Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett29-icke-hästrelaterat
Läst 697 ggr
Annette
0

2007

Nu är det nytt år!

Det smäller för fullt utanför och taxen ligger i min säng och är rädd.

Hoppas ni alla får ett bra år.

maggan
0

GOTT NYTT ÅR

lisa-w
0

gott nytt år!!!!

Glad

dranto
0

Vår hund har som vanligt stressat upp sig och varit som en svans efter mig hela kvällen. Räcker det inte att de skjuter som galningar vid tolvslaget…nejdå, här har de hållit igång sen kl 17…suck.
Nu har han i alla fall lugnat ner sig och ligger ner utan att flåsa och blundar tom lite.

Gott Nytt År till er alla!!!

AnTeX
0

Gott nytt hår våra djur på skolan e vana med smällar från militären mm så de tar det lungt:D

sanne
0

GOTT NYTT ÅR ALLA SHETTISVÄNNERSkrattandeHär smäller det för fullt, men hästarna tar det med ro och tittar på den färg glada himlen.

Nu laddar vi för ett 2007, lycka till alla, med fölningar, utställningar och att alla håller sig friska o på bra humör.

Stuteri Solliden tackar för det gågna året !!!

Milla
0

så då är firandet över, här smällde dom som 17 och hästarna höll på att spränga staket, jag mitt smarta huvud for ut i hagen med famnen full med morötter och äpple och började mata dom samtidigt höll jag på att bli översprungen. Hm skulle man inte bli smartade ju äldre man blirFörvånad

Alla vi från Havsrosens tackar er alla för det gågna året och hoppas att detta året ska bli minst likabra

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cattis
0

God fortsättning!

Jag skall strax försöka ta med mig hunden ut och få henne att kissa av sig. Hon har inte kissat på hela dagen, det har inte gått att få henne utanför dörren. Här har det smällt sedan i morse konstant.

Jag åkte iväg på dagen och då tog jag med henne till skogen, där det var lugnare. Men sen dess har hon sprungit bakom oss och flåsat hela tiden. Hur superstressad som helst. Vi blåste på med jättehög musik innan tolvslaget så att hon skulle slippa den värsta chocken. Stackars djur.

Ute såg jag en familj som fyrade av värstingraketerna från sin tomt, där deras 2 hundar sprang. Då de brakade av sin "bomb" ylade den ena och drog över staketet - hoppas den inte skadar sig. Vilka jävla idioter det finns!

Tilde däremot, som jag trodde skulle bli rädd kanske, hon satt helt fashinerad och bara log! :-)

Nä, nu skall jag ut på kisseriet!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Maria Persson
0

Gott Nytt År !

Ja det finns vissa idioter som måste börja smälla efter  12 på dagen, det har dom gjort här . Stackars alla djur som inte vet vart det kommer i från alla smällare / Maria

Haga
0

Jag är rasande!!!! Nyårssmällandet saknar all proportionalitet! Tonvis med tungmetaller vräks ut i miljön! Raketer riktas fel! Bränder och personskador! Smällandet håller på i veckor! Timmarna runt tolvslaget kunde lika gärna varit från en krigsscen. Krevader dånande, hus och fönster skakade. Vi bor ändå på landet där det borde vara lugnt och fridfullt. Man kan knappt tänka på hur det är för stackars stadsbor. Eländet har eskalerat de senaste åren. Det verkar vara en statuspryl grannar emellan; vem fyrar av de värsta och dyraste bomberna. Ja!!! Varför är detta ofog så tabubelagt att ifrågasätta?

Stackars djur som inte förstår varför människorna blivit galna. Många hundar far illa, det vet vi. Visa av skadan har vi med åren lärt oss att skydda dem så gott vi kan. Inte rasta vid kritiska klockslag, dra för gardiner, spela hög musik.

Men de stackars hästarna, hur skyddar man dem? Vid midnatt när helvetet brast lös gick jag med onda aningar ner till stallet. Mina två små hästar var mycket rädda. Det dräktiga stoet var genomvåt av svett. Jag satt hos dem i timmar, pratade med dem, gav morötter och havre för att de skulle ha något annat att tänka på. Ska man behöva ha det så här??? Nyårsafton, som borde vara festlig och trevlig, är nu framgent årets värsta tid, för evigt förknippad med skräck. Vem ansvarar för om panikslagna djur bryter sig ur stall och hagar och skadar sig? Orsakar bilolyckor?

