Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 4990 ggr
fallon
0

Svettig utan att arbeta

Min shettis har satt ordentligt med päls redan. Nu har det den senaste veckan varit gaska varmt här hos oss. Hon har ibland blivit svettig utan att göra just något än knata i hagen. Ännu mer när hon fått vara inne en stund som sällskap om min skadade stora häst. Någon annan som upplevt det? och nej, hon är inte sjuk. Redan kollat det. Givetvis blir hon äldigt svettig när jag kör henne, men det är en annan sak. Tänkte vänta med att klippa henna till sista utställningen 1 november..

IdaT
0

Jo, det hände med min Zally också, och som jag uppfattat det beror det på övergångsperioden när det är lite kallare på nätterna, men fortfarande varm i solen.

Det beror helt enkelt på att hon håller på att sätta sin vinterpäls.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Ahnna
0

För hästens bästa borde du klippa nu. Man kan ansöka om dispens att få visa en häst klippt på utställning.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

Så här års är det ganska vanligt med shettisar som svettas litegrann. De har börjat för tidigt med att klä på sig yllekoftan helt enkelt, det är för varmt ute för den päls de har.

Jag brukar inte bry mig nämnvärt om det.

Jag tycker gott du kan vänta med att klippa till efter utställningen, OM du ska klippa henne alls. Även om man kan få dispens för att visa på utställningen så är en klippt ponny inte direkt till sin fördel på en utställning. Shetisar SKA ju vara hårbollar på vinterhalvåret…

Ahnna
0

#3 Om hästen mår dåligt är det väl akademiskt om man ska visa på utställning eller inte… Obestämd Fattar det som att TS häst motioneras regelbundet och svettas hästen så mycket som det beskrivs så tappar den onödiga mängder vätska och energi.

Jag hade klippt och eventuellt struntat i utställningen istället, alternativt dragit ner på motionen.

www.stuteriprecious.se

fallon
0

Tack för svar hittills. Jodå, självklart har jag funderat på att strunta i utställningen o klippa.Så viktigt är det inte. Vore helt enkelt väldgit  kul bara. Avsikten med frågan var ju också för att kolla om fler har det här problemet och vad som görs. Hon är min första shettis, har fyra stora hästar annars. Att dra ned på motionen är inte att tänka på! Hon är redan och trots motion nästan varje dag för tjock. Varannan dag 5 km körning, varannan dag promenad för hand.

Klipper jag henne måste hon så småningom täckas och då går det åt ännu mindre energi och då riskerar jag väl att hon blir ändå tjockare:-( Jag har jui heller nte lust att hon ska frysa och göra av med energi på det viset. Inte akutellt att frysa än på ett tag, men ändå. Och sist men inte minst håller jag med  Ann Lundin, shettisar ska ju ha päls.

Maliiin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade samma problem med min shettis.. Han svettades inne och ute. Å när han jobbade vart de ju inte bättre. Så han e halvklippt nu:) Mycket skönare för hästen än å stå å svettas:)

India
0

Belinda stod i svettades häromdagen när jag tog in henne en stund. Jag blev lite nervös men nu när jag har läst era svar känner jag mig lugnare. Är ständigt rädd för fång.

Caisa
0

En häst som äter eller har mat i tarmen producerar massor med värme (1000 w eller mer). Det gör att dom kan stå och svettas när dom ätit tex.

Kan vara något att tänka på. Hästen är kanske inte sjuk bara mycket päls.

Caisa

giffan
0

Jag klipper alla mina så det problemet märker vi aldrig här. Men så ställer vi heller inte ut våra.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

runas
0

För att ge liv åt denna tråd igen så…

Funderar på att klippa 2 av mina shettisar då de svettas så kopiöst vid arbete o båda sätter massiva pälsar. De har redan nu rejäl kofta…

Frågan är: hur mkt ska jag klippa? Vill inte gärna hålla på att täcka o ha mig hela vintern och klipper inte gärna en shettis heller men nu verkar det som om jag måste. Räcker det med en sk filtklippning? Kommer det påverka fällningen sen till våren? Och OM jag väljer att helklippa dom, kommer dom hinna pälsa på sig tills det blir kallt eller måste jag täcka?

Bilder på olika klippningar vore fint…

Tips, råd?

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

AnnaLundin
0

Jag har helklippt en gång vid den här tiden på året och hade då täcke på till mitten av oktober. Då hade hon tävlat klart (ponnytrav) och tillräckligt mycket päls för att klara vintern.

Fast å andra sidan tycker jag att det ofta brukar räcka att klippa "undersidan", dvs halsens och magens nedre halva, för att de ska slippa svettas kopiöst. Sparar man yllekoftan på ryggen så är det ju ganska jämförbart med om man har täcke på dem, de brukar inte frysa.

Joystick
0

Jag åker definitivt på att klippa Pegasus.

Han svettas FLODER när vi arbetar. Är lite kluven om jag ska helklippa eller inte. TÄCKA kommer jag absolut att göra.

Joystick svettas INTE lika mycket så han klarar sig utan klippning i vinter tack och lov. De känns lite tidigt med honom..

Efterlyser då precis som #10 bilder på klippta shettisar för inspiration

Anna-Carin

Ninnii
0

Helklippte min Bill härom dagen. Dels för att han svettas och sedan ska vi ner till Flyinge och tävla om två veckor då vill jag att han ska ha vant sig vid att vara nakenfis i tid innan.

Fiona
0

#13 Ohh ska ni till Flyinge? Spännande!

Fiona ska filtklippas nu, kan slänga in två bilder.

Filtklippt vintern -07 - -08 (inte världens bästa bild men ni ser hur hon är klippt iaf)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Fiona
0

Klippt vintern -08 - -09 (vet inte vad denna klippning kallas men ni ser hur mkt hon är klippt)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Maliiin
0

Jag helklippte Cosmos för nån vecka sen då vi jobbar en hel del å jag tycker det är träligt att han ska behöva bli genomblöt varje gång jag jobbat med honom.

Har inga bilder på honom men kan nog försöka fixa det imorn=)

Ahnna
0

#10 Det ska inte påverka fällningen på en frisk häst. Jag klippte undersidan av halsen, bogen och magen på mitt shettissto efter årsskiftet i år och hon fällde fullt normalt när våren kom i april. En annan häst i stallet klipptes desto mer dagen före nyårsafton och fällde också helt normalt. Det är en myt att de får sämre sommarpäls eller att de "hamnar i ofas" med nästa säsongs pälssättning om man klipper dem. Som sagt, är hästen frisk och får lagom med täcken (varken mer eller mindre) som kompensation för den päls som klipps bort så finns det ingen anledning att oroa sig.

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

Här kommer bilden jag lovade. En helklippning då så man ser ju inte så mkt. Men jag har ju valt att klippa ner till knäna då å sen lämnat huvud och en liten triangel bak över svansen. Den fotade jag inte. Men kanske inte är så intressant å se. Annars får ja väl fota den medTungan ute

niare
0

klippte zimba innan innan förra helgens tävling, han svettdes enormt mkt vid träning och han går mkt bättre nu utan päls, dock inte helklippt.