kycklingfett är också ett högvärdigt protein. Detta är det som gäller till rovdjur, hund katt etc…
Till häst är jag tveksam då de normalt är gräsätare.
Vore skoj om det fanns någon dokumenterad utvärdering vad det gäller ägg till häst.

#33 Javisst, BB's hästar är väldigt välmusklade - för dressyr. Men de är inte uthålligt musklade för någotning annat och deras ben är inte förberedda för något annat underlag än ridhusbotten och möjligen gräs. Hästar behöver röra sig över varierat underlag varje dag för att hålla långsiktigt.
Ska man t.ex. tävla någon gren som kräver styrka och kondis kombinerat så räcker inte 20 minuter per dag. Att däremot lägga in halvtimmespass med inriktning dressyr ett par gånger i veckan är inte fel!
Hellre korta dressyrpass, eftersom de kräver så mycket av hästen, en timslånga dito. (Vilket är anledningen till att BB bara tränar i cirka 30 minuter per gång.)
www.stuteriprecious.se

#34 Först och främst gäller det att gå ordning på foderintaget. Jag förespråkar att man analyserar grovfodret och håller sig till så mycket grovfoderbaserad mat man kan, t.ex. lusern, om man måste lägga till nåt för att täcka alla behov. Vad man anser om analyser är ju individuellt, men är hästen redan överviktig så är det ju extra viktigt att man ser allt som den får i sig, vad gäller de olika näringsämnena. Genom analyserat grovfoder får man en bra fingervisning så att man vet om det blir för mycket eller för lite av nåt, som kan påverka vikten.
Motion, då… Med för stor mage är det ju svårt att få utrustningen att sitta bra, helt klart. Löslongering ett par-tre gånger per vecka är en bra start, som inte kräver någon utrustning alls. Åk till ridhus eller använd en väl instängd ridbana. Låt hästen springa lös i båda varven och försök reglera gångarten med röst och kroppsspråk. 10-15 minuter totalt räcker och börja alltid med skritt och öka successivt till trav, sedan skritt igen, sedan trav igen och slutligen lite galopp innan avskrittning. Går det absolut inte att reglera tempot så kan du pröva med lina, men det bästa är att låta hästen springa lös.
Genom longeringen får hästen en mjukstart både vad gäller syreupptagning (hjärta och lungor), viktnedgång och benens påfrestning. Genom att långsamt bygga upp hästens kondis så stärks också ligamenten och senfästena, som i sin tur styr senornas styrka. Skelettet ikalkas mer och mer och efter 3-4 månaders lugn grundträning är hästens kropp helt redo för regelbunden motion och skaderisken har minimerats avsevärt, jämfört med en otränad häst som man kör igång för hårt med.
Förhoppningsvis kan du snart få runt en gjord utan att den skaver in i armbågarna på din ponny, och då öppnar sig ju en helt annan värld av motionsmöjligheter. Fram tills dess kan du komplettera longeringen med långpromenader i skritt och trav. 
www.stuteriprecious.se

#38 Tack för tipsen, nu har jag lite motfrågor. Jag har inte möjlighet att härbärgera allt vinterfoder utan måste få ut det (bor på en ö) i omgångar. Det gör att fodret kommer från en massa olika partier. Har försökt att få boka hela vinterbehovet på en gång men leverantören kan inte garantera att det blir från samma parti ändå. Hur blir det då om man gör en analys, ett par veckor senare får jag ju nytt hö från ett nytt parti igen. De olika partierna kommer från gårdar i samma trakt men innehållet måste ju kunna skilja sig avsevärt ändå?
Som jag sade så bor jag på en ö så att ta sig till ridhus blir lite omständligt. Färja in på tisdag morgon, går ingen hem igen förrän torsdag em. Så det blir nog till att göra egen"ridbana". Vilka mått bör den ha för att inte bli för liten? Kan det räcka med plaststolpar och elband? Den får inte se för permanent ut då jag inte äger ngn egen mark utan blir tvungen att använda delar av hagar.

