Bedömning sommar vs. vinter
Satt och funderade på en grej; ni som visar era hästar i vinterpäls, tycker ni att ni får en rättvis bedömning av era ponnyer? Får de en liknande bedömning om ni visar dem i sommarpäls?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Den enda gång jag visat min ponny på vinterutställningen har bedömningen varit helt korrekt.

Jag fick avdrag på min ponny i vinterskrud. Vet det eftersom det var första gången hon fick 7 på ett visst delmoment. (hon är visad massor tidigare) Men det är nog olika från ponny till ponny.
jag har inte heller märkt någon skillnad på vinter vs. sommar bedömning
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Jag har också bara visat en gång på vinterutställning och har inte heller märkt någon skillnad på bedömningen..
Sen iof när man visar på hingstpremieringen i April är det ju nästan halv vinter många av våra hingstar har ju fortfarande den där tjocka goa pälsen..

visat på vinterutställning - utan någon skillnad. Ska visa ett sto i februari - jag tycker att hon är snyggare i vinterpäls, vi får väl se vad domaren tycker… ;-)

#2. Det behöver ju inte bero på vinterpälsen att hon fick ett poäng lägre än förut.

Jag har visat på vinterutställningar och tycker att bedömningen är ungefär likadan som på vintern. Domarna tittar och känner mer på vinterutställningarna tycker jag.
Det enda är väl att de mer tunnbenta gynnas av all päls, men annars tycker jag inte det är ngn direkt skillnad.
De flesta som visas på vintern är ju dessutom ändå iordninggjorda enligt konstens alla regler, och därmed ser man linjer och hals osv ganska bra.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag kan ju bara tala för mina egna ponnyer, och de ser INTE ut som på sommaren, det är ett som är säkert. Rival är ju ganska smäcker och rörlig, men nu ser han ut som en hårboll med svans, tjocka ben, en tunna till mage (fast det nästan bara är päls) och så vidare - hej, kom och hjälp mig, ungefär… Jag kan inte för mitt liv tro att han skulle få en "rättvis" bedömning om jag visade honom som han ser ut nu, för han ser inte rolig ut! (Eller, jo, på ett komiskt sätt!) Lillan har jag ju bara sett en gång på sommaren, men hon skulle troligen få en bättre bedömning nu för hon ser inte helt hemskt ut, pälsen till trots. (Men vi väntar med att visa upp oss ändå till i vår/sommar.)
www.stuteriprecious.se
Jag tycker också att domarna är duktiga på att döma på vintern. Mina ponnyer har fått rättvisa bedömningar vid vinterutställningarna.

#8 Du kanske borde ge det en chans. Inga ponnyer ser ut som de gör på sommaren i vinterpäls. Men domarna kan bedöma dem ändå, de ser "igenom" pälsen och om det är tveksamheter eller ngt de undrar över så upplever iaf jag att de klämmer och känner mer än på en sommarutställning.
Med tanke på att mina inte heller ser ut på vintern, som de gör på sommaren, och ändå fått bra bedömningar (liknande det de fått på sommaren) så känns det trist om ngn tror att det inte går. Det är jätteroligt att visa året runt tycker jag.
Hårboll eller ej, lägger man på dem täcke innan och plattar ner pälsen med glansspray etc, så blir de inte vidare "bolliga" på plats. Titta på gamla foton från olika vinterutställningsreferat, så ser du att de ser riktigt skapliga ut även i februari.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Å andra sidan… Jag har en ponny som jag nog aldrig kommer att visa på vinterutställning för den är verkligen inte lika fin som på sommaren…

#10 Jag har inte sagt att det inte går, men även de dagar då "hårbollen" här hemma har täcke på sig så ser han inte klok ut efteråt!
Efter en körtur, när han blivit lite svettig, så ser man bättre hur han ser ut eftersom pälsen lägger sig, men jag skulle ändå aldrig ställa ut honom så. Han är visad i vinterpäls ett par gånger, men det året såg han mycket bättre ut. (Det var en annan sorts vinter, det var kallt men inte fuktigt som det varit nu.)
Men det är klart det går, folk ställer ju ut sina "hårbollar" hela tiden! 
www.stuteriprecious.se