Lilla Dolly har deltagit i evenemang till glädje för många människor. Det är saker hon är tränad för. Men mot det vettlösa nyårssmällandet förslår ingen träning. Mina hästar ska inte behöva uppleva detta. Deras stall är deras hem där de ska kunna känna sig trygga. Det ska inte vara en plats där krevaderna briserar och raketer visslar runt knuten. Det är inte kul längre!

[Anna-N]
0

Jag är mest fundersam över detta förbud ang. fyrverkeri som infördes för något år sedan dvs, 2001. Gäller det inte längre?. Det innebar ju förbud mot smällare men nog sjutton fortsätter det om inte i större omfattning och grövre för varje år. Det är inte snälla smällare längre utan bomber av rejäl art.

Spelar ingen roll om man säger att inte ens egna djur är rädda. Hur sjutton vet den som avfyrar fyrverkerierna hur andra djur i området har det?. Inte ett smack, troligtvis. Många människor ogillar det också. Vad finns hänsyn och respekt?.

Det är tusentals hundar som behöver äta lugnande medel, hästar som är totalt skärrade och övriga djur som är likaså. Instämmer helt och fullt med #9.
Det ska införas förbud hit o dit. Läste här i veckan om en tjej som skulle på polisförhör o troligtvis åtal för nedskräpning. En av hennes Kalle-Anka tidningar hade på ngt vis kommit utanför behållaren vid sopstationen!. Ta det som ett exempel gentemot alla fyrverkeripjäser som ligger o skräpar idag. Vad är nedskräpning och inte?.

Här hade jag ett par hästar ute på lösdrift. Var ut vid tolvslaget då det vara två rejäla fyrverkerier från två håll och dessutom ganska nära. De stod ute i hagen och tittade på raketerna som for upp o så ganska "roade" ut. Katterna likaså, helt lugna. Hade tur där. Kunde lika gärna ha varit tvärtom…

God fortsättning!

kacka
0

#9 Jag hoppas att detta inlägg tolkas "rätt" då jag vill bara få fram att vi kan inte skydda oss mot varken miljöförstöring eller stressade djur.

Det är väl i vilket fall som helst DJURÄGAREN som ansvarar för att djuren inte kommer lösa oavsett om det är nyår, påsk, på bete eller i stallet..? Men om man har hästar kanske man ska bo långt från civilisation om man vill skydda sig mot raketer. Öven om vi hr en granne som skjuer ganska rejält så är det inget problem för oss. inga stressade hästar ändå. Däremot är det EN som reagerar på helikopter. Det var itne så roligt för henne efter Gudrun…

Djur far illa på grund av alkolism, bilar, pskykiskt sjuka,  ålderdom (ägaren ORKAR inte ta hand om djuren) osv. Naturen förstörs även av bilar, båtar, flygplan, kärnkraft, fabriker osv. Och detta är inte förbjudet. Men raketer är ett nöje. Vissa har visserligen som nöje att åka runt med bil och leta efter geocachar… ett rent nöje att åka runt och leta och då spyr man också ut skadliga ämnen.

Även vi som har hästar kan bidra till försurning genom att hästarna bajsar i naturen… Förbjud hästar i naturen!! Lås in dem i stall och återvinn gödseln så de inte försurar vår natur…

NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ. Vi har länge förstört vår natur… Det är nog ett nöje vi människor har…

Om jag tittar på VÅRA djur så var de inte ett dugg stressade även om hästarna stod och lyssnade och INTE stod och åt som de kanske annars skulle gjort. Hundarna var faktiskt inte med oss ute men låg och sov inne. Och de hade varken öronproppar eller hög musik…

Om man ska se att djuren ska må bra och alltid vara lugna så ska man kanske inte heller transportera en häst för vilken häst blir inte åtminstone liiiite stressad av att transporteras? De bör inte heller byta stallplats eller hage, för vilken häst springer inte lite när man släpper ut dem i en ny hage? Mina kan bli svettiga av detta iaf… För att inte tala om hingstarna när de springer runt och leker… och veterinärbesök ska jag inte prata om… vlken häst tycker om när en främmande person håller på och klämmer på dem? Särskilt ultraljud verkar vara "otäckt", men det görs ändå…

Annette
0

#11. Men raketer känns betydligt onödigare än både veterinärbesök och det andra du tar upp.

Här i  byn skjöts det som bara den. Värre än vanligt. Taxen vägrade att gå ut och nattpinka, hon har legat i min säng sedan tidigt i går kväll.

