Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 2583 ggr
Maliiin
0

Skakellängd?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska korta mina skaklar en bit imorn. Å nu undrar jag vilket avstånd ni här inne på foumet har mellan hästens bak och vagnen?

Tycker det är svårt å veta hur långt det ska va. Förstår ju att det beror lite på hur vagnen ser ut med. Men jag slänger med en bild på mitt lilla ekipage med.

StuteriSolo
0

avtåndet beror så mycket på vilken typ av vagn man har. vad man ska tänka på är att vagnen inte ska smacka till hästen även om det går full fart i en kraftig nerförsbacke. Du kan ju prova att dra fram vagnen i öglorna på selen och se hur det blir, med din tänkta längd, be någon fota och led hästen litet så ser man snart vad som blir bäst Skrattande

ThiffannyJ
0

Tycker du att skacklarna nu är för långa? Jag skulle inte vilja ha kortare med tanke på säkerheten.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Maliiin
0

#2 På den bilden ser det faktiskt inte så farligt ut. Vagnen är ju framskjuten med där så då ser det ganska lagom ut. Men det är för mkt mellanrum om man ser honom i dragläge. Inte mkt som behöver kortas men jag tycker det är onödigt å ha för mkt. Har ingen bråkstake heller så.

ThiffannyJ
0

#3 Ok. Tyvärr vet jag inte vad jag har för mellanrum… Men bara man känner att rumpan inte kommer för nära kan jag tycka!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Maliiin
0

Näe precis. Man får ju som sagt se till att pållen inte får vagnen i rumpan heller när man kör i brant nedförsbacke. Men det är ingen risk att han får så som den är nu.

Hanna-D
0

Tycker också att det ser lagom ut på bilden…

SofieN
0

Jag tycker också att det ser lagom ut, det skulle ju kunna vara lite kortare avstånd men det är inget jag skulle anstränaga mig med att fixa.

Snygg sele! Vad är det för någon?

Ahnna
0

Det ska vara cirka 50 cm mellan hästens bakben och vagnen, OM den nu inte är utformad så att hästen kan trampa in under vagnen. (Som NHS-sulkyn är, t.ex.) Jag skulle vilja korta dina skaklar litegrann, men inte mycket. Du får mäta, men mer än 50 cm behöver det inte vara.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Maliiin
0

#7 Jag är inte lat så nu har jag ansträngt mig å kortat dem och svetsat dem på plats.Flört Haha. Lite för långa är mkt nog tycker jag.
Tack! Det är en Ideal Harness. Maratonsele. Å jag kan bara säga att jag älskar den. Värd varenda krona!! Skrattande

#8 Tack! Misstänkte det kunde vara något sånt där. Men nu är dom kortade och jag sköt fram vagnen ordentligt när vi mätte så att jag var säker på att han inte skulle få den alltför nära sig i nedförsbacke o.s.v. Sen är den ju lite sneddad så att hästarna får under benen under den. Men inte så mkt som NHS då förstås..