en undran...
Hej
Är det någon som börjat med hö ännu? eller någon annan form av stösfodring?
Tro i alla fall inte de är så mycket näring kvar i gräset. Jag har lagt in hö i lösdriften o de har ändå gräs ute men de äter av höet med så. Här har varit ett par kalla nätter o ska bli ännu kallare nästa vecka om man ska lita på väderrapporterna.

Mina får hö på kvällarna. Vet inte om de behöver det, men det känns iaf bra i min mage
.

Jag har lagt ut lite hö i hagen men gossarna äter det INTE ännu.
Runda och goa är de så de känner väl själva om de behöver.
ÄPPLEN är också onödigt att äta anser de..Har aldrig varit med om hästar som LÄMNAR fina äpplen kvar flera dagar i hagen
Anna-Carin
#2 Jag har ett sto som även när hon bara står i boxen vägrar äta äpplen, sockerbitar och alla slags hästgodisar xD
Hakuna matata!

Jag ger mina hästar hö på kvällen då jag har börjat stalla in nu och sen får de några kilo på morgonen fast de har en massa bete kvar
Jodå, än är det gott om näring kvar i gräset, det är det faktiskt så länge gräset växer på hösten. Har du mycket gräs kvar i hagen behövs inget tillskott, men är det kortbetat så får de inte i sig vad de behöver nu. Det som skiljer gräset nu från sommargräset är att det kan vara högre vattenhalt i det och då måste de äta mer av gräset för att få i sig samma näring.
Mina hästar har börjat få hösilage i hagen pga att betet är slut nu.
här ger vi inget extra än så länge..

Har ett väldigt magert och trökigt bete, så mina har fått kvälls hö ett tag nu. Och imorgon ska de även börja få hö till frukost. Sen får Min lilla tjej som tränar mkt även lite kraftfoder på kvällen.
bete har jag men vågar inte släppa dom på större stycken då jag e lite nojjig för fångrisken nu när de börjar frysa lite..
Min magra arabvalack (17 år) som skrotar i hagen och hans lille kompis Jazz 1årig shetlandshingst får hösilage numera en gång om dag och då rejält.
Tjockisarna Grace (17 år, dräktig?) och Gapona 1 år får inget extra mer än några äpplen och mineraler…men ska få hösilage när det blir kallare…de har lite att beta än..men inte mycket..

Det beror väl lite på var i landet man bor. Jag ger mina hö morgon och kväll. Här växer inte gräset mycket mer för i år. Dessutom får stoet och hennes föl extra kraftfoder varje dag och har fått det sedan maj.

Nej , mina får inget annat än gräs fortfarande de är tjocka och runda och pigga . Även de som tävlar får bara gräs. De får lite kraftfoder de dagar de tränar och tävlar, när vi är i väg och tävla så får de lite hö.
Mina får hö på kvällen när dom kommer in och stoet med föl får kraft både morgn och kväll. Men det är pga att hon "fallit ur " en del under den sista delen av betet . Har dock sparat 2 st hagar med gräs , så dom har att pyssla med, men näringen har nog växt ur sig en del nu.
Mina tjockisar får drygt ett halvkilo hö var per dag, båda behöver gå ner i vikt men jag tycker att det är lite för lite mat för att inte ge dem något alls.
Alla mina ponnyer får hö nu, när det är kallt och risk för frost så lägger jag ut hö på natten så de ska ha lite och tugga på - med förhoppningen att de väljer hö framför frostgräs, de äter med god aptit i alla fall. Finns gott om gräs kvar i hagarna. Ett digivande sto får kraftfoder och har fått hela sommaren, släppte på mer bete i förrgår.

Jag ska denna vecka börja ge lucern till mina ponnyer. Det sista betet var visst väldigt dålig kvalité näringsmässigt, nu efter några veckor så har de båda börjat falla ur i formen. De är egentligen i lagom hull, men Merlin har blivit lite tunnare över rygg o kors och har fått en enorm ballongmage. Iom att de ska få lucern så kommer de också få lite hö samtidigt.