#39 Att ta hö från olika partier med bara några veckor emellan är ju inte så bra, dels för att hästarna får nya höombyten hela tiden och dels för att du i så fall åker på att analysera varje parti för sig för att ha någon aning om vad höet innehåller.
Det KAN funka med plasttolpar och eltråd runt en bana, men ta många trådar! Det ska vara omöjligt (eller i alla fall se omöjligt ut!) för hästen att ta sig ut. Banans storlek bör i alla vara vara 20 gånger 20 meter för en shettis som ska löslongeras, men ju större desto bättre. Alltför snäva svängar är inte bra i början. 
Underlaget blir extra viktigt om du inte har någon ridbana eller nåt ridhus att tillgå. Det ska vara plant och inte vara några gropar eller stenar. Är det gräs bör det vara lika högt över hela banan (nerbetat eller klippt helst) och se upp med regn eller hett solsken, som kan göra gräset snorhalt.
www.stuteriprecious.se
35# jag ger henne ca 1kg lusern och även kraftfoder. Va är de för typ av soja man ska ge? Fölet är nu ca 4 månader o de är nu somjag uppfattar att stoet behöversom mest. hon har fri tillgång till mineraler saltsten o vatten givetvis. men när de gäller fodret är jag himla orolig har försökt att göra foderstater men kan ju inte göra de förrens de e dags med hö o få då utgå frän vad analysen på höet säger o komplettera därefter men nu när de inte e riktigt hödags så tycker jag de är svårt att avgöra hur mycket hon ska ha.
#41 - vad är det för kraftfoder du ger utöver lusernet?
Jag tycker du ska ge ett kilo lusern till/dag tills du har klart med analys och ska börja fodra med inne-foderstat.
Soja = sojamjöl som du kan köpa på t.ex granngården eller andra foderleverantörer. Du kan också välja Krafft Protein om du vill, (samma mängd) eller Kvarnbyfoders Proteinmineral. Soja är billigt, men inte den mest miljövänliga grödan på vår jord…
42# hippo grow alfa
42# hippo grow alfa är mycket protein i behöver jag då soja? hur mycket soja ger man finns det nackdelar med soja?

#40 Tack igen, blev mycket förtjust över uppslaget med löslongering och håller som bäst på att försöka komma på en lämplig plats.
#44 - Hippo Grow alfa motsvarar ungefär lusern i energi/proteininnehåll (lite beroende på vilket fabrikat du har på lusernen) Så där kan du egentligen välja att ge bara det ena, det som har lägst kilopris…
Soja innehåller nästan 3 gånger så mycket protein/kg som lusern och HippoGrow alfa och ungefär samma energiinnehåll.
Fördelen med soja (och krafft protein och andra proteinkoncentrat) är att man får upp proteinvärdet utan att hamna på en attans massa överskott på energi, som man får om man ökar lusern eller andra kraftfoder för att täcka proteinbehovet.
Du bör inte ge mer än 100 g soja/100 kg häst och utfodringstillfälle, dvs om du håller dig under 200-250 g soja/mål så är det okej. Skälet till att man inte ska ge mer är att det annars kan ställa till med oreda i tarmfloran och orsaka svåra sjukdomar (googla t.ex på Baron Gruff-sjukan).
jag måste hoppa in här och fråga dig en sak Anna nu när du är på hugget =)
Lusernet är ju ett grovfoder som, jag har förstått, är helt ofarligt för våra småponnysar. Nu tänker jag på risker för fång osv…
Krafft Protein tex, är det lika snällt mot magen som lusern? Och hur är det med alla andra proteinfodermedel?
Jag vågar mig inte på ngt annat än lusern eftersom det sägs vara bra för hästen, men kanske jag kan prova ngt annat?
Min lilla dam får ca 2 liter lusern/dag men jag skulle vilja få i henne ytterligare protein. Mer lusern går inte då lämnar hon det bara. Kan soja eller krafft protein vara ngt? Utan att riskera att hon får fång eller så?
#37 " Hästar behöver röra sig över varierat underlag varje dag för att hålla långsiktigt." Håller helt med! Men man får väl hoppas att hästar (både BB´s och andras) får röra sig i en omväxlande, kuperad hage resten av dygnet och inte bara stå på stall då de inte rids?! Dessutom är det ju både roligt och nyttigt att skritta fram ute (kanske på grus/asfalt för att härda skelett o hovar).
"Ska man t.ex. tävla någon gren som kräver styrka och kondis kombinerat så räcker inte 20 minuter per dag." Nej självklart inte! Det är väl hyfsat själklart att jag inte tränar en distanshäst, en galoppör och en dressyrhäst på samma sätt då målet med träningen är fundamentalt olika. Jag tror att alla hästar mår bra (både fysiskt men också mentalt) av varierad träning…. men har man ett specifikt mål så "måste det komma först". Att t.ex. få för biffiga muskler på en distanshäst kan stjälpa mer än det hjälper o.s.v.
Jag nämnde BB´s korta träning för att kyfta fram vikten av HUR man tränar, inte hur LÄNGE man tränar. Detta för att många tyvärr tror att bra träning är lång träning - och så går man från soffpotatis till fullt race/fullt ös medvetslös. De flesta kan ju hinna/orka några minuters träning varje dag och det är bättre än ingenting (eller ännu värre att hästen står i hagen hela veckorna och sedan rids/körs hårt i timmar under helgerna). Att några minuters träning varje dag inte förslår om målet är distans-SM säger kanske sig självt ;-)
Må väl,
Maria

