Transy-hingst
Jag börjar ochså att tänka hingst redan. Kan någon nämna hingstar i södra,västra och östra shetlands-sverige, som har så rena transy linjer så möjligt? *nyfiken*

Olivehults Ghost (finns på Olivehult i Östergötand)
Felldale Cragsman & Hurry Up of Eastland (båda finns på Bluemull i Borås)
Finns fler, men detta var dem jag kom på just nu.
Bradstone Navigator har ju massor med Transy, men han blev ju nyligen valack så det är ju inte så enkelt. :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#1 Tackar! Det var inte lite du kom på..hehe
*putt*

Watson v. Bunswaard har massor av transy.
(såg sen, fel region)
Min hingst, Castor v Bunswaard har Transy-blod på mammans sida, i övrigt så är det en hel del Marshwood-blod. Titta gärna in på hans sida: http://www.tomtagarden.se/castor.htm

Mikko af Nörvang har en hel del Transy blod i sig. Finns på www.jaboruder.se
Bäckens Helgon har en hel del Transyblod:Bäckens Helgon
Veritas odium paretFörvånad
I Danmark finns Rosedome of Transy
Veritas odium paretFörvånad
#7 Oj nu blev ju jag alldeles till mig ju
Kris nu fick du ju min stensäkra avelsplan helt på andra tankar.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#7 DÄR är huvudet!! Han var fin!! Tack

Jag har en dum fråga, då jag är ny inom shettisvärlden.. HUR vet man att en visst stam är tex Transy, eller Marshwood? Heter förfäderna så är det ju inte så svårt, men så tycks det ju inte alltid vara?
Som på Bäckens Helgon, där är ju mormor, oxch mormorsmor Transy.. Är det fler som inte är så självklara att utläsJag utgår från att en del kommer med erfarenhet, att man efter en viss tid bara VET!?

#10 När man hållit på ett tag och studerat stamtavlor ( om man nu gör det) så känner man igen linjerna i de olika hästarna. Just Transy och Marshwood tillhör de blodslinjer som är själva stommmen i de flesta hästar idag. Det finns fortfarande ponnyer som kommer direkt från Marshwood föräldrar men de blir färre och färre för varje år. Marshwood startade sin avel 1922 och kom att bli ett av de mest framgångsrika stuterierna världen över.
Transy stuteriet finns än idag och om jag inte minns fel firade det 100 års jubileum 1996.
Men självklart är det så inom shetlandsvärlden som i alla andra världar, att ju mer man håller på och desto mer intresserad man är - ju mer lär man sig och desto mer aha upplevelser får man. Och man inser hur mycket man missat från svunna tider…