Kvickdrag?
Vad är kvickdrag? är det ärfligt? Är det någon form av astma?
Kvickdrag är en sjukdom i hästens andningsorgan som gör att den måste ta i för andas ut luften. Annars är utandning en passiv fas i andningen. Detta göra att hästen utvecklar muskulatur under revbensbågen, sk kvickdragsfåra.
Om orsakerna vet jag inte så mycket, förr sa man dålig stallmiljö, men det finns säkert en viss avbarhet också.

Nej, det är inte ärftligt däremot kroniskt med bättre och sämre perioder. Lösdrift brukar vara bra då de får frisk luft hela tiden. Brukar bli sämre vid fuktigt väder t.ex tropisk värme mitt i sommaren men framför allt höst och vår då det kan vara fuktig och tung luft.
vet en som fick ta bort sitt sto pga av detta hon led av de . även fast hon hade lösdrift och gick ibland på medecinering. otroligt jobbigt för en häst.

Jag hade ett Dartmoorsto med kvickdrag, fick ta bort henne när medicinen inte hjälpte längre…
Själva kvickdraget i sig är inte ärftligt men anledningen till det kan vara ärftlig, om en häst t ex är allergisk mot damm så har den lättare att utveckla bronkit och sen kvickdrag. Avkommorna kan ärva allergin och har på så sätt lättare att bli sjuka.
Sen kan ju vilken häst som helst bli dålig om stallmiljön är dålig och ingen bryr sig om att den hostar då finns ingen allergi att ärva för avkomman såvida den inte växer upp i samma dåliga stallmiljö.