#48 Varför så defensiv? Jag har inte påstått att du har fel, jag har bara utvecklat ditt inlägg lite. 
En kuperad hage är bra, men kan inte jämföras med att hästen får röra sig mycket i olika gångarter på hårt underlag, om man nu inte har kanonhårda hagar vill säga. 
# allmänt
Jag vidhåller att en överviktig häst behöver mer än 20 minuter per dag när den väl kommit igång med viktnedgången och grundträningen, eftersom viktnedgång och en starkare kropp uppnås först när pulsen har stigit till en viss gräns och kroppen har börjat kyla av sig genom svett. Dessförinnan kan man träna musklerna men inte syreupptagningsförmågan särskilt väl. (Lite, men inte jämförelsevis med en häst som tränas under längre tid varje gång.) Det är det jag menar med BB's hästar - de har starka muskler och genomtränade kroppar, men inte så hög uthållighet. Och BB själv håller ju med och skriver dessutom i sina böcker att han avslutar ett pass efter 20-30 minuter för att han är nöjd med muskelträningen då och inte anser att han kan uppnå en större påfrestning på musklerna efter den tiden. Men då pratar vi bland annat om böjande/sträckande rörelser och höga skolor i dressyr, som lägger en extrem vikt på hästarnas ben och ryggar, och att träna mer än en den tiden är varken lönt eller bra. Så jag tycker inte att vi ska hänga upp oss så mycket på vad BB gör med sina akademiska dressyrhästar i en tråd som handlar om foder och viktnedgång, för det är inte riktigt samma sak.
Men jag förstår din parallell och återigen, jag säger inte att du har fel, jag bara utvecklar och spinner vidare.
Träningen av en överviktig häst kan liknas vid vår egen träning och vår egen kamp emot extrakilon. Att bara träna lugnt i 20 minuter brukar inte hjälpa så mycket utan gör att viktnedgången tar onödigt lång tid. (Pulsen måste upp!) Man måste inte träna 1-2 timmar varje dag för att uppnå resultat, men ju oftare man kan träna ett lite längre pass desto fortare går det.
Det är en balansgång att träna lagom hårt och varken överdriva eller underdriva men bara för att man är ute i en timme och försöker hålla pulsen uppe så behöver man ju inte springa sig trött. Det gäller att variera tempot och svårighetsgraden hela passet igenom och fokusera på en lugn igångsättning i början av passet och en lugn nedvarvning i slutet. Det i sig tar minst 20 minuter, gärna lite mer. Resten av tiden gäller det att komma upp i en bra puls och lyckas betala tillbaka syreskulden utan att stanna av helt. (Syreskuld = andfåddheten man får i början av ett pass för att man "lånar" syre som man egentligen inte har i kroppen.)
Jag brukar alltid ha lika mängd skritt som mängden trav och galopp under grundträningen av en häst, och jag blandar gångarterna i 5-10-minutersintervaller. (I den allra första början av träningen kan det röra sig om 2-3-minutersintervaller som successivt ökas allteftersom veckorna går.) Den träningen plus daglig utevistelse i minst 12 timmar (gärna mer!) är mitt recept på träning som ger en starkare och slankare häst utan att överträna den. När man väl har kommit förbi de där första månaderna som det tar för kroppen att vänja sig vid regelbunden träning så kan man börja fokusera helhjärtat på den gren man vill syssla med. 
www.stuteriprecious.se

Har liknande problem som du och fick bra tips från denna tråden.Proteinbrist eller inte? T ex inlägg #38

Nu blev det lite fel, detta svar skulle hamnat i en annan tråd.
#47 - krafft protein är ju ett proteinkoncentrat och med såna är det viktigt att man inte ger för mycket/giva, för då blir det farligt.
Men det är inte fång man riskerar då utan andra sjukdomar - proteinöverskott påverkar tarmfloran på annat sätt än det som utlöser fång. Så ja, du kan prova valfritt proteinkoncentrat.