Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 859 ggr
Tezzy
0

Tips på motion till en liten köttbulle

Undra om nån har några bra tips hur man kan banta en liten rund köttbulle, motion, foder… Kan till läga att hon fick föl 08 och att hon mest har vart sående sen dess med lite promenader emellan åt och lallat runt lite med små barn och gått ute hela året och är pigg och glad

Pia-Lena
0

Har liknande problem som du och fick bra tips från denna tråden.Proteinbrist eller inte? T ex inlägg #38

Ahnna
0

Som jag skrev i tråden som Pia-Lena länkar till så är det viktigt att få ordning på fodret. Det handlar egentligen inte om att banta bort kilona, utan att reglera foderintaget på rätt sätt och öka motionen istället. Hellre ett överskott av protein (från grovfodret!) än ett överskott av energi, och allra helst en bra balans mellan de båda. Flört

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Aribigga
0

Hur mycket vågar man motionera en tvååring egentligen? James börjar bli ordentligt rund nu, men frågan är hur man ska lägga upp körturerna så han inte blir överanträngd. Han äter bara gräs och körs för tillfället tre gånger i veckan varierande längd varje gång.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Ahnna
0

#3 Jag tycker inte att det ska handla så mycket om motion alls med en 2-åring, utan snarare om den mentala träningen att dra vagn på alla längder och bredder och att vara ute utan kompisar i skog och mark. Reglera vikten genom fodret istället i den mån det går och sikta på lite tuffare träning när han är mer mogen i kroppen. Därmed inte sagt att du måste vänta tills han är 3-4-5 år gammal, eftersom tester har visat att motion inte är skadligt för unga hästar, men det beror helt och hållet på hur mogen han är fysiskt och mentalt. Är han som en normal 2-årig shettis så tycker jag att du kan vänta lite till innan du börjar motionera honom svettig. Flört

3 gånger i veckan tycker jag låter alldeles lagom.

www.stuteriprecious.se

Ninnii
0

Skritt promenader är väldigt bra.

Aribigga
0

#4 Är jag dum eller? James är ju faktist tre och ett halvt år! Så går det när man jobbar för mycket!

Frågan är då vad som är bäst i mitt fall, antingen får han gå i en skogshage utan i princip någon mat alls, vilket inte känns riktigt okey eftersom jag inte vill att han ska börja pilla i sig saker som inte är bra för honom. Eller gå i den riktigt stora gräshagen som han äter sig tjock i, vilket heller inte känns riktigt bra.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Ahnna
0

#6 Haha! Glad Viss skillnad…

Kan han inte få hö i skogshagen då? Det är mycket lättare att reglera hans matintag på det sättet, särsjkilt om du har analys på grovfodret och vet exakt vad han stoppar i sig.

www.stuteriprecious.se

Aribigga
0

#7 Nej det går tyvärr inte, anledningen till att den finns att vi har en häst i stallet med bronkit som absolut inte får äta hö.

Jag skulle ju kunna göra en hage åt James som han skulle få gå själv i men då skulle han ju få gå själv och det vägrar jag. Dessutom måste jag köpa hem hö till honom då och det känns lite onödigt när vi har hela hagen full av gräs.

Just nu gör jag så att han får gå varannan dag i skogen och varannan dag på gräs.

lurvponnyn.vimeddjur.se

VeronicaP
0

#8 Våra går ju på gräs och får lite gräs mage men de som körs är ju lagom över revbenen.
Är det så att han har mage men inte är fet över revbenen så spelar det ju ingen roll, för magen försvinner ju sen.

Är han mycket tjock eller bara lite granna hade jag låtit honom gå kvar i hagen och kanske kört honom som du gör nu men lagt till lite annan träning upp till, lite löshoppning, longering eller något annat roligt..