Haga
0

Regeringen har fattat beslut att från den 1 december 2000, ska det vara förbjudet att sälja smällare. Trots detta kan man fortfarande köpa smällare. Orsaken till detta är att regeringens beslut har överklagats. Det är sex bolag som har överklagat beslutet och därmed får deras smällare fortfarande säljas. På grund av dessa överklaganden kommer det att avfyras smällare även denna jul- & nyårshelg.

Det har förvandlat trevliga högtider till en plåga för såväl djur som deras ägare. Inte bara hundar far illa av smällare. Mellan 400 och 500 personer har skadats fysiskt så illa av smällare och fyrverkeripjäser att de måste uppsöka akutsjukvård. De flesta av dem har varit barn och ungdomar.

Utöver dessa skador har omkring 3000 ungdomar fått hörselskador varje år på grund av smällare. Många flyktingar från krigsdrabbade länder har upplevt ljuden av smällare som mycket oroväckande liksom en del äldre människor. Med detta beslut sällar sig Sverige till de allt fler länder som har förbjudit smällare. I Norden har de övriga länderna förbud sedan tidigare. Om förbudet efterlevs kommer det att innebära minskat lidande för såväl djur som människor och att samhället besparas onödiga kostnader. (mer info på www.skk.se)

Puzzel
0

Gott nytt år, ja här smäller de 24 timmar om dygnet, och jag som många av er andra har smällar räda hundar och t om idag efter nyår smäller det fortfarande, jag gav lugnande men det hjälpte tyvärr inte, och som det ser ut ute, fy f n om man får svära, nu är det bara att passa så inte nån av hundarna stoppar i sig av smällarna ute pappret + de rester som finns kvar i dem av raketer o dyl är ju väldigt giftiga varje år dör hundar av epilepsi liknande anfall framkallade av att de fått i sig av saltet och metallerna från smällarna, hoppas nu detta år blir riktigt bra, att alla små som kommer till världen i år får vara friska, att utställningar går bra, för mig själv hoppas jag att jag lyckas i skolan så jag kommer in på högskolan i höst, sen att jag lyckas få Puzzel inkörd och bedömd.

Nej nu ska jag sätta fart och få på mig och barnen kläder och åka till stallet, får vi se hur Puzz mår idag, ena grannen smällde rätt friskt igår redan på dagen så hästarna hade varit på väg genom staketet, de är nyinflyttade där, annars har det varit kanon lugnt där alla år, Puzz tyckte inte om smällare högg hej vilt omkring sig.

Så idag blir det nog bara en liten promenad med henne.

Jess
0

Ja nog tyckte shettisarna att det var bra märkligt med raketer både från höger och vänster från gårdarna runt om deras hage. Jag undrar vad de tänker…FundersamBlääää

Haga
0

Massor med upprörda häst- och hundägare, politiker och andra har hört av sig med kommentarer, mail & telefon, sedan jag lade ut vårt självupplevda trauma på http://ulvus.bloggagratis.se

Hoppas innerligt att de lyckas som jobbar på att få till stånd en efterlevnad av förbudet.

susanne-s
0

#16 Mycket bra skrivet tycker jag och jag håller med dig…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

AnnaLundin
0

#11 Och OM man nu redan bor ute på landet med sina djur och aldrig tidigare haft några problem med raketer, eftersom ingen i byn har roat sig med att elda upp sina pengar, sen flyttar en familj stadsråttor in i granngården och DE sköt raketer för glatta livet i går.

Tycker du då fortfarande att jag inte får gnälla??

Mina får var livrädda, men tackochlov litar de på mig så de blev lugnare när jag stod hos dem i hagen - mindre än 100 m från "raketbasen"…

Mina shettisar tog det lugnt, men halvblodsstona fick fullständigt fnatt av de raketer som flög högt och både smällde och blixtrade. Det tog en timme att få dem så lugna att jag kunde få in dem från hagen.

Det är, som sagt, aldrig någon som skjutit med raketer här i byn förut, så jag var inte förberedd på att det skulle komma i år. Hade jag vetat så hade jag tagit in dem tidigare….

Fiona
0

GOTT NYTT ÅR :D

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Ulla L
0

Jag tycker också det är onödigt med alla smällare och raketer!

Vi är dock så lyckligt lottade att varken våra pållar eller vår gamla cockerspaniel är det minsta rädd för det, har aldrig varit det. Nina, hunden, springer gladelligen ut i trädgården, fram till staketet och skäller för varje salva. Hästarna står inne vid 12-tiden när det skjuts häromkring, men de verkar inte bry sig ett smack!

Gott Nytt År allesamman!