Fullblodet och den äldsta shettisen får hö en gång om dagen, även om det finns en del grönt kvar i hagen. Shettisen behöver det nog inte, men fullblodet behöver det definitivt (och lusern) så det kan inte hjälpas att shettisdamen pillar i sig några strån också.
Ungstona (ettåringar) fick hö första gången häromdagen och får nu cirka 4 kg varje dag att dela på. De har också grönt kvar i hagen, men äter upp varenda strå av höet och anledningen till att jag började ge dem hö var för att den standardstora tjejen plötsligt började få mindre magomfång och var allmänt tjafsig och sur. (Hon som normalt är ödmjukheten själv.) De är inte magra någon av dem, men det var bara en känsla jag fick att ena bruttan behövde lite mer att fylla tarmarna med, så därför får de nu hö och sedan jag började med det har ingen av dem nafsat eller varit stökiga.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Fullblodet och den äldsta shettisen får hö en gång om dagen, även om det finns en del grönt kvar i hagen. Shettisen behöver det nog inte, men fullblodet behöver det definitivt (och lusern) så det kan inte hjälpas att shettisdamen pillar i sig några strån också.
Ungstona (ettåringar) fick hö första gången häromdagen och får nu cirka 4 kg varje dag att dela på. De har också grönt kvar i hagen, men äter upp varenda strå av höet och anledningen till att jag började ge dem hö var för att den standardstora tjejen plötsligt började få mindre magomfång och var allmänt tjafsig och sur. (Hon som normalt är ödmjukheten själv.) De är inte magra någon av dem, men det var bara en känsla jag fick att ena bruttan behövde lite mer att fylla tarmarna med, så därför får de nu hö och sedan jag började med det har ingen av dem nafsat eller varit stökiga.
www.stuteriprecious.se
Om jag får kapa tråden så har det ju kommits fram till att hästar sällan behöver kraftfoder? inte ens tävlande hästar? (har själv fodrat bara lite..lusern och lite betfor till dräktiga och åringar..)
som min åsikt hela tiden varit här så är ett BRA hö/silage tillräckligt spec. för ponnyer (mineraler såklart)? vad är eran åsikt om denna studie? ska jag skapa ny tråd så gör jag det..ursäkta intrånget..

Instämmer , det är alldeles för många som ger sina för mycket kraftfoder mot vad hästarna gör.
Våra som tävlar i trav och tävlar ofta och tuffa lopp och en del ligger i toppen av sina årskullar får väldigt lite kraftfoder faktistk lite någon dl när de körs och tävlat typ ..

#18 Så länge det dagliga behovet av näringsintag är täckt så spelar det ju ingen roll om allt eller nästan allt kommer ifrån grovfodret. (Det är ju bara bra om man lyckas täcka alla behov den vägen.) I våras tränade jag mitt fullblod hårt (inför fälttävlanskurs m.m.) och hon klarade sig på enbart hösilage med inslag av lite betfor för att gömma mineralerna i. Lite tidigare under vårvintern åt hon hösilage plus något kilo lusern och den där skvätten betfor + mineraler. (Sen fick jag ännu bättre hösilage, därför kunde jag strunta i lusernet fram till sommarbetet.) Betforn hade inget med näringsbehovet att göra, utan bara för magens skull och för att få i henne mineralerna.
Så självklart kan man täcka allt med grovfoder även om hästen tränas mycket! 
www.stuteriprecious.se
#18 Jag tyckte studien var mycket intressant, är en av dem som helst bara vill fodra med grovfoder, ifall värdena täcker behoven.
Tyvärr innehåller mitt hö i år bara 34 gram smältbart råprotein per kilo torrsubstans. Det betyder att dräktiga ston och växande unghästar får för lite protein och för mycket energi även på fri tillgång. Det ger bukiga ponnyer med svaga/toppiga ryggar. Jag planerar att ändå ge fri tillgång och komplettera med luzern samt lite havre.
Fördelen med att jag analyserade mitt hö är att jag nu vet bristerna och kan ge mer protein innan de faller ur.

#21 Precis, och det är exakt därför man vill se en analys.
Jag vet att många är motståndare till analyser och anser att det är slöseri med tid och pengar, men för mig har de alltid varit ovärdeliga.
www.stuteriprecious.se