Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1200 ggr
polgara
0

Fång igen!!!

Fick igår reda på att min valack som är ute på foder fick fång igen i lördags (hade en sväng i våras). han kommer hem så fort han är i transportabelt skick.

Idag när jag kom ut till stallet så står gamla Greace med fång igen, hon hade en omgång i vintras oxå.

Är så jäkla trött på denna sjukdomen. Ville bara gnälla av mig lite

miuljo
0

ja det är en jobbig sjukdom.. både för oss och för hästarna… Gråter

vad jag har märkt med min fånghäst är att han åker på det varje gång som det varit nattfrost….

dom sista frostnätterna på våren och dom första frostnätterna på hösten.

jag har fått höra att detta beror på att gräset då samlar alla sina krafter till försvar för överlevnad… det bildas mer sockerarter och blir extra kraftigt…

kanske ni haft kalla nätter?

hoppas det går bra för dina fånghästar nu.. och hoppas du slipper skiten i framtiden!!

vill tipsa om örter som jag gett min i förebyggande syfte med gott resultat, www.hippok9.nu man kan snacka med dom o dom vet vad som är bra.

polgara
0

Jo ett par frostnätter har vi allt haft, o det är mkt troligt att det är det som orsakat fånget på bägge två. Nu är det iaf boxvila o hö som gäller ett tag framöver o sen grushage utan ett enda grässtrå.

AnnaLundin
0

#1 skrev "jag har fått höra att detta beror på att gräset då samlar alla sina krafter till försvar för överlevnad… det bildas mer sockerarter och blir extra kraftigt…"

sanning med modifikation, det som händer är att sockret i gräset bildar kedjor av fruktos = fruktaner. Fruktanerna funkar som "glykol", dvs hindrar att gräset fryser sönder vid de kortare köldknäpparna. Alltså inte extra kraftigt, utan bara mer av den sortens kolhydrater.

Man har lyckats utlösa fång genom överutfodring av fruktaner, så man tror att detta är en av de orsaker som utloöser fången.

Vad gäller örter i förebyggande syfte så är det tveksamt hur god effekt det har, man vet ju inte om det hade uppstått oavsett om man ger örterna eller inte…

Kimpa
0

Min hovis säger att återväxten av gräs på hösten är farligt och kan ställa till med fång. Men han kanske syftar i samband med frosten som kan slå till på höstnätterna?

Vi har flyttat våra till vinterhagen där det inte finns någon risk för detta problem. Det jobbiga nu är bara att man får fodra fyra ggr om dagen ist…

[Billan]
0

Gräs som är sprött, kort och nyss kommit ur marken är kraftigare än om det fått växa upp till lite höjd.  Är det dessutom frostnupet blir det ännu värre.

miuljo
0

det är såklart upp till var och en om man vill ge örter.. det är inget som jag skulle ge garantier för heller men vad jag vet är att min fording skulle ha blivit sjuk denna sommar om han inte fått det eftersom han alltid blir det vid minsta lilla intag av gräs.

hon som tipsade mig om örterna har även hon en fånghäst med kroniska besvär som varit helt symtomsfri efter det att man gett örterna..

men det är kanske individuellt vad vet jag.. jag är bara glad över att min häst varit frisk! =)

det jag skrev angående gräset var väl ungefär det som #2 menade.. min hovis skulle försöka förklara det där för mig och gjorde det nog lite förenklat…

vad det än är som utlöser fången hos vissa hästar så är det en trist sjukdom.. det är nog alla överrens om.. :/

[lindatornerup]
0

Bara ett tips…..Vänta med att släppa ut hästarna till solen ( eller det gått en bit in på fm) har värmt upp marken lite, då går sjunker fruktosen igen. Också något att tänka på; hösilage som fryst på natten , ska man också vara lite försiktig med att ge direkt, låt även det torka/ värmas upp lite.

polgara
0

Idag var Greace mkt piggare, buttan ser ut att göra susen. Nu tycker hon att hon stått inne tillräckligt länge o vill verkligen gå ut. Pratade med Molles fodervärd o han är oxå piggare, där har oxå medicinet gjort verkan, han vill inte heller vara inne mer. Förhoppningsvis är han i transportabelt skick så jag får hem honom snart. Har gjort iordning en hage utan gräs, som dom 2 ska få gå i sen. Vill ju se att dom rör sig obehindrat utan mediciner först

Elshira
0

Blev samma här, vi har magert bete men när det närmade sig noll så fick 3 av våra ponnyer fång samtidigt… Alla 2 olika mycket, en knappt märkbart och en ordentligt med pulls och värme (dock ingen som ömmat när de gick).

Hakuna matata!

taija
0

ja ochså min skötarshettis får fång nästan varje sommar hon får inga fara me dom andra hästarna på stor bete hon måst bli hemma på mera mindre för 5 veckor sne hadde hon ordentlig fång o måst ha boxvila omedecin jobbig